TEST Ford S-Max Hybrid Vignale: Maže si naftu na chleba. S drobnou výhradou

MPV od modrého oválu vstupuje na trh s novým hybridním pohonem necelých šest let po premiéře své druhé generace, Není to pozdě? Kdepak, konečně důstojná alternativa dieselu!
Radosti
Nekompromisně praktický vnitřek
Nízká spotřeba, velká nádrž a vysoký dojezd
Jízdní vlastnosti a komfort
Snadné ovládání
Starosti
Zpracování plastů palubní desky
Není k dispozici jako čtyřkolka
9  /10

Různé předešlé evropské pokusy Fordu s hybridy byly vedeny dobrými úmysly, ale v praxi tak trochu kulhaly na jednu nohu. Vezměte si třeba Mondeo Hybrid – původně bylo k mání jako sedan, který kvůli uložení baterie v přední části zavazadlového prostoru disponoval kapacitou směšných 383 litrů. Po příchodu kombi to s praktičností nebylo o moc lepší – to nabídlo v základní konfiguraci 403 litrů. Těmto číslům se můžete smát, ale spotřebě ani omylem, ta se dala v pohodě udržet mezi pěti a šesti litry na sto.

Zatímco hybridní Ford Mondeo měl pohodové jízdní vlastnosti a parádní spotřebu, S-Max Hybrid (HEV) k těmto kvalitám přidává i moře prostoru – ale o tom až za chvíli. MPV kombinuje dvouapůllitrový benzinový čtyřválec, fungující v Atkinsonově cyklu, s 60článkovou kapalinou chlazenou Li-ion baterií o kapacitě 1,1 kWh. Spalovací motor v kombinaci s elektřinou nabídne 140 kW (190 koní) a 200 Nm, což je na auto těchto rozměrů a zaměření zcela dostatečné.

Nejde o žádné hot-MPV, ale tempo s provozem udrží s velkou rezervou, dech mu lehce dochází až v nadlimitních dálničních rychlostech. Dynamika v přímce určitě není první věcí na seznamu priorit majitele hybridního sedmimístného MPV, tou je spotřeba a v té S-Max HEV skutečně exceluje, když mu trošku vyjdete vstříc. Plynule se rozjíždějte a brzděte a stačí to, aby se tato sedmimístná loď pohybovala mimo město i v něm za zhruba 5,3 až 5,7 litru. Což je úctyhodný údaj, který umí překonat naftovou verzi. Nádrž má navíc nešizenou kapacitu 65 litrů, takže se nedivte, když se po plném dotankování objeví na ukazateli dojezdu přes 1000 kilometrů.

Úsporný pohon sám o sobě samozřejmě nedělá dobré auto, tak přihodíme ještě jedno plus. Planetová převodovka dokonale spolupracuje s hnacím ústrojím – žádné cukání, plynulé přepínání elektrického pohonu a kombinace s benzinem, parádní tichá jízda. Ve většině situací se motor pohybuje ve spodní polovině otáčkoměru a neřve, když na to dupnete, uši také netrhá.

Z hlediska jízdního komfortu hybridní S-Max také zcela vyhoví i ve zkoušené opulentní verzi Vignale na příplatkových 19“ kolech v pneu o rozměru 245/45. Městskou džungli zvládá, aniž by ze zadnic posádky udělal naklepané řízky, nerovnosti na okreskách zpracovává s grácií a v zatáčkách se navzdory své hmotě chová zcela předvídatelně a stabilně. Když si vzpomenete na jedničkové nebo dvojkové focusy, které válcovaly konkurenci svými podvozky, mondeo třetí generace nebo třeba první S-Max – i tady je vše v pořádku v tomto historickém slova smyslu. A byť hybrid neláká k nějakým adrenalinovým dobrodružstvím v zatáčkách, protáhne se jimi svižně bez většího dramatu. Za volantem se můžete cítit zcela sebejistě.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Diskuze (14) Další článek: Evropská Kia Sportage se odhaluje. Chce být stylová, do Česka zamíří příští rok

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,