Test: Honda Civic Type-R a Volkswagen Golf GTI jsou každý z jiného těsta

Sportovní automobilové verze bývají jakýmsi sladkým zákuskem v nabídce klasických modelů. Platí to i v případě vyšlechtěných verzí Honda Civic Type-R a Volkswagen Golf GTI.
Test: Honda Civic Type-R a Volkswagen Golf GTI jsou každý z jiného těsta

Když dáte oba vozy do přímého srovnání, rychle zjistíte, že dělají-li dva to samé, není to být vždy totéž. Ač sportovci, jsou totiž Civic Type-R i Golf GTI každý z jiného těsta.

Historie

A oba mají odlišnou historii. Ta u golfu se začala psát už v roce 1976, kdy Volkswagen představil první verzi GTI. Loni tedy model oslavil už čtvrt století své existence. Atraktivní a výkonný vůz si rychle získal uznání opravdových znalců volantu a modely Golf GTI se staly pevnou součástí modelového portfolia značky Volkswagen.

Nový civic, ač měl vždy v historii sportovní provedení, typ Type-R se u něj objevuje poprvé. Navazuje však na úspěšné typy sportovních vozů Integra Type-R a Accord Type-R, jejichž mimořádné kvality jsou pověstné díky výjimečné dynamice, inovativním technickým řešením a skvělým zážitkům z jízdy.

Vzhled

Sportovní model Golf GTI se od loňska vyrábí výhradně ve třídvéřovém provedení a exkluzivně v rudém, stříbrném a černém laku. Od populárních sourozenců řady Volkswagen Golf se odlišuje mnoha detaily, jako jsou například osmnáctipalcové disky kol BBS z lehkých slitin, na které se obouvají nízkoprofilové pneumatiky rozměru 225/40 R18. Nepřehlédnutelné jsou také na první pohled rozšířené dveřní prahy, přední a zadní spoilery nebo mohutná chromovaná koncovka výfuku o průměru 90 mm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Také interiér modelu Golf GTI je zcela osobitý a jasně deklaruje sportovní ambice tohoto vozu. Dominantním prvkem jsou především přední černě čalouněná anatomická sedadla Recaro s červenými pruhy. Červený lem je vůbec dominantním prvkem vnitřku – najdete jej na koberečkách i bezpečnostních pásech. K tradici verzí GTI se tento golf hlásí také svým tříramenným sportovním volantem nebo koncovkou řadicí páky v podobě golfového míčku. V přehledně stylizovaném přístrojovém panelu mají své místo čtyři kruhové měřicí přístroje s atraktivními rámečky z leštěného hliníku. Ten našel uplatnění i u řady dalších interiérových prvků, které tak příjemně kontrastují s převažujícím černým čalouněním interiéru, což je charakteristický stylistický rys modelů Golf GTI.

Černá je hlavní barvou také v případě sportovního Civicu Type-R. Karosérii lze mít i stříbrnou, nicméně uvnitř je dominantní. Stejně jako u golfu je však vhodně doplňována červenými prvky. Civic Type-R je postaven na třídvéřovém provedení klasického hatchbacku, přičemž sportovní charakter už na pohled umocňují navenek střešní spoiler, přední a zadní spodní spoiler, sedmnáctipalcová kola s ráfky z lehkých slitin, uvnitř pak boční prahové lišty, sportovní sedadla, řadící páka v imitaci titanu a sportovní kožený tříramenný volant.

Klepněte pro větší obrázek 

Motory

O pohon japonského rychlíka se stará nový dvoulitrový motor s vyspělou technologií DOHC i-VTEC, jež se již osvědčila u modelu Honda Stream. Díky jejímu použití v modelu Civic Type-R se výkon zvýšil na famózních 147 kW (200 koní) při 7400 min-1 s maximálním točivým momentem 196 N.m při 5900 otáčkách. Litrový výkon 100 koňských sil umožňuje dosažení maximální rychlosti 235 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 sekund. Technologie i-VTEC je rodovým jménem nové rodiny motorů Honda. Název je odvozen od technologie „inteligentního“ řízení spalování, která zajišťuje ekonomiku provozu, čistší emise a nižší hmotnost spolu s vysokým výkonem a skvělým průběhem kroutícího momentu ve všech oblastech otáček motoru. Dokladem jeho efektivnosti je zejména plochá křivka točivého momentu, kdy motor poskytuje více než 180 N.m už při 3000 otáčkách.

Klepněte pro větší obrázek

Motor Civicu Type-R je doplněn novou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, jejíž řadící páka je umístěna stejně jako u pětidveřové verze na přístrojové desce. Krátké zpřevodování jednotlivých převodových stupňů zajišťuje, že otáčky motoru zůstávají při akceleraci stále v rozsahu maximálního kroutícího momentu motoru, zatímco synchrony s vysokou účinností a vysoce účinný řadící mechanismus umožňují rychlé řazení.

Naproti tomu srdcem Volkswagenu Golf GTI je přeplňovaný čtyřválcový zážehový motor o objemu 1,8 litru, který se díky využití vyspělých technologií - pětiventilového rozvodu, mezichladiče nasávaného vzduchu, elektronickému vstřikování paliva apod. - chlubí výkonem 132 kW (180 k) při 5500 min-1. Neméně působivý je i točivý moment, který dosahuje svého maxima 235 Nm v rozmezí 1950 až 5000 otáček. Výkon motoru se přenáší prostřednictvím speciálně přizpůsobené šestistupňové manuální převodovky. Krátké odstupňování jednotlivých rychlostí převodovky se odráží ve výborných dynamických vlastnostech: za optimálních podmínek dokáže Golf GTI zrychlit z klidu na 100 km/h během 7,9 sekundy, jeho maximální rychlost činí 222 km/h.

Spotřeba

Kolik si vůz vezme, záleží na tom, jak moc využíváte jeho výkonového potenciálu. S oběma vozy jsme v rámci srovnání vyzkoušeli i hranice maxima, což v obou případech znamenalo rychlý úbytek pohonných hmot v nádrži. Pro srovnání – z plné nádrže civicu na zhruba stopadesátikilometrové trase, kde se střídala dálnice se silnicí první třídy, rovné úseky s zatáčkami, v nichž bylo třeba hodně řadit, ubylo při rychlém střídání nízkých a vysokých (až maximálních) rychlostí takřka tři čtvrtě nádrže (objem je 50 litrů), zbylá čtvrtina pak vystačila na stejnou trasu v poklidném režimu při jízdě víceméně konstantní rychlostí a dodržování rychlostních limitů. Při kombinovaném provozu zůstává podle výrobce průměrná spotřeba paliva na hodnotě 8,9 litru na 100 km jízdy.

Ručička palivoměru padala rychleji dolů také v případě extrémní jízdy s Volkswagenem Golf GTI. Nicméně ne tak dramaticky. Navíc na „zpáteční“ jízdu v poklidném režimu bylo třeba ještě méně paliva než u civicu. I přes vysloveně sportovní parametry je Golf GTI v takovém případě jízdy příjemně hospodárný - jeho průměrná spotřeba nepřesahuje 8,4 litru na 100 km. A právě v těchto chvílích si uvědomíte odlišnost obou sportovních verzí. Zatímco Honda Civic Type-R je ryze sportovním vozem, který má hodně tvrdé odpružení, menší volant s tužším řízením, hodně krátké převody i mocnější ryk motoru, u Volkswagenu se více hledělo na celkový komfort. Odpružení je celkem měkké, řazení má delší převody, posilovač řízení je nastaven na lehké ovládání, motor se projevuje hlukem až opravdu v blízkosti červeného pole otáčkoměru. Kdybychom to chtěli opravdu zjednodušit, pak Civic Type-R připomíná mladíka, který se jen tak ničeho nezalekne a dokáže přespat v dešti pod širákem, zatímco Golf GTI je pán ve středním věku, který dává přednost spaní v posteli hotelu, i když za to musí zaplatit.

Cena

A v případě automobilu Volkswagenu Golf GTI je cena z rodu těch vyšších. Chlubí se sice výjimečnou výbavou, kam patří například čelní a boční airbagy, elektronický stabilizační systém ESP, protiblokovací systém ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly, protiprokluzový systém ASR či elektronicky řízená klimatizační jednotka Climatronic a sportovní podvozek, ale za to všechno (a ještě celou řadu věcí navíc) si u Volkswagenu řeknou přinejmenším 965 300 korun. V případě testovaného typu, který doplnily chromovaná koncovka výfuku, spoiler zadních dveří, pozadí světlometů v černé barvě, sportovní sedadla Recaro s nápisem GTI na opěradlech předních sedadel, textilní koberečky a tříbodové bezpečnostní pásy s červeným lemem, podvozek snížený ještě o zhruba jeden centimetr oproti sériovému GTI či hlavice řadicí páky GTI v kombinaci kůže/stříbro se cena vyšplhala dokonce přes miliónovou hranici. Konkrétně na 1 006 500 korun (!).

Jen při hrubém srovnání tak při volbě Hondy Civic Type-R ihned ušetříte dvě stě tisíc korun. Nabízí se s jedním stupněm výbavy, která je rozsáhlá a zahrnuje rovněž protiblokovací systém brzd ABS s elektronickým rozdělením brzdného účinku EBD či čelní airbagy. Oproti golfu ale u civicu nejsou možné boční airbagy ani za příplatek, stejně jako omezovač prokluzu kol, klimatizace je pak v příplatkové výbavě. V seznamu standardní výbavy ale samozřejmě nechybějí posilovač řízení, dálkově ovládané centrální zamykání, imobilizér, elektrické ovládání předních oken, výškově nastavitelný volant, sportovní sedačky vpředu a přední a zadní spoilery. Za to všechno si u Hondy řeknou „pouhých“ 809 000 korun.

Srovnání

Oba vozy mají sportovní charakteristiku, velmi dobré jízdní vlastnosti s přesným řízením, u hondy možná méně přesným řazením (šestý stupeň nejde občas zařadit a spíše se trefíte zpátky na čtyřku). V zatáčkách drží oba zvolenou stopu i při velkých rychlostech, větší míru bezpečí v takovém okamžiku cítíte asi u civicu. Brzdy mají oba vozy kotoučové na všech kolech, golf je nemá až tak ostré jako civic, nicméně účinné (s ohledem samozřejmě na rychlost) jsou obě brzdové soustavy obdobně.

Ač oba vozy poskytují opravdu extrémní svezení, každý k němu přistupuje z jiné strany. Při řízení civicu se maximálně soustředíte na jízdu, pevně držíte volant a hlídáte si otáčky, abyste jeli pořád naplno. Když jej opuštíte, ještě půl hodiny cítíte na těle vzrušení, jaké vám jízda dala, zatímco řízení golfu zvládnete i s menším nasazením, ale vždy z něho vystupujete svěží a víceméně odpočatí. Jaký styl si zvolíte, záleží tedy na tom, co chcete preferovat.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

dnes | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků