TEST Honda PCX 125 vs. začátečník: Trapas hned na začátku!

Skútr s motorem o objemu 125 kubických centimetrů můžete už pěkných pár let řídit pouze s řidičákem na auto. Je ale bezpečné vypustit „jednostopého eléva“ přímo do pražského provozu? To jsem se rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, motor
  2. Jízda, závěr, technická data
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Pohodlný podvozek
Silný a kultivovaný motor
Přijatelná cena
Snadné ovládání
Starosti
Titěrný zámek krytu spínací skříňky
10  /10
Pokračování testu
Fotogalerie39 fotografií
DSC_0024.JPG DSC_0037.JPG DSC_0039.JPG

Motorky miluji již od malička, ale spíše tak nějak z povzdálí. Pokud bylo možné nějaký větší stroj osedlat, vždycky to bylo v redakční garáži, aniž bych nahodil motor, zařadil rychlost a ujel metr, protože to prostě neumím a ani k tomu nemám oprávnění. A dokopat se do motoškoly, abych si kvůli tomu nemusel brát dovolenou, tak jednoduše nejde.

Přesto existuje způsob, jak se můžete projet na poměrně „silné“ mašině, i když máte pouze papíry na auto. Už od ledna 2013 totiž platí novela silničního zákona, díky níž je možné bez okolků řídit motocykl s automatickou převodovkou, objemem do 125 kubíků a výkonem do 11 kW. Zkrátka větší skútr. Prostě přijdete k prodejci, koupíte si motorku, nasednete a jedete, aniž byste to kdykoliv před tím dělali.

Honda CR-V má české ceny. Základní výbava je neobvykle bohatá

Honda CR-V má české ceny. Základní výbava je neobvykle bohatá

Je na každém, aby si osvojil základní řidičské dovednosti někde na bezpečném kusu silnice nebo v třeba v rámci kondičních jízd. Neuškodí ani pár rad od zkušených jezdců. Ti, kdož tak neučiní, jsou pak dost možná hrozbou nejenom pro sebe, ale také ostatní účastníky provozu. Já jsem takovým školením prošel, jenže to už je deset let a od té doby jsem na mašině neseděl jinak, než jak jsem popisoval výše.

„To se přece nezapomíná,“ řekl jsem si, a objednal k testu jeden z nejoblíbenějších skútrů v Evropě – Hondu PCX 125. Kolegové mě vybavili povinnou helmou, pořádnou koženou bundou s chrániči, chráničem páteře, rukavicemi a tak dále. Bez toho bych nesednul ani na „padesátku“, natož něco, co atakuje stokilometrovou rychlost. Když jsem ale jednoho dne stál u právě převzatého skútru a musel na něm dojet do práce (doprovod jsem samozřejmě měl), trochu se mi sevřelo hrdlo…

Honda chce znovu překonat rychlostní rekord. Sekačka má uhánět přes 240 km/h

Honda chce znovu překonat rychlostní rekord. Sekačka má uhánět přes 240 km/h

Byla totiž středa, v Praze panovala dopravní špička a já si rozhodně nepřipadal jako ti frajeři, kteří v kolonách kličkují mezi auty a derou se na křižovatkách hned pod semafory. A přesně z toho důvodu jsem se stal ideálním prototypem člověka pro dnešní test. Jak rychle je možné sžít se s motorkou, na které můžete jezdit s obyčejným „béčkem“? A je to vůbec bez motoškoly bezpečné? Na to všechno se vám budu snažit odpovědět, ještě před tím ale nesmím opomenout přiblížit, na čem vlastně budu jezdit.

Jsou snad všude!

Honda PCX 125 je ve světě skútrů pojem. Po evropských silnicích jezdí od roku 2010 a hned si připsala jedno důležité prvenství. Šlo totiž o první motocykl v Evropě vybavený systémem Idling Stop, což není nic jiného než stop-start známý z automobilů. Žádný div, že se do dnešních dnů prodalo na starém kontinentě přes 140.000 kusů a jenom tak mimochodem jde o nejprodávanější jednostopé vozidlo na českém trhu. Vzpomeňte si na to, až se budete procházet Prahou – není možné, abyste alespoň jednu nezahlédli!

Roztomilý skútr se nedávno dostal na náš trh v modernizovaném provedení, pokud ale množství změn vztáhnu na auta, vydaly by klidně na novou generaci. Dvojitý trubkový rám je úplně nový, stejně jako 14palcová kola obutá do větších pneumatik (100/80-14 vpředu a 120/70-14 vzadu). Zadní tlumič se posunul blíže k zadní ose a namísto duálních pružin pracuje s pružinami tri-rate, od nichž si Honda slibuje hladší jízdu na rozbitém povrchu.

Honda CR-V jako kabriolet? Střechu uřízla přímo automobilka

Honda CR-V jako kabriolet? Střechu uřízla přímo automobilka

Stranou nezůstal ani kapalinou chlazený dvouventilový jednoválec SOHC. Má větší vzduchovou komoru i škrticí klapku, upravené sání a výfuk, ale také menší ventilátor. Výkon narostl o 0,3 kW na 9 kW (12 koní) v 8500 otáčkách a maximální točivý moment 11,8 N.m máte k dispozici v 5000 otáčkách. Vypořádat se s tím musí převodovka V-Matic s plynule měnitelným převodem, která má nyní větší rozsah převodových poměrů a nižší tření řemenu.

Dvoulitrová spotřeba je v porovnání s auty jako z říše snů, a to i bez použití systému Idling Stop, který nechá motor na křižovatkách zhasnout po třech sekundách volnoběhu. Naskočí okamžitě po otočení rukojeti, aniž by sebou motorka byť minimálně otřepala, stejně ale nedám ruku do ohně za to, že je v reálu přínos výrazněji znatelný. Stroj jsem přebíral se zhruba čtyřmi sty ujetými kilometry, na které by vám měla vystačit jedna osmilitrová nádrž.

Takhle zrychluje Honda Civic Type R z klidu na 283 km/h

Takhle zrychluje Honda Civic Type R z klidu na 283 km/h

Všechno je navíc zabaleno do velice atraktivního kabátku. Zkoušený kousek nebyl vybaven větrným štítem a přídavným „kufrem“, o jejichž praktičnosti nelze vést spory, ale podle mě zbytečně kazí linie stroje. PCX 125 považuji za jeden z nejhezčích skútrů na našem trhu, je decentní, perfektně vyvážený i díky vyššímu tunelu (je v něm schovaná nádrž), a ani „velkej chlap“ na něm nevypadá úplně legračně. Posaz je příjemný, trochu jako na židli, anebo si můžete natáhnout nohy a připadat si jako na chopperu.

Namísto masy plastu máte před sebou chromovaná řídítka, nalevo se najdete schránku na drobnosti či lahev s vodou (je v ní i 12voltová zásuvka) a koukáte na přehledný digitální štít. I ten se ostatně v rámci modernizace změnil – býval analogový. Spínací skříňka je vpravo pod řídítky v jednom setu s tlačítky pro otevření nádrže a prostoru pod sedlem, kam se mimochodem v pohodě vejde helma či brašna s menším notebookem.

Spínačka navíc umí sama sebe zakrýt a dostanete se do ní s použitím vícehranného klíče (aspoň vám do ní nikdo na sídlišti nenarve zápalku). Dělat to za šera nebo po tmě je docela porod, navíc vícehran byl už docela okousaný, ten největší trapas jsem si ale způsobil úplně sám...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, motor
  2. Jízda, závěr, technická data
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků