Test GPS Garmin StreetPilot III: ideální pomocník na cesty

Navigátory GPS určené pro obyčejné uživatele můžeme rozdělit do několika kategorií. Nejvšestrannější jsou univerzální přístroje, které lze používat při turistice, na kole nebo v autě. Najdeme však i specializované navigátory. K testu jsme vybrali GPS do automobilu: Garmin StreetPilot III.
Test GPS Garmin StreetPilot III: ideální pomocník na cesty
Seznam kapitol
  1. Už nikdy nebudete chtít jezdit bez navigace
  2. Drahý, ale dobrý; parametry

Poznámka: Tento navigační přístroj jsme využili i na letošní cestě po Americe.

Stačí položit – a drží

Na první pohled je jasné, že StreetPilot není navigátor pro turisty. Je to poměrně velké a těžké zařízení s rozměrným barevným displejem, jehož místo je na palubní desce automobilu. Pro uchycení lze použít lepicí držák nebo textilní základnu, která bezpečně sedí na palubní desce díky zátěži a nesmekavému povrchu. Navigátor samozřejmě nebudete nechávat v autě, z držáku jej lze jednoduše vyjmout a vzít s sebou.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Barevný displej je takřka jedinou viditelnou změnou oproti modelu, který jsme v Mobilitách testovali přesně před rokem. Displej je velice jasný a bez problémů se na něj lze dívat i na přímém slunečním světle. Barva má rozhodně smysl; schválně zkuste vedle sebe položit černobílou a barevnou papírovou mapu.

Navigátor se standardně napájí ze zásuvky autozapalovače, funguje však i na baterie. I když lze k GPS připojit citlivější externí anténu, vůbec jsem to nepotřeboval, vestavěná anténa i za sklem auta bohatě stačila.

Kudy jen vede cestička?

Největší inovací nové řady Garminů je optimalizace cesty. Jednoduše řeknete, kam chcete jet, chvíli počkáte, až navigátor všechno přechroustá, a za chvíli už můžete jet. Pro ilustraci vzpomenu, jak jsem loni celodenní cestu do navigátoru zadával téměř hodinu.

Díky podrobným mapám západní Evropy, které lze dohrát, se nemusíte nechávat vést jen mezi městy. Mapy obsahují také ulice a čísla domů a jednoduše si necháte vyhledat adresu, ke které se chcete dostat. Můžete si být jisti, že se tam také dostanete.

Zajímavá je také databáze nejrůznějších objektů: jídlo, ubytování, atrakce, zábava, nakupování, servis, doprava atd. Navigátor vyhledá například nejbližší restauraci a klidně můžete zadat, že chcete mexickou. Databáze objektů mi mnohokrát velmi pomohla: chtěl jsem jíst, potřeboval se dostat na zámek, autu se zachtělo benzínu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Chcete natankovat? Stačí zadat, že hledáte benzinku, a je to

Hodná paní

Další velmi užitečnou novinkou je hlasový výstup. V napájecím adaptéru, který se zastrčí do zásuvky autozapalovače, je reproduktor a ženský hlas vás anglicky upozorňuje na vše důležité, o čem byste jako řidič měli vědět. Třeba kde máte odbočit. Do GPS si můžete dohrát i další jazyky, například němčinu; česky ale navigátor nenaučíte.

Hlasový výstup může připadat zbytečný, ale jak rád jsem se k němu vrátil, když jsem jednou narychlo vyjel bez adaptéru s handsfree! Na navigátor s hlasem hodné anglické paní se totiž není třeba dívat, můžete se soustředit na řízení.

Před cestou

Navigátor jsem dokonale otestoval na 3 800 kilometrů dlouhé cestě. Neměl jsem s sebou žádnou mapu s výjimkou velmi hrubého atlasu Evropy. Téměř jsem ho nepotřeboval; jen pro přehled, protože displej GPS je na globální orientaci na větší vzdálenosti trochu nepřehledný.

Navigátor standardně obsahuje jen poměrně hrubé mapy a podrobné informace do něj musíte nahrát z dodaných cédéček. K dispozici je paměťová karta 128 MB a čtečka do portu USB, díky které je nahrání celé karty záležitostí několika minut. Karta má dostatečnou kapacitu, vešly se na ni všechny kraje, kterými jsem projížděl v Německu, téměř celá severní Francie včetně Paříže a navíc ještě Lucembursko a jih Belgie.

A jedeme do Paříže

V Česku je GPS užitečnější než ještě před půl rokem, protože si můžete dokoupit české mapy. S nimi však nelze využít všechny funkci navigátoru, protože v nich nedokáže najít optimální cestu. Trasu musíte naplánovat sami.

Doplnění: Garmin už nyní nabízí kompletní mapu Prahy, na příští rok se pak chystá kompletní mapa ČR. Díky tomu už je možné optimalizaci trasy už i u nás (resp. zatím jen v Praze).

StreetPilot tak plně přišel ke slovu až v Německu. Jako průběžný cíl cesty volím Saarbrücken kousek od francouzských hranic a chvíli čekám, až GPS najde optimální cestu. Kvůli rychlosti počítání trasy je vhodnější postupně zadávat bližší města než konečný cíl.

Na německých dálnicích se nedá zabloudit. Občas mi ale už hodná paní v navigátoru radí, abych při rozdvojování dálnice zůstal na levé straně, nebo že mi zbývají dva kilometry k výjezdu. GPS na displeji vždy zobrazí detailní tvar křižovatky, abych viděl, kam mě cesta vynese. Na displeji vidím svoji polohu, takže vždy vím, jestli se už blížím ke správnému výjezdu.

Klepněte pro větší obrázek  Můžete se nechat navigovat na konkrétní adresu

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Už nikdy nebudete chtít jezdit bez navigace
  2. Drahý, ale dobrý; parametry
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků