Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

Než napíšeme, jaká vlastně Kia Niro je, podívejme se na to, jak to s těmi hybridy v České republice ve skutečnosti je. Nikoho nepřekvapí, že i nadále jsou v naší zemi v drtivé převaze benzínové a naftové jednotky. Automobily s hybridním ústrojím ale nabírají na popularitě a počet jejich registrací roste. Za minulý rok u nás bylo zaregistrováno 1 541 hybridů.

První svezení: Kia Niro je skvěle prostorná a má neobtěžující převodovku

První svezení: Kia Niro je skvěle prostorná a má neobtěžující převodovku

Kia Niro sice primárně míří na zámořský trh, a některé její prvky jsou toho důkazem, nicméně vůz s hybridní jednotkou má potenciál narušit tuzemský stereotyp a stát se konkurentem například Priusů od Toyoty. V hierarchii korejského výrobce zapadá Niro mezi modely Cee'd a Sportage, ovšem jako jediný nabízí alternativní hnací ústrojí. Pojďme se tedy na sympatický mezičlánek v řadách automobilky podívat podrobněji...

Prostor pro velké Američany

Nebýt drobného štítku na víku pátých dveří, ani byste nepoznali, že se jedná o automobil s hybridní pohonnou jednotkou. Na první pohled Niro výrazně nevybočuje ze zažitých řad. Příď automobilu zdobí typicky tvarovaná přední maska a vertikálně protáhlé světlomety. Vůz je oproti zmiňovanému Cee'du o pár centimetrů vyšší, jak si současný trend oblíbenosti žádá.

Niro je kombinací ostrých i jemných tvarů. Zatímco nárazníky působí poměrně agresivně, při pohledu z boku jsou přechody klidné a oblé. Na zádi zcela jistě nepřehlédnete střešní spoiler, naopak si ale můžete nevšimnout parkovací kamery. Ta je totiž elegantně uschována v držáku stěrače.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Když jsme mluvili o prvcích typických pro Ameriku, mysleli jsme zejména prostor v interiéru. Vůz je sice jen o pár centimetrů delší a širší než Cee'd, díky jinak rozvrženému uspořádání je tu ale překvapivě hodně místa. Řidič zde zcela jistě nebude bojovat s nedostatkem prostoru v oblasti loktů a spokojeni budou také cestující na zadních sedačkách. To vše na úkor zavazadlového prostoru, jehož velikost je standardně "pouze" 424 litrů.

Vraťme se ale za volant. Rozmístění jednotlivých ovládacích prvků se oproti ostatním modelům Kie výrazně neliší, zvyknete si během několika prvních kilometrů. Jedinou atypickou věcí je umístění parkovací brzdy. Ta se sešlapuje zhruba ve stejných místech, kde byste normálně hledali spojku. Palubní počítač je rozdělen do dvou "budíků" s displejem uprostřed. Na levé straně máte přehledně informace o tom, jaký je aktuálně dojezd, ale také zde vidíte aktuální stav baterie i to, který motor vůz zrovna využívá.

Kia má poprvé výkonný manažerský vůz. Představuje Stinger 

Kia má poprvé výkonný manažerský vůz. Představuje Stinger 

Jen a pouze hybrid

Zvláštností Nira je fakt, že se nabízí s jednou jedinou variantou pohonného ústrojí. Tím je 1,6litrové GDI ve spojení s elektromotorem. Jednotky dohromady nabízí výkon 104 kW a točivý moment 265 Nm. Spojeny jsou s dvouspojkovou převodovkou 6DCT, ve které se ukrývá onen elektromotor. Baterie Li-Poly s kapacitou 1,56 kWh jsou uschované pod zadními sedadly. Externě je nenabijete, doplní se samotnou jízdou a brzděním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Funkcionalitu pohonného ústrojí lze kombinovat. Můžete využít pouze spalovacího motoru, pouze elektromotoru a nebo kombinace obou. Právě poslední možnost zvolíte v drtivé většině případů. Už jen proto, že čistě na elektřinu zvládne Niro absolvovat jen pár jednotek kilometrů.

Na sportování zapomeňte, odměnou je spotřeba

Během prvních kilometrů si u Nira budete zvykat na několik nevšedností. Patří mezi ně například tiché "nastartování" vozu, o kterém vlastně víte jen díky úvodní znělce auta. Dále musíte počítat s hodně pomalým nástupem brzd. Například v porovnání s Optimou je zde potřeba stlačit brzdový pedál o poznání hlouběji. 

Kia už na Slovensku vyrábí 10 let. Smontovala 2,5 milionu aut

Kia už na Slovensku vyrábí 10 let. Smontovala 2,5 milionu aut

Jízdně patří novinka mezi klidnější automobily. Rozhodně neočekávejte žádné výrazné sportovní výkony. Niro je povahou flegmatik, což poznáte už od začátku. I při ostrém sešlápnutí plynového pedálu chvilku trvá, než vůz pochopí váš úmysl, podřadí a začne z motoru ždímat více výkonu. Celkově je ale práce převodovky příjemnou záležitostí a při jízdě nijak neruší.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Chtě nechtě nakonec zjistíte, že nejrozumnější bude klidná jízda s lehkou nohou. To se vám nakonec vrátí na spotřebě paliva. Při ekonomickém rozmýšlení dokážete spotřebu ustálit lehce nad pěti litry. Běžná jízda si vezme o litr více a v případě spěchu a trochu sportování si může vyžádat až sedm litrů na každých sto kilometrů.

Závěrem

Kia Niro je sympatickým mezičlánkem v nabídce korejské automobilky. Odpovídá současnému trendu zvětšování automobilů a po designové stránce jí není co vytknout. Zaujme spolupráce obou motorů, reakce vozu na připojení spalovací jednotky je zanedbatelná. Auto není určené pro sportovní a náročné jízdy, nejvíce jej oceníte při klidné a neuspěchané vyjížďce.

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

A kolik za to všechno? Niro se nabízí ve dvou výbavových provedeních - Comfort a Exclusive. Akční cenovka modelu startuje na 599 980 Kč. Ve vyšší výbavě, kterou jsme testovali, si připlatíte za aktivního asistenta brzdění, adaptivní tempomat a metalický či perleťový lak. V takovém případě se cena ustálila na 669 980 Kč. Pro obě varianty je k dispozici záruka automobilky na sedm let nebo prvních 150 tisíc kilometrů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Technické údaje: Kia Niro

  • Rok • stupeň výbavy 2016 • Exclusive
  • Počet válců/ventilů na válec 4/4
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 580 cm3
  • Nejvyšší výkon 104 kW
  • Nejvyšší krouticí moment 265 Nm ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 s
  • Nejvyšší rychlost 162 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 428 l • 1 425 l
  • Objem palivové nádrže 45 l
  • Hmotnost: pohotovostní 1 587 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 4,4 • 4,5 • 4,4 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 700 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 555 mm • 1 569 mm
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 355 × 1 805 × 1 545 mm
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků