Test Honda Civic i-VTEC: UFO přistává

(test ojetiny) Toto auto patří bez pochyb k tomu nejpodivnějšímu, co na našich silnicích jezdí. Jaké je po dvou letech provozu?
Seznam kapitol
  1. A všechno bylo jinak..., Nabídka provedení, Spolehlivost a bezpečnost
  2. Zkoušený vůz, Motor bez konkurence, Na první pohled, Katastrofální výhled vzad
  3. Uvnitř, Velmi slušný zavazadelník, Za volantem
  4. Na silnici, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

A všechno bylo jinak...

Osmá generace řady Civic, stěžejního modelu Hondy nejen v Evropě, se světu představila v roce 2005 a od té doby se na našich silnicích dobře zabydlela. Tradiční příznivci tohoto typu až do poslední chvíle nevěřili, že se z jejich oblíbeného kompaktu stane zmenšenina kosmické lodi, ale bylo tomu tak. Kámen nezůstal na kameni.

Dosud vyráběný Civic osmé generace byl tehy ve své pětidvéřové verzi výrazně zaměřen na evropské zákazníky, také proto se vyrábí výhradně v britské továrně Swindon. V porovnání s dosavadními generacemi vůz získal skutečně extrémní design, návrháři hodně zariskovali, ale jak se zdá, vyplatilo se jim to.

Hned po letmém seznámení nám bylo jasné, že toto auto stále patří k tomu nejlepšímu, co lze v nižší střední třídě dnes koupit. Jedná se o harmonickou soustavu pohodlí, snadného ovládání a prostorného interiéru, vždyť základní objem zavazadelníku činí nadprůměrných 415 litrů.

Při podrobnější prohlídce však zjistíme, že nic není zadarmo, požadavkům na ideální využití obestavěného prostoru a přijatelné výrobní náklady totiž například padly za oběť některé tradiční prvky používané od roku 1987. Civic tak v roce 2005 přišel o typickou víceprvkovou zadní nápravu, kterou nahradila obligátní klika, zatímco sofistikovaná přední lichoběžníková ramena ustoupila běžným vzpěrám McPherson již v předchozí, sedmé řadě. V našem testu však zkoušený vůz prokázal, že i v otázce jízdních vlastností patří k těm nejlepším. Vloni na podzim pak prošel aktuální Civic zdařilým faceliftem, o čemž jsme vás informovali na tomto místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nabídka provedení

Pětidvéřová verze do prodejů přišla jako první a následovala ji třídveřová a čtyřdvéřová provedení, záhy doplněná hybridním provedením.

Vůz zkoušeného karosářského provedení byl od počátku dodáván se zážehovými motory 1,4 i-DSI/61 kW se dvěma ventily a dvěma svíčkami na válec a čtyřventilovým 1,8 i-VTEC/103 kW, ovšem s jediným vačkovým hřídelem, a neméně vyspělým vznětovým čtyřválcem 2,2 i-CTDi se stejným výkonem jako i-VTEC a takřka shodnými dynamickými parametry.

V době startu stál nejlevnější Civic 1,4i Comfort 639 000 Kč, právě základní motor však byl záhy nahrazen modernějším 1,4 i-VTEC s výkonem 73 kW, jenž se nyní prodává o 10 000 Kč levněji.

K mání jsou výbavové stupně Comfort, Sport a Executive, přičemž již ten základní zahrnuje i šest airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání všech oken a zrcátek, palubní počítač, automatickou klimatizaci nebo rádio s přehrávačem CD a MP3 a ovládáním na volantu. Sport přidává mlhovky, alarm, tempomat, „kamaráda do deště“ (tj. automatické stěrače), kožený volant, vyhřívaná sedadla, couvací asistent či litá kola. Executive se pak vyznačuje xenonovými světly nebo duální klimatizací (vzhledem ke kompaktnosti palubní desky spolujezdec ovládá svůj okruh na loketní opěrce ve dveřích!).

U třídveřového provedení Civicu ze Swindonu lze navíc zvolit motor 2,0 i-VTEC o výkonu 148 kW, jenž je vyhrazen sportovně střiženému modelu Type R. Za zmínku stojí, že veškeré vozy Honda Civic s tří a pětidvéřovou karosérií se dodávají výhradně s šestistupňovými manuálními převodovkami. V kombinaci se zážehovými jednotkami lze připlatit za automatizované převodovky i-SHIFT (+ 30 000 Kč).   

Spolehlivost a bezpečnost

Vzhledem k tomu, že se tyto vozy vyrábí teprve krátce, je dosti brzy usuzovat na jejich spolehlivost, ačkoli Honda Civic patří tradičně k těm lepším. Spíše ojediněle jsme například zaznamenali potíže se spínací skříňkou.

První crashtest podle metodiky EuroNCAP však pro osmou generaci nedopadl nikterak oslnivě, což příliš nezlepšil ani reparát z roku 2006, o němž jsme vás podrobně informovali na tomto místě. Civic tehdy dosáhl jen na čtyři hvězdičky, což bylo v době, kdy se zisk pěti hvězd v nižší střední třídě pomalu stával normou. Bodem kritiky se stala například nedostatečná funkce airbagu před řidičem, díky čemuž figurína přišla do bolestivého kontaktu s volantem.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. A všechno bylo jinak..., Nabídka provedení, Spolehlivost a bezpečnost
  2. Zkoušený vůz, Motor bez konkurence, Na první pohled, Katastrofální výhled vzad
  3. Uvnitř, Velmi slušný zavazadelník, Za volantem
  4. Na silnici, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Vodíkovým Hyundaiem Nexo z Bruselu do Prahy: Není brzo, to Česko je pozadu

Hyundai Nexo na vodík (první svezení)

Hyundai jako jedna z mála automobilek vodíkový pohon nejen testuje, ale nabízí i ve svém sériovém modelu Nexo. Ten se na vybraných trzích už prodává. Měli jsme exkluzivní možnost vyzkoušet si vůz v reálném provozu při cestě napříč Evropou.

12.  9.  2019 | Svět motorů | 35 příspěvků
TEST Suzuki Swift Sport: Kluci se baví, holky budou čumět!

Suzuki Swift Sport

Kdo říká, že musí mít sportovní auto stovky koní, nemluví pravdu. Novému Suzuki Swift Sport jich stačí 140 a stejně se budete usmívat do ucha k uchu.

4.  9.  2019 | Jan Mička | 29 příspěvků
Jak jezdí nový Hyundai Ioniq Electric? Ukázal nám to v ráji elektroaut a konopí

Hyundai Ioniq Electric 2019 (první svezení)

Z nabídky modelu Ioniq si vybere každý, koho lákají vozy na alternativní pohon. Elektromobil nedávno prošel faceliftem, aby mohl lépe držet krok s konkurencí. Povedlo se mu to?

31.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 50 příspěvků