Test GPS Garmin StreetPilot III: ideální pomocník na cesty

Test GPS Garmin StreetPilot III: ideální pomocník na cesty

Kapitoly článku:


Musíte ukázat, kdo je tady pánem

Ouha, v Saarbrückenu nastává problém: objížďka, a navíc mizerně značená. StreetPilot ale po pár stech metrech poznal, že jsem se odchýlil z naplánované trasy a automaticky přeplánoval cestu uličkami města. Takové zkratky neznají snad ani místní.

V případě objížďky je automatické znovunalezení cesty skvělá a vítaná funkce. Jenže v přecpaných městech se někdy omylem netrefíte do odbočky, kterou navigátor vypočítal, jste si toho vědomi a sami byste se během pár desítek sekund dostali zpět na naplánovanou trasu. Když však StreetPilot znovu začne optimalizovat cestu, u vzdálenějších míst nebo u komplexnějších map mu to trvá klidně až několik minut a za tu dobu se ve spleti uliček klidně ztratíte. Jenže pro GPS to je důvod, proč znovu přepočítat trasu a tak to může jít stále dokola.

Proto jsem v takových případech někdy raději zastavil a v klidu počkal, než navigátor spočítá cestu. Později jsem automatickou optimalizaci vypnul, navigátor se při nesprávném odbočení jen zeptal, co má dělat, a opětovné nalezení cesty jsem zvolil jen ve vhodných případech.

  Tachometr zaznamenává
rychlost, ujeté kilometry a řadu dalších údajů

Dokolečka dokola

Konečně jsem pryč z dálnice, na správných silničkách, kde GPS přijde vhod. Značení v Belgii mi začíná připomínat zmatené francouzské silnice, plně se však snažím důvěřovat StreetPilotovi. Občas jsem ale docela na vážkách, třeba když jedu v noci po úzké silničce tmavým belgickým lesem; a ejhle: Republique Francaise!

Cestování po francouzských silnicích přeskočím, byla by to stále stejná písnička: plynulá jízda bez jakéhokoli bloudění. Anebo jeden postřeh týkající se kruhových objezdů, které mají ve Francii velmi rádi. StreetPilot v dostatečném předstihu ohlásí, že se blížím k objezdu, a rovnou oznámí pořadové číslo výjezdu, kterým mám kulatou křižovatku opustit. Neocenitelné!

  Detail křižovatky, za
chvilku se se objevil trojúhelníček s mojí aktuální polohou

Finále

Nyní nastane závěrečná zkouška – buď, a nebo. Je sedm hodin ráno, nacházím se pár desítek kilometrů před Paříží v totální velkoměstské špičce. Všichni se chtějí dostat do práce a hlavní město Francie je z pohledu motoristy džungle s vlastními zákony. Nenechte se ale odradit varováním nejrůznějších průvodců; chce to vidět a zažít.

Můj cíl je někde v centru města, nikdy jsem u něj nebyl, vůbec netuším, jak se tam jede, a neznám ani čtvrť. A nemám mapu. Nebudu to protahovat, Paříží jsem díky GPS projel desítkami nejrůznějších nájezdů, výjezdů, tunelů, kruhových objezdů a dalších dopravních vylomenin bez jediného zaškobrtnutí. Anglický navigující hlásek se po celou dobu téměř nezastavil. Ale až zahlásil „Jsi v cíli“, podíval jsem se doprava, doleva a viděl, že jsem opravdu tam, kde jsem chtěl být.

  Na displeji si můžete nechat zobrazit podrobný itinerář

Nejlepší spolujezdec

Navigátor GPS, zejména tak drahý kousek jako Garmin StreetPilot III, nevyužijete pro cestu k babičce. Takový přístroj nemá smysl kupovat ani kvůli zahraniční dovolené, snad jen některou levnější variantu, například menší Garmin GPS V, který za téměř poloviční cenu nabízí velmi podobné funkce. Ale pro řidiče, kteří často cestují po cizích zemích, je velký navigátor GPS neocenitelný pomocník.

Garmin StreetPilot III je i po razantním zlevnění z poslední doby poměrně drahé zařízení. V ceně je však podrobná mapa celé Evropy, za kterou byste dříve zaplatili desetitisíce, a bohaté příslušenství, které také dříve tvořilo samostatné položky v cenících. K funkčnosti nemám žádnou připomínku, Garmin prospěl s červeným diplomem.

Parametry

  • GPS navigátor Garmin StreetPilot III
  • Zdroj: Picodas Praha
  • Telefon: (02) 24 93 63 40
  • Web: www.gpscentrum.cz
  • Cena: 42 990 Kč
  • Parametry: Dvanáctikanálový navigátor GPS, rozměry 80 × 173 × 65 mm, hmotnost 635 g, barevný displej 86 × 45 mm, rozlišení 305 × 160, napájení ze zásuvky autozapalovače nebo 6 × tužkové baterie (výdrž 2–20 h), automatická optimalizace trasy, uživatelská paměť až na 500 míst a 50 cest, hlasový výstup, příslušenství: kabel k počítači, dva držáky, napájecí adaptér s handsfree, paměťová karta 128 MB, USB čtečka, podrobná mapa západní Evropy
  • Článek vyšel v časopise Mobility 9/2002

Doporučujeme

Články odjinud