40
Fotogalerie

Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC: pohodlí a spotřeba, nic víc není potřeba

Kapitoly článku:


Jedna-šestka pod drobnohledem

Základním kamenem nízké spotřeby je nový motor, který dostal do své výbavy řadu různých zbraní a ty mu hromadně pomáhají snižovat tolik sledovanou konzumaci paliva. Hlava i blok motoru jsou vyrobeny z hliníkových slitin, takže je motor dohromady lehčí. Ve srovnání s naftovou dva-dvojkou činí rozdíl 47 kilogramů. Kila se ale šetřila i na dalších místech. Tak například nasazení vysokopevnostních materiálů umožnilo použít menší klikovou hřídel. Zatímco u zmíněné dva-dvojky váží tato základní část motoru téměř šestnáct kilogramů, novinka se chlubí hmotností 10,1 kg.

crv.jpg
Inženýři zapracovali na co možná nejnižší hmotnosti. Ve srovnání s dva-dvojkou je kliková hřídel lehčí o 5,8 kg, zmenšoval se také průměr ložiska a čepu pístu.

A můžeme pokračovat dále. Třeba taková tloušťka stěny válce byla zredukována z devíti milimetrů na osm, menší jsou také písty i ojnice. Sečteno a podtrženo, Honda udává, že je motor 1.6 i-DTEC nejlehčí ve své kategorii.

Další oblastí, na kterou se inženýři ve velkém zaměřili, je tření. Ve srovnání s několikrát zmíněnou dva-dvojkou bylo údajně dosaženo zlepšení o plných čtyřicet procent, respektive se nový diesel v tomto ohledu dostal na úroveň benzinových motorů.

crvmotor.jpgcrv_prevod.jpg 
Kvůli snížení vibrací nejsou víka ložisek klikového hřídele integrována do spodního krytu motoru. S novým dieselem pak souvisí také nová šestistupňová manuální převodovka.

Kromě zmíněného se ještě sluší doplnit, že víka ložisek klikové hřídele nejsou integrována ve spodním krytu motoru, ale jsou umístěna samostatně. Důvodem je snaha o snížení hluku a vibrací od motoru. A mimochodem výfukové potrubí je vyrobeno z nerezové oceli.

Když už se bavíme o technice, přidám ještě jeden drobný detail. S novým motorem souvisí také nová převodovka. Opět se Honda chlubí nízkou hmotností. Oproti tomu, co má 2.2 i-DTEC, je tato skříň lehčí o sedm kilogramů. Maximum, které je schopna přenést, činí 300 Nm.

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud