Kapitoly článku:
Honda vsadila v případě Jazzu na zajímavou cenovou politiku. Za stejnou cenou (nyní v akci 459.900 Kč) si zákazník může vybrat buď plně vybavenou verzi Elegance, nebo novou výbavu Dynamic. Ta sice nenabízí stejný počet komfortních i praktických prvků, ale zase zaujme silným motorem.
Oproti dosud jedinému agregátu v nabídce, kterým je zážehová čtyřválcová třináctistovka s výkonem 75 kW (102 koní), je v objemnějším motoru ukryto o osmadvacet koníků více. Podobně se také zlepšil maximální točivý moment. Ten je nyní 155 Nm (ve třináctistovce 123 Nm). Automobilové puristy nepochybně potěší, že se Honda i v případě tohoto agregátu obešla bez použití turbodmychadla.
Má to tedy samozřejmě i druhou stránku věci. Abyste se dostali k hodnotě maximálního výkonu, musíte nechat ručičku otáčkoměru vystoupat až ke značně vysoké hodnotě 6600 otáček za minutu. Ale i to bývá v Hondách zábava!
Pozoruhodné je, že se nárůst výkonu nijak nepromítl do udávané maximální rychlosti. Ta je pro oba motory ve verzi s manuální převodovkou shodných 190 kilometrů v hodině. Podstatný rozdíl je ovšem v parametru zrychlení. Jestliže u menší pohonné jednotky se z klidu na stokilometrovou rychlost dostanete za 11,2 sekundy, patnáctistovka přináší již téměř sportovní hodnotu 8,7 sekundy.
Dáno je to i krátkým zpřevodováním. Zprvu jsem nemohl ani uvěřit tomu, že jedu po městě padesátkou, mám zařazený šestý převodový stupeň a motor točí 1500 otáček. Běh agregátu je klidný, nijak se nedusí, a pokud přijde kopeček a je třeba přišlápnout plyn, relativně ochotně reaguje.
Na druhou stranu, již při devadesátikilometrové rychlosti (a samozřejmě stále zařazené šestce) je na otáčkoměru 2700 otáček. Při stotřicítce na dálnici se pak ručička pohne až k k hodnotě 3700 otáček. V tomto případě je už hluk, který se line zpod kapoty, v interiéru docela hodně citelný.
Nechci Hondě sahat do svědomí, ale během týdne za volantem tohoto vozu získal dojem, že se tak nějak chce, aby lidé moc neřadili a využívali co možná nejvíce zmíněný nejvyšší šestý převodový stupeň. Ačkoli krátká řadicí páka s malou kulatou hlavicí vypadá dobře, samotné řazení už tolik nenadchne. Páka ve vymezených kulisách drhne a pohyb provází i hluk. Rozhodně by se v tomto ohledu našli lepší konkurenti. Kdo chce, může ovšem sáhnout po bezestupňové převodovce CVT.
Červené lince na spodku nárazníků, která může evokovat sportovní zkratku GTI, odpovídá naladění podvozku. Ve městě při přejezdech kolejí, na dlažbě nebo na betonové roletě dálnice sice občas působí až nepříjemně tvrdě, ale o to více ladičům podvozku budete blahořečit, pokud vjedete na okresku, podřadíte na trojku, necháte motor vytočit až někam k šesti tisícům otáčkám a začnete si užívat řízení a poctivě zkonstruovaný motor.
Očekával jsem, že vzhledem k poměrně vysoké stavbě auta bude relativně brzy cítit nedotáčivost a náklony, leč nestalo se tak. Naopak po překonání vrcholu zatáčky jsem dokonce zaznamenal lehkou přetáčivost. Brzdový pedál reaguje na sešlápnutí možná až trošku překotně, najít tak správný tlak pro různé typy brzdění chvilku trvá. Líbilo se mi poměrně strmé řízení. Od jednoho dorazu k druhému jsem napočítal 2,5 otáčky.
Pokud se budete při ježdění držet v rozumných mezích, dostanete se i na poměrně příznivé hodnoty spotřeby benzinu. I když je nádrž pouze na čtyřicet litrů, sedm set kilometrů je možné na jedno natankování ujet. Při poklidné jízdě v nepříliš členitém terénu jsem z palubního počítače odečetl údaj o průměrné spotřebě na sto kilometrů 4,5 litru. Na dálnici při konstantní maximální rychlosti 130 kilometrů v hodině je apetit motoru 6,1 litru, a ve městě to je přibližně 5,8 litru.
Závěr
Honda Jazz je docela neprávem opomíjený automobil, který samozřejmě doplácí na současnou oblibu aut kategorie SUV. Facelift rozhodně navýšil jeho "rating" po stránce designu a současně neubral na jeho silných vlastnostech. Těmi jsou především prostornost a variabilita interiéru.
I když ani původní stokoňový motor nebyl na toto vozidlo vůbec slabý, lidem, kteří si již uvykli na rychlou dostupnost výkonu v autech s turbomotory, mohl při jízdě v nižších otáčkách skutečně připadat línější. Toto v nové verzi Honda vyřešila nasazením objemnějšího agregátu a kratším zpřevodováním. Daní je pak trošku vyšší hlučnost na dálnici.
Novou verzi Jazzu lze tedy s klidným srdcem doporučit především těm, kteří se ještě občas chtějí svézt na své oblíbené silnici poněkud rychleji, netouží po žádném sportovně-užitkovém modelu a současně občas potřebují do interiéru vtěsnat i něco trošku objemnějšího či vyššího.
Souhrn cen |
Základní cena vozu |
339.900 Kč (Trend - 1,3i VTEC) |
Cena s testovaným motorem |
459.900 Kč (Dynamic - 1,5i-VTEC) |
Cena testovaného vozu |
459.900 Kč (Dynamic - 1,5i-VTEC) |
Technické údaje: Honda Jazz
Rok • stupeň výbavy
2018 • Dynamic
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 498 cm3
Nejvyšší výkon
96 kW (130 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
155 Nm při 4 600 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,7 s
Nejvyšší rychlost
190 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
354 l • 1 314 l
Objem palivové nádrže
40 l
Hmotnost: provozní • celková
1 104 kg • 1 605 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
7,2 • 5,1 • 5,9 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 477 mm • 1 466 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 051 × 1 694 × 1 525 mm
Základní výbava Hondy Jazz (výběr): tempomat s omezovačem rychlosti, šest airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, vyhřívání sedaček vpředu, elektrické ovládání všech okének i vnějších zpětných zrcátek, rádio s ovládáním na volantu, patnáctipalcová ocelová kola, sada na opravu pneu.
Prvky výbavy ve vyšších verzích (výběr): mlhovky, parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kamera, multimediální displej, bezklíčkový vstup a startování, varování před čelní srážkou, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, kožený volant, kožená řadicí páka, automatická klimatizace LED světlomety a šestnáctipalcová kola z lehkých slitin.
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E