Tohle auto se zcela jistě u nás prodejním trhákem nestane. Na usedlé Čechy má totiž až příliš originální tvar.
Elantra způsobila poprask, když na letošním autosalonu v Detroitu získala prestižní cenu Auto roku 2012 v USA. Toto ocenění uděluje padesátka zkušených nezávislých novinářů (seniorů) z USA a Kanady. Ve finále porazila silné soupeře – Ford Focus (u nás Auto roku 2012) a Volkswagen Passat.
Náhoda to ale nebyla. Hyundai prodal v USA už 200 tisíc nových modelů Elantry. A zájem nepolevuje.
Čím tamější zákazníky tento čtyřdveřový sedan kompaktní velikosti oslovil?

Hlavní plusy? Zajímavý design, prostorná kabina.
Zcela jistě designem, který byl navržený v kalifornském studiu. Ušili ho tu americkým zákazníkům na míru.
Je neotřelý, originální. Přesně v duchu jazyka nazvaného fluidic sculpture („tekoucí“ sochy), který nyní vzývají designéři Hyundaie. Na první pohled působí rozhodně moderněji než u konkurentů.
A dále podle komentářů tisku kvalitou. Američané zaznamenali, že Hyundai učinil od roku 1986, kdy vstoupil na jejich trh, obrovský pokrok.

Načrtnuto lehkou rukou...
Korejský sedan je plný prolisů, překvapujících linek. Čím déle se na jeho karoserii díváte, tím více vás udivuje. Objevujete stále nové a nové zajímavé detaily. Musíte ocenit nápaditost jeho tvůrců.


Kauza kufr
Může Elantra podobně zaujmout i u nás? Myslím, že těžko. Leccos ostatně naznačují i dosavadní chabé prodeje v Česku. Elantra čtvrté generace se u nás začala prodávat loni v červenci a do konce roku si ji pořídilo pouhých 166 lidí.
A na nějaké třeskuté zlepšení to nevypadá ani nyní. Za první tři měsíce letošního roku si ji pořídilo pouze 115 motoristů. Naznačuje to určité zlepšení, ale je zřejmé, že Češi tento vůz ještě neobjevili. A zřejmě ani neobjeví.
To auto má totiž vedle již zmiňované odvážné karoserie jeden ryze „český problém“. Ten se jmenuje zavazadlový prostor. U Elantry je menší než třeba u Octavie zhruba o 100 litrů a navíc je k němu horší přístup.
I když na první pohled to tak nevypadá, Elantra má jen čtyřdveřovou karoserii. Klame „liftbackovou zádí“.
Jenže u nás se auta kupují pořád jako „stěhovací vozy“. To znamená, aby se do nich vešlo co nejvíce. A proto stále dominuje Octavia.

Hodně zvláštní jsou klasická masivní ramena, která drží víko zavazadlového prostoru. Ubírají z něj dosti místa.


Zvláštní je také odjišťování sklápění zadních opěradel táhly ze zavazadlového prostoru.
A jak je na tom Elantra v porovnání s další konkurencí? Třeba s Renaultem Fluence a Chevroletem Cruze, kteří jsou také zástupci nijak početně obsazené kategorie rodinných sedanů nižší střední třídy?
Nijak zvlášť. I přes to, že Hyundai nasadil od počátku letošního roku u nás velké tempo a již mu patří deset procent trhu, na prodejích, jak už jsem zmínil výše, se to nijak neprojevilo. Renault Fluence měl za první tři měsíce 281 registrací a Chevrolet Cruze 205.
Královský posez
Na Elantře jsem ocenil prostor, který nabídla v interiéru, a pohodlná čtyři sedadla. Úmyslně zdůrazňuji čtyři. Vzadu uprostřed totiž nedoporučuji nikomu sedět, leda by si s sebou vzal polštářek.
Problém na zadních sedadlech také mohou mít osoby vyšší než 190 centimetrů kvůli dramaticky se svažující zádi. Ti by si měli dávat pozor i při nastupování do vozu, aby nepraštili hlavou do hrany střechy.

Testovaný vůz měl kožená sedadla, ta byla za šedesátitisícový příplatek.
Když jsem usedl poprvé za volant, kabina se mi zdála až obrovská. Bylo to dáno velkým rozvorem vozu – 2,7 metru (jen o sedm centimetrů méně než u i40). Na kategorii „nižší střední“, do které nízko posazená Elantra patří, to byl rozměr až nevídaný. Kromě Fluence v tomto parametru všechny své soupeře poráží.
Líbila se mi také střídmost a účelnost interiéru. Žádné kudrlinky, zbytečnosti. A také uvnitř jsem našel stejně hezké linky.
Za zvláštní zmínku pak stál středový panel, který se směrem vzhůru zužoval a nabízel více místa pro nohy. Hodně dobrý nápad.

Dokonalé tvary subtilního středového panelu.