Kapitoly článku:
Sametový šestiválec
Coby český zákazník nemáte po stránce motorizace na výběr. O pohon se stará vidlicový atmosférický šestiválec Lambda disponující zdvihovým objemem 3778 cm3, přičemž maximální výkon činí 232 kW (316 k) a točivý moment graduje hodnotou 397 Nm. Motor dostal hliníkový blok, používá rozvodový řetěz, variabilní sání, přímý vstřik paliva i proměnné časování sacích a výfukových ventilů.
Na dvoutunový sedan to nejsou hodnoty, ze kterých by se o nás pokoušely mrákoty, ale motor svými parametry pro velmi expresní jízdu určitě postačí. Ve spolupráci s osmistupňovou automatickou převodovkou z vlastní produkce a u nás standardně dodávaným pohonem všech kol pokoří Genesis stovku za 6,8 s a maximálně se rozjede na 240 km/h. Opět pro srovnání, třeba takové Audi A8 3.0 TFSI quattro nabídne 213 kW (290 k) a 420 Nm, maximálku má o 10 km/h výše a na stovce je o 0,7 s rychleji.
Šestiválec představuje jedinou možnost pro tuzemské zákazníky. Sice nemá přeplňování, ale stále nabídne více než solidní dynamiku. Standardem je osmistupňový automat i pohon všech kol.
Ano, hlavním důvodem, proč Genesis ztrácí, je absence přeplňování. Jestli něco tohle auto neumí, tak je to (jak se lidově říká) „táhnout od spodu“. Motor je do zhruba 3500 ot./min laxní a neprojevuje se nijak zajímavě. Jakmile ale tuto hodnotu překročí, vyloží všechny trumfy a lineárně vystupňuje svůj zátah až do nejvyšších otáček. Maximum výkonu leží na šesti tisících, k dosažení vrcholu točivého momentu potřebujete rovných pět tisíc.
U Genesise se údajně důkladně pracovalo také na chodu motoru, tedy alespoň podle oficiální tiskové zprávy. Já tomu věřím, protože chod je precizní, sametový, bez jakýchkoliv vibrací, v nízkých otáčkách je šestiválec tichý, nad 3,5 tisíce pro změnu produkuje zajímavý zvuk, což je údajně taktéž výsledkem předem připravených plánů.
Dynamika, alespoň do doby, než potkáte přeplňovanou benzínovou A8, vám bude připadat minimálně dostatečná. Genesis nemá nejmenší problém držet rychlosti kolem 200 km/h, kdy v autě stále panuje příkladné ticho. Se spotřebou to je pak podle očekávání trochu horší, ale tragédie se nekoná.
Nejméně sedí motoru jízda po městě. Neustálé rozjíždění dvoutunového kolosu vykázalo spotřebu patnáct litrů. Mimochodem automobilka samotná uvádí v oficiálních údajích dokonce 16,2 l/100 km. Mimo město nebo na dálnici si ale Genesis nevede vůbec špatně. Jeden příklad za všechny: dálniční trasa dlouhá zhruba 100 km, na tempomatu 150 km/h a konečná spotřeba jedenáct litrů.
Ve městě je spotřeba vyšší, ale mimo město umí Genesis jezdit klidně i za deset litrů.
Osm až příliš
Na relativně nižší spotřebě má svůj podíl také osmistupňový automat, který se snaží držet otáčky v co nejpříznivějším spektru. Ve 150 km/h točí motor na osmičku zhruba 2,5 tisíce. Jenže to, co se zdá na první pohled ideální, je nakonec možná nejslabší stránkou tohoto automobilu. Právě převodovka totiž umí z komfortu cestování na dlouhé trasy, který je jinak výborný, pár bodů ubrat.
Důvod je podobný, jako tomu bylo u šestiválcového Cherokee s devítistupňovým automatem. Při jízdě na osmičku chybí motoru točivý moment. Není to tak markantní, jako u Jeepu jedoucího na devítku, ale v podstatě jde o stejnou věc.
Stačí relativně malé stoupání a převodovka musí podřadit. V zájmu ekologie ale na druhou stranu řadí vyšší rychlost hned, jak je to jen možné. Na místo konstantní plynulé jízdy tak i na dálnici automat každou chvíli řadí nahoru a dolu a bohužel tak nečiní způsobem, kterého byste si nevšimli. Plynulost převodovce trochu schází.
Korejský osmistupňový automat řadí často a ne úplně plynule. A to i na dálnici.
Také Genesis nabízí několik jízdních režimů. Zvolit můžete Sport, Normal nebo Eco. Obecně lze říci, že rozdíly nejsou příliš znatelné, kde je ovšem poznáte bezpečně, to je právě chování převodovky. Sport samozřejmě znamená vyšší otáčky, Normal takové řekněme normální řazení, v ekologickém režimu převodovka řadí ještě před 1500 ot./min a nechá motor válet se těsně nad volnoběhem.
I to přirozeně znamená, že vám při jízdě automat v jednom kuse mění jednu rychlost za druhou. Ideálním je režim Normal. Automobilka samotná prezentuje jízdu v tomto režimu jako „harmonickou“, což je docela výstižné.
Převodovka pak nabídne i manuální řazení přes ona lacině vypadající plastová pádla pod volantem. Zkusil jsem takovou jízdu a relativně rychle jsem tento styl zase opustil. Jednak Genesis není kvůli své velikosti a hmotnosti auto, se kterým byste měli chuť zlobit na okreskách, jednak si převodovka nechává chvilku na rozmyšlenou, než se vašemu příkazu podvolí.