Nekompromisní schopnosti v terénu, velká ložná plocha, znamenitý motor a luxusní výbava. Je nový Ranger vážně tak dobrý?
Kapitoly článku:
Úvodem
Cílem každého výrobce je vyrobit vůz, jenž v sobě spojí co nejvíce charakterů. Zářným příkladem těchto snah je Ford Ranger v provedení Double Cab XLT Upgrade, který je zároveň pohodlným a svižným cesťákem, náklaďáčkem s otevřenou ložnou plochou a možností připojit těžký přívěs a robustním off-roadem, jenž si poradí i s těžším terénem. Navazuje především na tradici amerických trucků, které ve své domovině již dávno v prodejích převálcovaly běžné osobní vozy. K jeho vývoji se spojily týmy evropského Fordu a Mazdy, aby vytvořili Ford Ranger/Mazdu B-fighter a na český trh je přivedly roku 2001. Facelift proběhl v roce 2003 a v té době jsem testoval Rangera poprvé. Modernizovaný Ranger tehdy dostal úplně novou příď včetně nárazníku, výkonných světlometů a masky, která jej více přiblížila odkazu slavných amerických pick-upů řady F.
Nyní se mi díky brněnskému dealerství Ford CARent poštěstilo vyzkoušet Rangera v jeho nejnovějším provedení a v nejvyšším stupni výbavy, označeným v papírech XLT Upgrade, ale na zádi vozu chromovaným nápisem Limited. K dispozici jsou základní verze Single Cab s dvoumístnou kabinou a Super Cab s nouzovými zadními sedadly.
Nutno konstatovat, že Ranger se příliš nezměnil. Na klasickém rámu ze dvou podélníků a několika příčníků spočívá pětimístná čtyřdveřová karosérie, na níž navazuje otevřená valníková nástavba. Přední kola jsou uložena nezávisle, při poslední modernizaci dostaly jejich závěsy delší horní ramena a pouzdra pružin. Zadní náprava zůstala tuhá, ale pro optimalizaci jízdních vlastností byla prodloužena její podélná půleliptická listová péra a upraven stabilizátor, který se však stále ukazuje jako příliš poddajný. Tlumiče mají progresivní charakteristiku tlumení.
Automobil vzbuzuje respekt zejména svojí délkou a výškou, podvozek vysoko nad silnicí spolu s velkými litými koly dává tušit dobrou průchodnost terénem. Vůz v sobě spojuje několik osobností, které vám vykreslím jednu po druhé.
Vůz pro cestování
Provedení Double Cab přináší velkorysý prostor pro cestující na předních sedadlech a uspokojivý komfort pro ty vzadu. Přední sedadla jsou zcela nová, mají dostatečně dlouhý opěrák, ale kratší sedák. Náznakové boční vedení a tuhé výplně vedou spolehlivě tělo za všech okolností a člověk z nich nevystupuje rozlámaný.
Jízda po běžných silnicích je vlivem delšího rozvoru a měkkého pérování plavná, Ranger však má také tendenci kolébat se. Náklony jsou ale o něco menší než u předchozí generace. Znát je velká neodpružená hmota zadní nápravy, která má zvláště v nezatíženém stavu vlastní setrvačnost, ale především velkou rezervu pro vysoké zatížení. Oproti předchozím generacím drží Ranger velmi dobře směrovou stabilitu a umožňuje svižnou jízdu nejen na dálnici, ale také v zatáčkovitých úsecích s dobrým povrchem. Na nerovnostech záď vozu při zatáčení citelně odskakuje, zvláště pokud zároveň necitlivě sešlápnete plynový pedál.
Motor je dostatečně výkonný a oproti předchozím generacím se jeho chod významným způsobem zklidnil. Také odhlučnění interiéru od vibrací motoru a vnějších vlivů je na úrovni moderního vozu střední třídy. Ačkoli pohonná jednotka bez přemlouvání “točí” až 4 500 ot./min., není třeba ani při požadavku dynamické jízdy překračovat 2 500 ot./min.
Náklaďák
Nákladová plocha je rozměrná a jen nepatrně do ní ční podběhy zadních kol. Její podlaha je tvořena profilovanou vanou z tvrdého plastu, která umožňuje udržovat otevřený prostor v čistotě pomocí „wapky”. Ve všech čtyřech rozích jsou masivní kovová oka pro zajištění nákladu. Doporučoval bych pořídit si plastický kryt, který je také šetrnější k nákladu, ale především umožní schovat objemnější cenné věci před zraky nenechavců. Užitečné zatížení činí úctyhodných 1 135 kg a celková hmotnost se blíží třem tunám. Velkou předností oproti konkurenci je možnost připojit za vůz přívěs těžký až 2 800 kg.
Už po naložení menším množstvím nákladu nebo osob se jízdní vlastnosti Rangeru výrazně zklidní. Vůz se přestane tolik houpat a naklánět a zadní náprava neprojevuje takové tendence na nerovnostech odskakovat.