45
Fotogalerie

Test Honda Civic Hybrid: zelené mámení

Kapitoly článku:


A co spotřeba?

To všechno je zajímavé, ale jak si Civic Sedan vede co do spotřeby, která má být jedním z pádných argumentů pro volbu této verze? Jednoznačnou odpověď vám nedáme, na každý pád je ale třeba si uvědomit, že hybrid (a o to více tento jemný kousek s patnáctikilowattovým elektromotůrkem) z podstaty nemůže být absolutně významně úspornější, než klasický benzinový motor, našetří především energii jinde promarněnou při brzdění. Jeho výhoda pak tkví spíše v tom, že dokáže být úsporný ve specifických jízdních režimech, zejména ve městě. V tomto režimu si ale při našem testu v průměru řekl o 7,7 l/100 km, což je podstatně více, než kolik uvádí výrobce. S odstupem času a při pohledu na výsledky předchozích testů hybridů, kdy kolegové se stejnou spotřebou dokázali jezdit ve městě i s velkým a těžkým Lexusem GS 450 h, bude důvodem i to, že jsem předností hybridní technlogie využíval spiše k razantní akceleraci z nízkých otáček, než dosahování nízké spotřeby. S ohledem na to je spotřeba nižší než u benzinové verze a rozhodně ji nelze označit za vysokou. Přesto má člověk při usedání za volant hybridu tendenci očekávat zázraky. Ty ale hybrid zkrátka dost dobře neumí a tento jemný už vůbec.

Paradoxně zajímavějších čísel jsme dosahovali při jízdě mimo město. Dle stylu jízdy si motor řekne o šest až osm na sto kilometrů, druhý případ chce už ale ostřejší jízdu. Naše výsledná spotřeba mimo město tak činila 6,4 l/100 km, což je vzhledem k dynamickým schopnostem vozu pěkné číslo.

Na dálnici se hbitý sedan neztratí, při trvalém využití větší porce výkonu ale počítejte s obvyklou benzinovou spotřebou. Při rozumné jízdě ji lze udržet kolem 8 l/100 km, naše výsledná spotřeba na dálnici přitom činila stále přijatelných 8,1 l/100 km. Výsledná spotřeba v průběhu testu činila 7,1 l/100 km, což nepovažujeme ani za špatné, ani za zázračné.

Podvozek a ovladatelnost

Podvozek Civicu ve verzi hatchback není tak technicky náročný jako předchozí generace, za což byla Honda již několikrát prokleta. U sedanu je ale použité pro Hondu typičtější zavěšení pomocí dvojitých lichoběžníků, a tak si v tomto směru není na co stěžovat. Divíte se jiné kontrukci podvozku u sedanu a hatchbacku? Je to zvláštní, ale je to tak.

honda_civichybridrevue/P1460485.JPG honda_civichybridrevue/P1460499.JPG honda_civichybridrevue/P1460525.JPG

Vyspělost podvozku se pozná podle měkkého odpružení při udržení vynikající ovladatelnosti v zatáčkách. Ani na hrbolatém povrchu se vůz netrácí. Naladění je opravdu dobré, podvozek má odpružení Francouze při stabilitě tvrdých německých podvozků. Kdo touží po vyspělém podvozku, ten by měl zajít k Hondě. A nesplést si hatchback se sedanem... Je vskutku absurdní, že automobilka přestala pro hatchbak používat techniku, kterou měla a má k dispozici a která do značné míry definovala typické přednosti jejích produktů. Alespoň že u sedanu se tomuto kroku zpět vyhnula.

Brzdy nebývají nejsilnější stránkou vozů značky Honda, ovšem Hybrid má hned dvoje brzdy. Ty klasické převzaté ze sedanu poslední generace doplňuje ještě IMA, který se brzděním dobíjí. Kombinace čtveřice kotoučových brzd a IMA vytváří opravdu jedové brzdy s lehkým účinkem na začátku a zárukou velmi intenzivního a trvalého zpomalení při jejich zašlápnutí. Samozřejmostí je ABS a stabilizační systém VSA.

Řízení Civicu je přímé s vynikající odezvou, malý volant a strmost řízení jsou skvělá kombiance pro rychlé průjezdy zatáček. Malý volant navíc dovoluje neustálé korekce směru, při poklidné jízdě jich naopak není třeba.

Řazení automatu CVT a ostrá spojka dovolují dynamické rozjezdy, D lze využít skutečně ve všech režimech, zatímco S je určeno jen pro sportovní jízdu na hraně. L jsme v našem testu nevyužili, protože připomíná redukci terénního automobilu. CVT je totéž, co variátor u motocyklů, případně u legendárního nizozemského Daf Daffodile.

Ovladatelnost Civicu je vynikající a jízdní vlastnosti by mu mohl závidět kdejaký sedan s komplikovanou konstrukcí zadní nápravy. Nakonec Honda vždy patřila ke špičce v odladění podvozku a jízdních vlastnostech. S těmi souvisí i bezpečnost. O tu se kromě ABS a stabilizačního programu VSA starají airbag řidiče a spolujezdce a dvojice bočních airbagů. Doplňkem jsou také hlavové airbagy.

honda_civichybridrevue/P1460553.JPG honda_civichybridrevue/P1460562.JPG

Naměřená dynamika

Zrychlení:

0-100 km/h: 10,6 s
0-120 km/h: 15,8 s
0-140 km/h: 25,5 s
0-160 km/h: 35,8 s

Pružnost:

40 - 80 km/h: D st.   7,3 s; S st.  6,2 s
60-100 km/h: D st.   8,9 s; S st.  8,7 s
80-120 km/h: D st. 10,7 s; S st.10,5 s

Nejvyšší dosažená rychlost: 185 km/h

honda_civichybridrevue/P1460566.JPG honda_civichybridrevue/P1460572.JPG honda_civichybridrevue/P1460577.JPG

Honda Civic

Honda Civic je sportovnější typ vozu od japonské automobilky. Symbol spolehlivosti a robustního zpracování zůstává u atmosférických motorů i poté, co většina konkurence přešla na menší objem a přeplňování.

10. generace • Honda Civic Type-R • Test Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT • Ceny v ČR • Test Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC • Dostupné motory • Test Honda Civic Type R GT 2020

Doporučujeme

Články odjinud