TEST Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo: Kdo potřebuje diesel?

Nová generace Hondy CR-V vsadila výhradně na benzinové motory a později se dočkáme také hybridu. A mám takový pocit, že nafta ani nikomu chybět nebude.
Radosti
Prostorný interiér
Přesné řazení a řízení
Pohodlný podvozek
Spotřeba paliva
Starosti
Kvalita některých materiálů uvnitř
Malá průchozí výška pod zadním víkem
Komplikované ovládání infotainmentu
9  /10

Dnešní doba naftovým motorům nepřeje, výrobci jako by to ale ale věděli už dávno před tím. Už minulá generace Hondy CR-V přešla z 2,2litrového turbodieselu s automatickou pětistupňovou převodovkou na šestnáctistovku s devítikvaltem a nikdo moc netruchlil. Nová generace, představená loni ve Frankfurtu, se pak s naftovým motorem rozloučila úplně a místo něj nabídne hybridní alternativu se základem ve dvoulitrovém čtyřválci.

Než dorazí na české silnice zmíněný hybrid, ještě si počkáme, ceny už ale má. Pro tuto chvíli nezbývá, než dát prostor turbobenzinu. Do prvního testu jsme přizvali dostupnější provedení s výkonem 127 kW, manuální převodovkou a předním pohonem. V základu (Comfort) stojí 669.900 Kč, zkoušená linie Elegance už je za 749.900 Kč. Kombinaci čtyřkolky a manuálu také seženete, kdo by však prahnul po čtyřkolce a automatu, musí sáhnout po výkonnější verzi se 142 kilowatty za nejméně 854.900 Kč. I té se budeme věnovat, ale až v dalším testu na začátku příštího roku.

Vyznavačka starých pořádků

Vezmu-li to čistě subjektivně, vypadá Honda CR-V od své třetí generace z aktuálních pěti vlastně téměř stejně. Přitom ještě druhé vydání, prodávané v letech 2002 až 2006, bylo unikátní díky negativně skloněnému sloupku C karoserie, podobně jako tomu je u Mercedesu ML (dnes GLE). Nicméně uznávám, že mezigenerační posun u novinky je.

Vpředu významně přibylo chromu a výraz je spíše američtější než ryze asijský, zadní svítilny už nejsou pouze vertikální, ale z větší části horizontální a pomáhají opticky snížit a rozšířit záď. Navzdory tomu, že se rozměry mezigeneračně příliš nezměnily, na mě nová generace působí kompaktněji.

Honda CR-V má české ceny. Základní výbava je neobvykle bohatá

Honda CR-V má české ceny. Základní výbava je neobvykle bohatá

Ani bych neřekl, že se dovnitř poprvé vejde až sedm cestujících (na chvíli zapomeňte, že existuje Fiat 500 L Living), avšak pouze s druhou nejvyšší výbavou Lifestyle a za příplatek 45.000 Kč, a zprvu bych ani netipoval světlou výšku předokolky 198 milimetrů. A teď si vezměte, že ta minulá ležela vozovce ještě o 43 milimetru blíže.

Honda CR-V: Rozměrové srovnání páté a čtvrté generace
Model CR-V V. gen. (2018-) CR-V IV. gen. (2012-2018)
Délka [mm] 4600 4605
Šířka [mm] 1855 1820
Výška [mm] 1679 1670
Rozvor [mm] 2662 2630
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1602/1630 1585/1595
Objem kufru min/max [l] 561/1756 589/1669

Celkově vzato se Honda CR-V líbí. Už ve zkoušené výbavě Elegance (druhá nejnižší) vypadá draze, tedy alespoň pokud nepřistoupíte k víku zavazadelníku a nespatříte tu obrovskou, byť pravidelnou svislou spáru. Bylo to také první testovací auto za hodně dlouhou dobu, které nemělo bezklíčové odemykání a startování tlačítkem. To je standardem u výbav Executive a Lifestyle a neexistuje paket, v rámci kterého byste si za tento prvek mohli alespoň připlatit. Taková je cenová politika Hondy CR-V.

Ovládání chce pořád zvyk

Minulou generaci Hondy CR-V jsem měl rád. Perfektně se do ní nastupovalo, dobře jste z ní viděli ven, byla hodně pohodlná, co se sedadel týče, a přívětivá snad ke všem typům postavy. Za volantem si našel správnou pozici k řízení prcek i dlouhán, což třeba u některých Toyot kvůli menšímu rozsahu nastavení volantu tak úplně nešlo. Dokázala mě ale naštvat pomalým infotainmentem, ve kterém se ani moc dobře neorientovalo. Co na to novinka?

Honda CR-V naživo: Nová generace si konečně našla cestu i do Evropy

Honda CR-V naživo: Nová generace si konečně našla cestu i do Evropy

Interiér prokoukl a díky absenci kapličky nad displejem infotainmentu působí uceleněji. Už v rámci druhé nejlevnější výbavy najdete na středové konzole sedmipalcovou dotykovou obrazovku s klasickým ovladačem pro nastavení hlasitosti, nechybí navigace Garmin či digitální přístrojový štít. Rychlost systému stále není kdoví jaká, a přestože se ovládání mezigeneračně zjednodušilo, před první jízdou si raději vyhraďte chvíli času a všechno si osahejte.

Neříkám, že je něco vyloženě špatně, ale pokud nemáte Hondy pod kůží, během jízdy bych nenašel ani oblíbené rádio. V menu totiž nikde nevyjede seznam stanic s dobrým signálem, jak to známe třeba z německých konkurentů nebo Nissanů. Pokud neznáte frekvenci, musíte se proklikat celým spektrem kmitočtů tlačítky přímo na displeji. Těmi na volantu to nezkoušejte, protože slouží pouze pro ladění stanic rychlé volby.

Zato k posazu nelze mít výhrad. Sedí se příjemně vysoko a všechno máte hezky na dosah, čímž chválím i krátkou a výše umístěnou řadicí páku, vedle níž najdete tlačítko parkovací brzdy a ovládání systému stop/start či ekonomického módu, který Hondu uvede do mírné letargie. Zatímco materiály na horní části přístrojovky jsou příjemné na pohled i dotek, níže už to taková sláva není, čímž mám na mysli také imitaci dřeva zejména na středovém tunelu.

Toto je nová Honda CR-V! Má 1.5 Turbo ze Civicu a dálkové startování

Toto je nová Honda CR-V! Má 1.5 Turbo ze Civicu a dálkové startování

Ten je ale sám o sobě velice praktický, protože nechybí snadno přístupné držáky na nápoje a ohromná schránka, do které by se snad vešel i desetipalcový tablet. Jenom ten posuvný kryt, který sám o sobě slouží jako odkládací plocha, působí trochu vachrlatě. Dá se vyjmout, pak ale necháte na odiv všechny své cennosti. Chválím přehledně seřazené vstupy pro externí zařízení i 12voltovou zásuvku na přední stěně schránky. Dva USB vstupy mají také cestující na zadních sedadlech.

Nedám ruku do ohně za to, že je v novém CR-V výrazně více místa než v minulé generaci, Honda však hovoří o největší kabině v historii modelu. Z pozice řidiče oceňují pohodlné, velmi dobře dimenzované sedadlo, ani u novinky nechybí „polštářek“ pro pravé koleno, kterému bych ale musel pozici za volantem více přizpůsobit. Se 190 centimetry výšky bych mohl řídit i v kulichu s bambulí a stejně se nedotýkal stropu, a do šířky je tolik místa, že si loket na okno nevyhodí jenom tak někdo.

Co se prostornosti týče, řadí se Honda CR-V k nejlepší v segmentu, navíc posádce na zadních sedadlech nekomplikuje život už při samotném nastupování. Dveře se totiž otevírají téměř do pravého úhlu a středový tunel je tak nízký, že nebude trpět ani jeden střízlík uprostřed. Sednu-li si sám za sebe, zbývá mim před koleny ještě dobrých 10 centimetrů místa, posuvná lavice by se tedy v zájmu krátkodobého zvětšení kufru užila i tady a ne jenom u sedmimístné verze.

Honda CR-V pozná, když se vám někdo chystá udělat „myšku“

Honda CR-V pozná, když se vám někdo chystá udělat „myšku“

Kufr má objem 561 litrů (o pár litrů méně než předchůdce), široký vstupní otvor a pravidelnou ložnou plochu. Oceňuji dojezdovou rezervu už v základu a nákladovou hranu v rozumné výšce 660 milimetrů, už méně pouze 1,8metrovou průchozí výšku pod otevřeným víkem. Já osobně se pod něj nevejdu a občas to dost smrdělo nárazem hlavy do zámku dveří. Ve spěchu si to ne vždy uvědomíte.

Řešením je bezdotykové otevírání s možností nastavení výšky dveří, to má ale pouze nejvyšší výbava Executive, a jak jsem uvedl už výše, příplatkové pakety či doplňkovou výbavu nad rámec každé z linií CR-V vlastně nezná. Výjimkou je pouze třetí řada sedadel pro linii Lifestyle a dva typy laků karoserie – metalický či perleťový za 13.900 Kč a metalický Premium Crystal Red za 19.900 Kč (pouze pro Lifestyle a Executive).

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků