Test: Hyundai Atos Prime vs. Fiat Seicento

V závěru zimního období jsme měli možnost bezprostředně po sobě vyzkoušet dva zástupce nejmenších vozidel na našem trhu. Italský Fiat Seicento i korejský Hyundai Atos Prime patří k nejlevnějším automobilům u nás. Jejich cena v základním provedení jen mírně převyšuje hranici 200 000 Kč.
Test: Hyundai Atos Prime vs. Fiat Seicento

Fiat Seicento v limitované sérii Schumacher, tedy v upraveném provedení Sporting, již dopředu sliboval výraznější sportovní pojetí. Naproti tomu výška 158 cm naznačovala, že Hyundai Atos Prime míří do kategorie minivanů a jeho předností bude variabilní vnitřní uspořádání.

Fiat Seicento Schumacher je varianta s některými sportovními doplňky a standardní pohonnou jednotkou doplněnou sportovně odstupňovanou pětistupňovou převodovkou. Vůz je poháněný benzínovým čtyřválcem objemu 1108 ccm, jehož výkon 40 kW/54 k dokáže s lehoučkým autem (pohotovostní hmotnost 735 kg) "pěkně cvičit". Pohonná jednotka vykazuje shodný výkon a stejnou maximální rychlost 150 km/h jako všech ostatních verzí modelu Seicento na našem trhu, rozdíly jsou v akceleraci. Ta je u verze Schumacher z klidu výrazná zejména zpočátku, ve vyšší rychlosti motor trochu vadne. Odpovídá tomu i hodnota zrychlení 13,5 vteřiny z klidu na 100 km/h, která je o vteřinu svižnější než u běžného Seicenta. Hodnota maximálního točivého momentu 88 Nm vrcholí již při 2750 otáčkách. Motor je mimořádně pružný, jízda s Fiatem Seicento téměř nevyžaduje řazení. Při 5. převodovém stupni motor neprotestuje, ani když rychlost klesne na 30 km/h. Na trojku se lze rozjet téměř z klidu…Maximální povolenou rychlost 130 km/h dosahuje Fiat Seicento Schumacher při 4 500 otáčkách, na rovině a za relativního bezvětří. V této chvíli je jinak tichý motor už mírně hlučnější, což je přirozené. Od maličkého auta nelze očekávat komfortní odhlučnění kabiny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Fiat Seicento působí dojmem nízkého vozidla, ale hodnota 145 cm je dostatečná pro pocit komfortu nad hlavou. Navíc je díky nízké světlosti kabina překvapivě absolutně vysoká. Naopak málo místa pocítí řidič po své levé ruce, ramenem se dotýká karoserie. Mezi řidičem a spolujezdcem je standardní prostor. Vzadu se bez problémů usadí menší až střední postavy. Zavazadlový prostor 170 l je přiměřený kategorii vozidla a jeho praktický tvar umožňuje bez problémů převážet běžný počet rodinných zavazadel. Při sklopení zadních sedaček lze získat velkorysých 810 l objemu pro náklad.

Fiat Seicento je osazený 13-ti palcovými koly, při přejezdu nerovností přesto vykazuje ve své kategorii nadstandardní pohodlí. Pouze 3,34 m dlouhý vůz je mírně přetáčivý. Díky tvrdšímu podvozku solidně "sedí" v zatáčkách, ale přesto je třeba počítat s menším náklonem. Výrobce udává kombinovanou spotřebu benzínu 5,2 l/100 km. V našem testu zahrnujícím běžný "mix" jízdy po městě, vedlejších silnicích i dálnici jsme najeli 470 km do okamžiku, než se rozsvítila kontrolka paliva. Dojezd tedy přesahuje 550 km. Fiat Seicento disponuje nádrží na 38 l paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Námi testovaná verze Seicento Schumacher je hodnotou 262 900 Kč cenovým vrcholem nabídky modelu. Do sériové výbavy patří mj. elektrický posilovač řízení, dělené zadní sedadlo, imobilizér, centrální zamykání a tónovaná skla. Limitovaná verze Schumacher obsahuje také kožený volant, kůží potaženou řadicí páku, otáčkoměr uprostřed palubní desky, kovové pedály ve stylu F1 a některé další doplňky zvýrazňující sportovní charakter vozu. Základní verze Fiat Seicento S stojí 204 900 Kč. U všech variant se za brzdový systém ABS připlácí 34 000 Kč, za airbag řidiče 12 500 Kč stejně jako za totéž bezpečnostní zařízení spolujezdce. Dělené zadní sedalo stojí 4000 Kč pro verzi Seicento S, Schumacher ho má v základní výbavě. Tam patří i posilovač řízení, kterým se nejlevnější model Seicento S doplňuje za 13 400 Kč.

Prostorný Hyundai Atos Prime, korejský minivan je hodnotou 3,49 m o 15 centimetrů delší než Fiat Seicento a také rozvorem 238 cm výrazně Seicento předčí (220 cm). Oba vozy patří mezi nejlépe zaparkovatelné v našich přeplněných městech. Atos Prime je se 149 cm šířky dokonce o centimetr užší než Seicento a platí pro něho stejná charakteristika posazu řidiče. Po levé ruce je místa málo. U obou vozů si však lze na tento hendikep zvyknout. Hyundai Atos Prime pohání pouze litrový motor. Benzínový čtyřválec je vybavený 12 ventily a pozoruhodná je jeho hodnota výkonu 43 kW/59 k. Točivý moment vrcholí 84 Nm při 3250 otáčkách. S Hyundaiem Atos je nutné častěji řadit než s Fiatem Seicento. Zejména do kopce si žádá přeřazení na nízké převodové stupně. Vůz je o více než sto kilogramů těžší než jeho italský konkurent (pohotovostní hmotnost 863 kg). Tato charakteristika společně s vyšší stavbou karoserie jsou příčinou o něco nižší maximální rychlosti - 142 km/h i akcelerace, která je 15,1 vteřiny z klidu na 100 km/h. Hyundai Atos Prime si ovšem zákazník nepořizuje kvůli závodění a neočekává od něho nijak mimořádné sportovní výkony. Jeho předností je vnitřní prostor. A také vyšší posaz řidiče, který má tradičně z auta této kategorie přehlednější výhled.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pětimístný vůz lze jednoduchou manipulací se zadními sedadly přeměnit v dvoumístnou dodávku. Základní objem zavazadlového prostoru 263 l lze zvětšit téměř čtyřnásobně, až na 1084 l. Díky delšímu rozvoru je v Hyundai znatelně více místa vzadu. Přes vysoké těžiště vykazuje Atos Prime standardní stabilitu. Boční náklon se ovšem v zatáčkách dostaví i když nejde o nic mimořádného. Objem palivové nádrže je pouze 35 litrů. Při kombinované spotřebě 6,3 l je tedy jízdní dosah menší než u fiatu.

Hyundai Atos Prime stojí v základním provedení 224 900 Kč. Hyundai tradičně nabízí ve standardní výbavě řadu prvků, které bývají většinou za příplatek. Součástí výbavy je mj. airbag řidiče, dělená zadní sedadla, příprava na rádio se čtyřmi reproduktory a dětská pojistka dveří. Posilovač řízení, centrální zamykání a elektrické ovládání oken (předních) lze získat pouze u verze Atos Prime Comfort, která stojí s těmito doplňky 239 900 Kč. Atos Prime lze pořídit také v užitkové pětimístné verzi M1 s posuvnou přepážkou za 199 334 Kč bez DPH.

Fiat Seicento v provedení Schumacher je svižný vůz osobitého designu, jenž chováním na silnici připomíná motokáru, v tom dobrém slova smyslu. Dobře drží svolenou stopu, sportovně vyladěný podvozek by ale mohl být ještě tvrdší. Kladem vozu jsou především solidní jízdní výkony při nízké spotřebě paliva. Pohonná jednotka i podvozek vykazují technickou vyspělost, vůz přes malá kola snadno přejíždí nerovnosti. Interiér je italsky nápaditý, zvolené materiály působí v rámci své kategorie hodnotně. U modelu Schumacher navíc anatomicky tvarovaná sedadla zajišťují dobré boční vedení.

Hyundai Atos Prime je praktický minivan s variabilním uspořádáním zadních sedadel. U nich lze sklopit buď pouze opěradla nebo je celá složit a vytvořit rovnou ložnou plochu. V rámci dodržování pravidel silničního provozu nabízí Atos Prime dostačující jízdní výkony. Na zadních sedadlech je v rámci této kategorie vozidel dostatek místa. Osobitý design koresponduje s příjemným interiérem.

Oběma vozidlům nelze nic zásadního vytknout, určitě by jim však prospělo několik centimetrů šířky navíc. Stačilo by pouhých několik centimetrů a řidič i spolujezdec by se dočkali většího pohodlí. Ze všech rozměrů je právě šíře "nejbolestivějším" bodem obou minivozidel. Větší šířkou by přitom neutrpěly žádnou výraznou ztrátu nižší užitné hodnoty při parkování. Zisk stabilně většího pohodlí by nepochybně výrazně převážil případnou "ztrátu" při parkování, když parkovací možnosti jsou většinou limitovány délkou vozidla.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Fiat Dobló 1.368
Rok výroby: 2010
Stav: 111 143 km
Cena: 109 000 Kč
Fiat Panda 1.242
Rok výroby: 2012
Stav: 63 345 km
Cena: 85 000 Kč
Fiat Panda 1.242
Rok výroby: 2010
Stav: 132 002 km
Cena: 84 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků