Test Ford Ranger: sedlák s dobrou výchovou

Nekompromisní schopnosti v terénu, velká ložná plocha, znamenitý motor a luxusní výbava. Je nový Ranger vážně tak dobrý?
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Vůz pro cestování, Náklaďák
  2. Off-road, Rozsáhlá výbava, Zvenčí
  3. Uvnitř, A vystupujeme…, Cenové a technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie

Úvodem

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Cílem každého výrobce je vyrobit vůz, jenž v sobě spojí co nejvíce charakterů. Zářným příkladem těchto snah je Ford Ranger v provedení Double Cab XLT Upgrade, který je zároveň pohodlným a svižným cesťákem, náklaďáčkem s otevřenou ložnou plochou a možností připojit těžký přívěs a robustním off-roadem, jenž si poradí i s těžším terénem. Navazuje především na tradici amerických trucků, které ve své domovině již dávno v prodejích převálcovaly běžné osobní vozy. K jeho vývoji se spojily týmy evropského Fordu a Mazdy, aby vytvořili Ford Ranger/Mazdu B-fighter a na český trh je přivedly roku 2001. Facelift proběhl v roce 2003 a v té době jsem testoval Rangera poprvé. Modernizovaný Ranger tehdy dostal úplně novou příď včetně nárazníku, výkonných světlometů a masky, která jej více přiblížila odkazu slavných amerických pick-upů řady F.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nyní se mi díky brněnskému dealerství Ford CARent poštěstilo vyzkoušet Rangera v jeho nejnovějším provedení a v nejvyšším stupni výbavy, označeným v papírech XLT Upgrade, ale na zádi vozu chromovaným nápisem Limited. K dispozici jsou základní verze Single Cab s dvoumístnou kabinou a Super Cab s nouzovými zadními sedadly.

Nutno konstatovat, že Ranger se příliš nezměnil. Na klasickém rámu ze dvou podélníků a několika příčníků spočívá pětimístná čtyřdveřová karosérie, na níž navazuje otevřená valníková nástavba. Přední kola jsou uložena nezávisle, při poslední modernizaci dostaly jejich závěsy delší horní ramena a pouzdra pružin. Zadní náprava zůstala tuhá, ale pro optimalizaci jízdních vlastností byla prodloužena její podélná půleliptická listová péra a upraven stabilizátor, který se však stále ukazuje jako příliš poddajný. Tlumiče mají progresivní charakteristiku tlumení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Automobil vzbuzuje respekt zejména svojí délkou a výškou, podvozek vysoko nad silnicí spolu s velkými litými koly dává tušit dobrou průchodnost terénem. Vůz v sobě spojuje několik osobností, které vám vykreslím jednu po druhé.

Vůz pro cestování

Provedení Double Cab přináší velkorysý prostor pro cestující na předních sedadlech a uspokojivý komfort pro ty vzadu. Přední sedadla jsou zcela nová, mají dostatečně dlouhý opěrák, ale kratší sedák. Náznakové boční vedení a tuhé výplně vedou spolehlivě tělo za všech okolností a člověk z nich nevystupuje rozlámaný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jízda po běžných silnicích je vlivem delšího rozvoru a měkkého pérování plavná, Ranger však má také tendenci kolébat se. Náklony jsou ale o něco menší než u předchozí generace. Znát je velká neodpružená hmota zadní nápravy, která má zvláště v nezatíženém stavu vlastní setrvačnost, ale především velkou rezervu pro vysoké zatížení. Oproti předchozím generacím drží Ranger velmi dobře směrovou stabilitu a umožňuje svižnou jízdu nejen na dálnici, ale také v zatáčkovitých úsecích s dobrým povrchem. Na nerovnostech záď vozu při zatáčení citelně odskakuje, zvláště pokud zároveň necitlivě sešlápnete plynový pedál.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Motor je dostatečně výkonný a oproti předchozím generacím se jeho chod významným způsobem zklidnil. Také odhlučnění interiéru od vibrací motoru a vnějších vlivů je na úrovni moderního vozu střední třídy. Ačkoli pohonná jednotka bez přemlouvání “točí” až 4 500 ot./min., není třeba ani při požadavku dynamické jízdy překračovat 2 500 ot./min.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Náklaďák

Nákladová plocha je rozměrná a jen nepatrně do ní ční podběhy zadních kol. Její podlaha je tvořena profilovanou vanou z tvrdého plastu, která umožňuje udržovat otevřený prostor v čistotě pomocí „wapky”. Ve všech čtyřech rozích jsou masivní kovová oka pro zajištění nákladu. Doporučoval bych pořídit si plastický kryt, který je také šetrnější k nákladu, ale především umožní schovat objemnější cenné věci před zraky nenechavců. Užitečné zatížení činí úctyhodných 1 135 kg a celková hmotnost se blíží třem tunám. Velkou předností oproti konkurenci je možnost připojit za vůz přívěs těžký až 2 800 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Už po naložení menším množstvím nákladu nebo osob se jízdní vlastnosti Rangeru výrazně zklidní. Vůz se přestane tolik houpat a naklánět a zadní náprava neprojevuje takové tendence na nerovnostech odskakovat.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Vůz pro cestování, Náklaďák
  2. Off-road, Rozsáhlá výbava, Zvenčí
  3. Uvnitř, A vystupujeme…, Cenové a technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků