S Fordem Ranger Raptor na střelnici: Střele neujede, všemu ostatnímu už ano!

Pick-upy si lidé kupují hlavně jako pracovní stroje. Z dřívějška víme, že už mohou sloužit také jako stylový doplněk, Ford Ranger Raptor ale patří do úplně jiné škatulky.

Uvažujete-li o koupi pick-upu, máte na našem trhu z čeho vybírat. Toyota vám nabídne legendární Hilux, Nissan má Navaru, Renault zase Alaskan, Mercedes-Benz to v daném segmentu zkouší s třídou X, Volkswagen prodává šestiválcový Amarok, Mitsubishi nedávno omladilo model L200 a tak dále. Všechno jsou to poctivé stroje určené hlavně pro těžkou práci, a pokud zvolíte zajímavou konfiguraci, mohou sloužit jako stylový módní doplněk, byť občas na úkor schopností v terénu.

Možná jste si všimli, že jsem nezmínil Ford. Ten už v Evropě roky prodává pick-up Ranger a v Americe je uznávaný díky modelům F, jejichž historie sahá do 40. let minulého století. U nás „efka“ v dealerstvích Fordu nekoupíte, na druhou stranu už i v Evropě prodávané pick-upy kdekomu nahánějí kvůli jejich velikosti hrůzu a kdo chce, ten si něco většího sežene u neoficiálních dovozců. Jak jinak by mohly na českých silnicích burácet Raptory s výkonem přes 400 koní?

Ford F-150 Raptor má speciální režim Baja pro offroadové dovádění

Ford F-150 Raptor má speciální režim Baja pro offroadové dovádění

Raptor přitom nezmiňuji náhodou. Evropský Ford si je vědom síly toho jména, ale také faktu, že kdyby u nás měl tuhle verzi modelu F-150 prodávat, zřejmě by si vytřískal peněženku na pokutách za vysoké emise. Proto využil aspoň označení Raptor, které se poprvé objevilo už před 10 lety právě u pick-upu F-150. Modrý ovál našel řešení, byť ne „plnotučné“. Za výsledek ale dosud sklízel v podstatě jenom samou chválu.

Řeč je o Fordu Ranger Raptor, o kterém už toho bylo na u nás na webu napsáno hodně. Mohli jste si přečíst jízdní dojmy z Maroka i klasický test z českých silnic, z mého pohledu je to ale tak zajímavé auto, že další pohled neuškodí. On to totiž není „jenom další pick-up“, ale na našem trhu naprosto jedinečný stroj, který byl možná špatně pochopen.

TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Abych se jej naučil chápat správně i já, vyrazil jsem s ním na střelnici do Bzence, kde mají vedle stavů s terči i moc fajn off-roadovou dráhu s písečným povrchem. Spojení Rangeru a zbraní přitom není náhodné. Věděli jste, že některé díly pro Ford vyrábí Česká zbrojovka? Já teda ne.

Tak fajn, zapomenuto

Hned v úvodu nás lidi od Fordu ujišťují, že Ranger Raptor fakt není o silném motoru, ale špičkovém podvozku. Reagovali tak na četné poznámky novinářů, že naftový dvoulitr je pro takové auto prostě málo a chtělo by to něco většího. Také máme zapomenout na všechno, co víme o pick-upech, protože Ranger Raptor je prý něco úplně jiného. A mají pravdu, protože pick-up se základní cenou přes 1,5 milionu nebude miláčkem firemních flotil. Rozhodně ne takovým jako základní Ranger či Volkswagen Amarok.

Nový VW Amarok použije techniku Fordu. Bude stát na základě pick-upu Ranger

Nový VW Amarok použije techniku Fordu. Bude stát na základě pick-upu Ranger

Úprav na podvozku je hodně a všechny jsou funkční. U Fordu vzali standardní rám Rangeru a dodatečně jej zpevnili a upravili, aby si připravili půdu pro instalaci vinutých pružin místo standardních listových per, ustavení dvojicí podélných táhel a příčný Wattův přímovod. Přední lichoběžníková náprava dostala hliníková ramena, geometrie náprav je agresivnější, zvětšily se zdvihy, rozchod kol i světlá výška. A to nijak zanedbatelně. V případě rozchodu se bavíme o 150 mm, světlost je větší o 51 mm.

Raptor na našem trhu nemá konkurenci. Vypadá drsně a díky nové technice by měl i mnohem lépe fungovat na silnici, což je z velké části dílem tlumičů Fox s průměrem 63,5 mm a technologií Position Sensitive Damping, které přizpůsobují tlumení aktuálnímu povrchu. Jedete-li po méně hrbolaté silnici, není využit celý zdvih tlumičů a pick-up se zbytečně nehoupe či neposkakuje. Jede naprosto klidně. Naopak v terénu se umějí kola zanořit hlouběji do podběhů, ale stále udržují dokonalý kontakt s podkladem, do kterého se zakusují obrovské pneumatiky BF Goodrich All-Terrain o rozměru 285/70 R17.

Sháníte odvoz na večírek? Bývalá hvězda Top Gearu ukazuje, jak by to nemělo vypadat

Sháníte odvoz na večírek? Bývalá hvězda Top Gearu ukazuje, jak by to nemělo vypadat

Ranger Raptor jezdí díky přepracovanému podvozku nadpozemsky, tedy alespoň na poměry pick-upů nabízených u nás. V porovnání s běžným SUV, třeba s Fordem Edge, zaregistrujete jenom jinou polohu za volantem (v pick-upech se sedí více na dlouhé nohy a blíže k podlaze) a delší řízení. A také složitější nastupování dané větší světlou výškou, jakmile se ale naučíte využívat bytelné nástupní prahy, máte vyhráno. Perfektní jízdní vlastnosti Raptoru ale nejsou zadarmo – užitečné zatížení kleslo na 620 kg (bez řidiče).

Jde o dílo divize Ford Performance a její odkaz musí být znát také uvnitř. Perforovaný potah volantu a červený proužek značící středovou polohu jsou fajn, stejně jako prošívaná palubní deska, hořčíkové páčky pro řazení, a dokonce máte i šest jízdních režimů, mezi nimiž můžete volit tlačítky na pravém rameni volantu. Standardní Ranger nic podobného nemá a nikam jinam se ovládání módů nevešlo, tak se nenechejte zmást. Fakt nejde o nastavení rádia, jak jsem si původně myslel…

Po hlavě do písku

Situaci ohledně motorů v pick-upech Fordu už v testu Rangeru Raptor rozebral kolega Miro Mihálik, takže nemá smysl se v tom dál babrat. Nejostřejší evropský pick-up pohání dvoulitrový čtyřválec EcoBlue se dvěma turby, výkonem 157 kW v 3750 otáčkách a točivým momentem 500 v rozmezí 1750 - 2000 otáček, jedinou možností volby je americký desetistupňový automat z Mustangu. Ten samý motor je ve Fordu Edge naladěn na 175 kW, trnem v oku ale není ani tak výkon, jako spíš počet válců.

Zaujmout dnešní mládež není snadné. Bývalá hvězda Top Gearu ale našla řešení

Zaujmout dnešní mládež není snadné. Bývalá hvězda Top Gearu ale našla řešení

Chtěli byste pod kapotou Raptoru pětiválec 3.2 TDCi? Fajn, ale ten má jenom 147 kW a 470 N.m. Kdo chce víc, má smůlu. Dynamika ale na papíře nevypadá špatně (z nuly na 100 km/h za 10,5 sekundy, maximálka 170 km/h) a důraznější rozlet zažijete i ve skutečnosti, kdy motor silně zabírá od nízkých otáček, převodovka v automatickém režimu rychle sází kvalty a špatná není ani zvuková kulisa v kabině. Jen není skutečná.

Jenže terén, kamarádi, ten je o něčem jiném než dojíždění pro materiál do stavebnin. Obzvláště ten tvořený miliardami zrnek písku. Navíc nijak hutného, takže když kolega přede mnou přijet na stanoviště testovaček stylem „zvolna, zvolna, zvolna, plná brzda“, byl jsem rád, že jsem se pouze se zadním pohonem hnul z místa. Přiřazení předního pohonu přes zubovou spojku otočným ovladačem u voliče převodovky je samozřejmě dílem okamžiku, jenže já vidím hlavní poslání Raptoru někde jinde.

Ford Ranger dostal motor z Focusu RS. S faceliftem se vrací do Ameriky

Ford Ranger dostal motor z Focusu RS. S faceliftem se vrací do Ameriky

On jej totiž Ford propaguje jako off-road, který létá vzduchem, pohazuje zadkem, nebojí se prachu ani kamení, a navíc má režim Baja, který k hraní na uzavřeném pískovišti, kde jsme měli všechno povoleno a nikomu se nemohlo nic stát, přímo vybízí. Loni v Maroku jsem se sice za volantem Touaregu naučil, že jízda v písku je o plynulosti, předvídavosti a čtení terénu, jenže Raptor je už od pohledu brutálně naddimenzovaný na to, abych se ploužil krokem a ze stop před autem odhadoval, zda je písek pod koly pevný, nebo sypký. Takže se na mě, prosím, nezlobte, ale já jdu vyvádět jako pominutý.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků