60
Fotogalerie

Test Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC: Útok na českou jedničku

Kapitoly článku:


Motor: Historie nebo sympatická současnost

Další slabší stránkou Hondy Civic Tourer je nabídka motorizací. Ta obsahuje jeden zážehový a jeden naftový motor. K benzinové jedna-osmičce můžete ještě dokoupit pětistupňový automat a to je vše. Hodna údajně chce nabízet dobré auto za dobré peníze, nechce žádnou položku plnící funkci „cena od“. Pokud tedy hledáte kombi s výkonnějšími motory nebo s několikrát zmíněným pohonem 4x4, případně kombinaci dieselu a automatu, u Hondy máte smůlu.

Do testu nám přijela benzinová verze, což znamená atmosférický čtyřválec s objemem 1798 ccm, maximální výkon 142 koní při 6500 ot./min a točivý moment vrcholící hodnotou 174 Nm (4300 ot./min). Hondě toto postačí k akceleraci z nuly na stovku za 9,2 s a na dosažení maximální rychlosti 210 km/h.

civic_tourer_01.JPGcivic_tourer_05.JPG
Pro milovníky nepřeplňovaných motorů je tento dnes už jednou z mála možností. Není špatný. Jenže pro běžnou jízdu je například 1.4 TSI prostě příjemnější. 

Konkurence z německého koncernu má v této výkonové úrovni přeplňovanou jedna-čtyřku TSI s parametry 140 koní a 250 Nm. Shodou okolností to byl právě tento čtyřválec, který jsme zkoušeli v našem srovnávacím testu. Stovka se u Octavie i Leonu pohybuje kolem 8,5 s, maximální rychlost je v podstatě stejná.

Nerad bych zabřednul do polemiky, zda je lepší menší přeplňovaný nebo větší atmosférický motor, takže se zaměřím na fakta. Už ze základních údajů je jasné, kdo bude na silnici hbitější. Jedna-čtyřka TSI je daleko pružnější a za volantem si budete připadat podstatně rychlejší. Jízda je také pohodlnější, protože i když chcete jet svižně, stačí v zásadě jenom šlapat na plyn. Civic je v tomto úplně jiný.

Jedna-osmička minimálně po přesednutí například z Leonu ST 1.4 TSI vám bude připadat líná. Ona to není tak docela pravda, ale když pouze budete šlapat na plyn, logicky se velké odezvy nedočkáte. U tohoto motoru totiž plátí, že čím jsou otáčky vyšší, tím je zátah intenzívnější (jaká klasika). Toho nejlepšího se dočkáte u 6500 ot./min, tedy jen těsně před tím, než vás utne omezovač.

Nejlépe jede benzinová osmnáctistovka od pěti tisíc výše. Pokud budete motoru dávat, co se do něj vejde, pak to je přesně rozmezí 5-6,5 tisíce otáček, kde se budete pohybovat. Tam už vypadá Civic jako velmi dynamické kombi. Kdo rád řídí, ten bude pravděpodobně velmi spokojen. Motor umí zátah pěkně vygradovat. Koncernová jedna-čtyřka v takto vysokých otáčkách už tak zajímavě nejede.

civic_tourer_02.JPGcivic_tourer_03.JPG
Jestli chcete jet svižně, musíte motor řádně chytiti pod krkem. Svůj zátah vygraduje, ale je potřeba se dostat přes pět tisíc. Škoda, že ve vyšších otáčkách motor neprodukuje zajímavější zvuk. 

Když ale budeme nahlížet na tato kombi jako na auta, která nejsou primárně určená pro okreskové dovádění, potom je přeplňovaná jednotka mnohem příjemnější.

Není nutné jí tolik točit, což kromě nižší potřeby řazení pro svižnější jízdu znamená také větší akustický komfort uvnitř. I tady má Honda jisté rezervy. Nad tři tisíce začíná být motor na poměry aktuální konkurence hlučný. Ve 130 km/h točí na šestku zhruba 3300 ot./min a posádka o jeho chodu moc dobře ví. Mimochodem na podobné otáčky se Leon a Octavia dostávají v rychlostech kolem 150 km/h a i z tohoto důvodu je uvnitř podstatně větší ticho.

Se spotřebou na tom je Honda Civic s jedna-osmičkou pod kapotou relativně dobře a opět se projevilo, že závislost na jízdním stylu není tak velká, jako u přeplňovaných motorů. Ačkoliv rozdíl není zas tak dramatický. Klidnou městskou trasu jsem zvládl za 7,5 l/100 km (Leon stejnou trasu projel za 6,4 l/100 km, Octavia za 6,6 l/100 km), jízda po dálnici rychlostí 120 km/h skončila u Hondy na 7,1 l/100 km, po okreskovém přídavku se spotřeba vyhoupla na 9,9 l/10 km.

Leon dálnici zvládl v podstatě stejně (Octavia za 7,6 l/100 km), na konci okresní projížďky svítilo v Seatu číslo 10,7 l/100 km (Škoda jela za jedenáct). Jen připomenu, že jsem jel stejné trasy a snažil se o maximálně srovnatelný jízdní styl.

civic_tourer_25.JPGcivic_tourer_27.JPG

Srovnatelný jízdní styl znamená na okreskách jízdu „co to dá“ a právě při takovém zacházení vytahuje Tourer další ze svých trumfů. Podrobnosti v následující části.

Honda Civic

Honda Civic je sportovnější typ vozu od japonské automobilky. Symbol spolehlivosti a robustního zpracování zůstává u atmosférických motorů i poté, co většina konkurence přešla na menší objem a přeplňování.

10. generace • Honda Civic Type-R • Test Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT • Ceny v ČR • Test Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC • Dostupné motory • Test Honda Civic Type R GT 2020

Doporučujeme

Články odjinud