Test Ford Ranger: sedlák s dobrou výchovou

Nekompromisní schopnosti v terénu, velká ložná plocha, znamenitý motor a luxusní výbava. Je nový Ranger vážně tak dobrý?
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Vůz pro cestování, Náklaďák
  2. Off-road, Rozsáhlá výbava, Zvenčí
  3. Uvnitř, A vystupujeme…, Cenové a technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Úvodem

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Cílem každého výrobce je vyrobit vůz, jenž v sobě spojí co nejvíce charakterů. Zářným příkladem těchto snah je Ford Ranger v provedení Double Cab XLT Upgrade, který je zároveň pohodlným a svižným cesťákem, náklaďáčkem s otevřenou ložnou plochou a možností připojit těžký přívěs a robustním off-roadem, jenž si poradí i s těžším terénem. Navazuje především na tradici amerických trucků, které ve své domovině již dávno v prodejích převálcovaly běžné osobní vozy. K jeho vývoji se spojily týmy evropského Fordu a Mazdy, aby vytvořili Ford Ranger/Mazdu B-fighter a na český trh je přivedly roku 2001. Facelift proběhl v roce 2003 a v té době jsem testoval Rangera poprvé. Modernizovaný Ranger tehdy dostal úplně novou příď včetně nárazníku, výkonných světlometů a masky, která jej více přiblížila odkazu slavných amerických pick-upů řady F.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nyní se mi díky brněnskému dealerství Ford CARent poštěstilo vyzkoušet Rangera v jeho nejnovějším provedení a v nejvyšším stupni výbavy, označeným v papírech XLT Upgrade, ale na zádi vozu chromovaným nápisem Limited. K dispozici jsou základní verze Single Cab s dvoumístnou kabinou a Super Cab s nouzovými zadními sedadly.

Nutno konstatovat, že Ranger se příliš nezměnil. Na klasickém rámu ze dvou podélníků a několika příčníků spočívá pětimístná čtyřdveřová karosérie, na níž navazuje otevřená valníková nástavba. Přední kola jsou uložena nezávisle, při poslední modernizaci dostaly jejich závěsy delší horní ramena a pouzdra pružin. Zadní náprava zůstala tuhá, ale pro optimalizaci jízdních vlastností byla prodloužena její podélná půleliptická listová péra a upraven stabilizátor, který se však stále ukazuje jako příliš poddajný. Tlumiče mají progresivní charakteristiku tlumení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Automobil vzbuzuje respekt zejména svojí délkou a výškou, podvozek vysoko nad silnicí spolu s velkými litými koly dává tušit dobrou průchodnost terénem. Vůz v sobě spojuje několik osobností, které vám vykreslím jednu po druhé.

Vůz pro cestování

Provedení Double Cab přináší velkorysý prostor pro cestující na předních sedadlech a uspokojivý komfort pro ty vzadu. Přední sedadla jsou zcela nová, mají dostatečně dlouhý opěrák, ale kratší sedák. Náznakové boční vedení a tuhé výplně vedou spolehlivě tělo za všech okolností a člověk z nich nevystupuje rozlámaný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jízda po běžných silnicích je vlivem delšího rozvoru a měkkého pérování plavná, Ranger však má také tendenci kolébat se. Náklony jsou ale o něco menší než u předchozí generace. Znát je velká neodpružená hmota zadní nápravy, která má zvláště v nezatíženém stavu vlastní setrvačnost, ale především velkou rezervu pro vysoké zatížení. Oproti předchozím generacím drží Ranger velmi dobře směrovou stabilitu a umožňuje svižnou jízdu nejen na dálnici, ale také v zatáčkovitých úsecích s dobrým povrchem. Na nerovnostech záď vozu při zatáčení citelně odskakuje, zvláště pokud zároveň necitlivě sešlápnete plynový pedál.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Motor je dostatečně výkonný a oproti předchozím generacím se jeho chod významným způsobem zklidnil. Také odhlučnění interiéru od vibrací motoru a vnějších vlivů je na úrovni moderního vozu střední třídy. Ačkoli pohonná jednotka bez přemlouvání “točí” až 4 500 ot./min., není třeba ani při požadavku dynamické jízdy překračovat 2 500 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Náklaďák

Nákladová plocha je rozměrná a jen nepatrně do ní ční podběhy zadních kol. Její podlaha je tvořena profilovanou vanou z tvrdého plastu, která umožňuje udržovat otevřený prostor v čistotě pomocí „wapky”. Ve všech čtyřech rozích jsou masivní kovová oka pro zajištění nákladu. Doporučoval bych pořídit si plastický kryt, který je také šetrnější k nákladu, ale především umožní schovat objemnější cenné věci před zraky nenechavců. Užitečné zatížení činí úctyhodných 1 135 kg a celková hmotnost se blíží třem tunám. Velkou předností oproti konkurenci je možnost připojit za vůz přívěs těžký až 2 800 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Už po naložení menším množstvím nákladu nebo osob se jízdní vlastnosti Rangeru výrazně zklidní. Vůz se přestane tolik houpat a naklánět a zadní náprava neprojevuje takové tendence na nerovnostech odskakovat.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Vůz pro cestování, Náklaďák
  2. Off-road, Rozsáhlá výbava, Zvenčí
  3. Uvnitř, A vystupujeme…, Cenové a technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Mondeo 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 92 694 km
Cena: 235 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 250 658 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků