Kapitoly článku:
- A všechno bylo jinak..., Nabídka provedení, Spolehlivost a bezpečnost
- Zkoušený vůz, Motor bez konkurence, Na první pohled, Katastrofální výhled vzad
- Uvnitř, Velmi slušný zavazadelník, Za volantem
- Na silnici, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Na silnici
Zkoušený Civic pro nás byl přesně tím vozem, za jehož volantem se budete brzy cítit jako doma a necháte se unášet pocity absolutní kontroly nad jízdou. Kromě zmíněného výhledu vzad má řidič přehled o dění v okolí, dlouhá a nízká příď si však žádá zvláštní pozornost při parkování.
Motor naskakuje bez potíží za všech podmínek a zprvu nijak nedává na odiv svůj skrytý potenciál. Převodovka využívá šestistupňové konfigurace a z ní plynoucího těsného uspořádání, pružnost motoru umožňuje bez potíží cestovat městěm na pětku. Povaha tohoto motoru je přesně taková, jakou bychom od každého moderního zážehového motoru čekali, ale bohužel se s ní setkáváme pouze výjimečně. Jeho tah je totiž vydatný a plynulý již od nějakých 2 000 ot./min., pročež lze i svižně jezdit v nízkých otáčkách, což vás nakonec odmění nízkou spotřebou paliva.
Jakmile však sešlápnete plynový pedál na podlahu, vůz vyrazí nezadržitelně vpřed. Motor se s chutí točí až k hranici 7 000 ot./min., faktem však je, že od nějakých 3 800 ot./min. je již dosti hlučný a žíznivý.
Posilovač řízení je sice elektrický, ale řízení nabízí i přes lehkost svého ovládání dostatečný a pohotový výkon a přijatelný kontakt řidiče s vozovkou. Kotoučové brzdy jsou dostatečně účinné a ostré při svém nástupu, ani k řazení jsme neměli výraznějších připomínek.
Odladění podvozku je přijatelným kompromisem mezi tuhostí a komfortem, ačkoli tento Civic žádným „sporťákem“ rozhodně není. Kola nemají tendenci v zatáčkách odskakovat, stabilita v přímém směru je příkladná, ale vrozenou nedotáčivost se konstruktérům příliš potlačit nepodařilo. Progresivní konfuguraci palubní desky budete v noci proklínat. Podsvícení sdruženého přístroje a rychloměru se totiž díky odrazům v čelním skle postará o to, že pojedete modrou mlhou.
Moderní klimatizace funguje kvůli minimalizaci spotřeby příležitostně, což se však při akceleraci i brzdění motorem projevuje nepřirozeným a dosti patrným rázováním.
A vystupujeme
Zkoušená Honda Civic v nás zanechala smíšené pocity, ovšem ty pozitivní nakonec přeci jen převážily. Opírají se především o svěží vzhled, komfortní interiér, bezprostřední kontakt s okolím a vynikající motor, naše výtky naopak směřují ke zcela nedostatečnému výhledu směrem vzad a nepřehlednému rozvržení kontrolních a ovládacích prvků na palubní desce.
Co nám však vyrazilo dech byla spotřeba. Za volantem zkoušeného vozu jsme absolvovali celkem 1 200 km s průměrnou spotřebou 7,2 l/100 km, ovšem s výrazným podílem městského provozu. Při plném využívání výkonového potenciálu motoru se spotřeba příliš nezvyšovala, ve městě jsme se bez potíží drželi v okolí 7 l/100 km a mimo něj jsme neměli problém dostat ji pod hranici 6 l/100 km, což jsme hodnotili jako znamenité hodnoty.
Honda Civic osmé generace je velmi progresivně pojatým vozem, který ovšem, zvláště mírně ojetý, pořídíte za slušné peníze, na druhou stranu vám nabídne i bezpečné jízdní vlastnosti a mimořádně objemný interiér a bohatou základní výbavu. Jeho technicky vytříbený motor pak poskytuje bohatou výkonovou rezervu i těm, kteří jinak jezdí vesměs klidně, ale zároveň jim zajistí dostatečnou hospodárnost i přijatelnou sazbu povinného ručení.
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem sekce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu.
Stručné technické údaje | | |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4, OHC |
Zdvihový objem motoru, typ | 1 799 cm3, zážehový, i-VTEC |
Nejvyšší výkon | 140 k (103 kW)/6 300 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 174 Nm/4 300 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Nejvyšší rychlost | 205 km/h |
Převodovka – způsob řazení, stupně | Man., 6 st. |
Objem zavazad. prostoru | 415 – 1 352 l |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Hmotnost pohotovostní/celková | 1 265/1 750 kg |
Spotřeba paliva město/mimo/kombin. | 8,4/5,5/6,6 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 620 mm |
Délka/šířka/výška | 4 245/1 765/1 460 mm |
Naměřené hodnoty
Otáčky motoru na jednotlivé rychlostní stupně při silničních limitech |
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | - | - | - |
2 | 3 200 ot./min. | - | - |
3 | 2 250 ot./min. | 4 200 ot./min. | 6 600 ot./min. |
4 | 1 800 ot./min. | 3 300 ot./min. | 4 900 ot./min. |
5 | 1 500 ot./min. | 2 700 ot./min. | 3 800 ot./min. |
| - | 2 300 ot./min. | 3 300 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
Číslo měření | Čas v s. |
1 | 10,18 |
2 | 9,79 |
3 | 9,80 |
Průměr | 9,923 |
Pružnost | |
60 – 100 km/h | |
3. st. | 7,99 s |
4. st. | 10,76 s |
| |
80 – 120 km/h | |
4. st. | 10,32 s |
5. st. | 13,32 s |
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E