62
Fotogalerie

Test Honda City 2010: dává vůbec smysl?

Kapitoly článku:


Živý šetřílek pod kapotou

Honda vždy malé benzinové motory uměla. Dnešní třináctistovka (v podání Hondy čtrnáctistovka) o zdvihovém objemu 1 339 ccm je toho jen důkazem. Vyniká příkladným tichým a kultivovaných chodem. Čtyřválcová pohonná jednotka poskytuje maximální výkon 73 kW v šesti tisících otáčkách a maximum točivého momentu vrcholí hodnotou 127 N.m při 4800 ot./min. Tyto hodnoty si dokáží s poměrně lehkým vozem (1 171 kg) hravě poradit (za vše mluví maximálka 185 km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 s). Předchůdce vybavený osmiventilovým rozvodem iDSi dosahoval o 10 km/h nižší maximálky a o 2,2 s horšího zrychlení.

Test Honda City 2010 45.jpg Test Honda City 2010 55.jpg 

Jediná pohonná jednotka v nabídce se hladce vytáčí až k 6 800 t./min., což je pro Hondu tak typické. V dolních otáčkách předvádí spíše průměrné výkony, ve vyšších dovede zabrat a konkurenční atmosférické čtrnáctistovky (resp. třináctistovky) zadupat hluboko do země. Agregát se přitom projevuje čile i přes velmi, velmi dlouhé převovody - pětikvalt dovoluje jet na dvojku téměř stovkou, což se zdá být na „jedna-trojku“ šílené. Ale funguje to (jakkoli by dynamika s kratšími převody byla jistě ještě lepší) a v kombinaci s dlouze odstupňovanou převodovkou motor potěší své majitele příznivou spotřebou paliva.

Test Honda City 2010 56.jpg Test Honda City 2010 57.jpg

Aniž bych se snažil, podařilo se mi hned třikrát za sebou projet napříč ucpané hlavní město se spotřebou 5,9 l/100 km, což považuji za obdivuhodný výsledek. Mimo město se odběr paliva při lehké noze neustále pohyboval kolem hranice pěti litrů na sto kilometrů (například trasu Praha-Písek-Praha model City zvládl za výsledných 5,3 l/100 km). Pokud budete jezdit v rámci předpisů, jen zřídka překročí průměrná spotřeba hodnotu udávanou výrobcem (6,1 l/100km). Pokud budete pseudočtrnáctistovku pro svižnější jízdu vytáčet, počítejte se spotřebou o dva, tři litry vyšší.

„Stotřicítkou“ se smrtí v očích

Podvozek je tužšího charakteru, přesto běžné nerovnosti zvládá na jedničku. V zatáčkách se i přes tužší pérování vydatně naklání a trpí vyšší náchylností na boční vítr. Udržet pak malou Hondu ve správné stopě není nic jednoduchého při povolené dálniční sto-třicítce a přímá jízda vyžaduje ze strany řidiče neustálé korekce volantem. Omezené stabilitě nepřidá ani příliš přeposilované řízení, které je však na dnešní poměry velmi přesné a relativně komunikativní. Menší strmost a horší zpětnou vazbu omlouvá samotné zaměření vozu. Pochvalu tento model zaslouží za rychlý nástup brzdného účinku, který je přímo ukázkový. Řazení pětistupňové manuální převodovky patří k lepšímu průměru.

Test Honda City 2010 23.jpg Test Honda City 2010 24.jpg Test Honda City 2010 25.jpg

Jméno City evokuje vůz využívat zejména ve městě. Bohužel pro tento účel je vhodnější Jazz, který je pro rodinné potřeby daleko praktičtější. Model City se neztratí při jízdách mezi městy ani po dálnici. Tam mu však nesvědčí vysoké rychlosti (které díky povedenému motoru může hravě dosahovat). S rostoucí rychlostí ubývá jistoty za volantem. Malá Honda začíná silně plout, kolíbat se a je silně háklivá na boční vítr či proudící vzduch od okolo projíždějících aut. Příliš jistoty podvozek neposkytuje ani při brždění či rychlé změně směru jízdy. Nelze mu však upřít snahu neustále se vypořádávat všemi nástrahami.

Test Honda City 2010 35.jpg Test Honda City 2010 36.jpg Test Honda City 2010 37.jpg
Test Honda City 2010 40.jpg Test Honda City 2010 41.jpg Test Honda City 2010 43.jpg

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud