Test Ford Ranger 2,5 TD Double Cab: spolehlivý pracant

Velké „pick-upy“ s pohonem 4x4, které za Atlantikem nazývají „trucky“ se pomalu ale jistě zabydlují také v českých zemích. Testovali jsme Ford Ranger, typického představitele této kategorie.
Test Ford Ranger 2,5 TD Double Cab: spolehlivý pracant

vtLze jej sice získat s jedinou pohonnou jednotkou, ale ta mu zato poskytuje mimořádně spolehlivé služby. Turbodiesel objemu 2,5 l (80 kW/109 k, 266 Nm) vyřeší všechny situace, do kterých se Ranger s tuhou zadní nápravou, rozdělovací převodovkou a diferenciálem se zvýšenou svorností může dostat. Bezmála pětimetrový terénní náklaďáček se vyrábí s krátkou kabinou „Scretch Cab“ nebo pětimístnou „Double Cab“, přičemž celková délka je stejná.

Ford Ranger s křížovým rámem plní v terénu úlohu „off roadu“, k čemuž mu pomáhají výše uvedené prvky. Na běžné silnici se pohybuje s náhonem na zadní kola, přední se přiřazují elektricky. Zavěšení kol přední nápravy je nezávislé se stabilizátorem a pérováním torzními tyčemi. Zadní pevná náprava je odpružená listovými pery. Přední kotoučové brzdy s vnitřním chlazením doplňují zadní bubnové s omezovačem brzdného tlaku.

Pružný motor

Ford Ranger není žádný rychlík, jeho maximum končí za hranicí 140 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h hodnotou 25 sekund také nikoho neohromí. V praxi se však Ranger chová živě, zejména v pásmu mezi 20 km/h a 120 km/h. Těžký vůz je třeba nejprve rozjet z absolutního klidu, potom stačí i mnohem silnějším „off roadům“.

Přeplňovaný diesel s mezichladičem objemu 2,5 litru vykazuje vrchol točivého momentu 266 Nm již při 2000 otáčkách a motor vyveze Rangera na všechny myslitelné vrcholy kopců. Jeho spotřeba v kombinovaném cyklu nepřevyšuje hodnotu 10 l/100 km, což je pro těžký vůz solidní vysvědčení. Motor bez problémů zvládne nejen pětičlennou posádku, ale také až 1740 kg nákladu. Ford Ranger je určený především na práci, proto jsou jeho jízdní vlastnosti vyrovnanější při zatížení nákladového prostoru.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Pokud jede řidič sám, musí počítat s tím, že se Ranger chová jako každý jiný „off road“. Jízdu provází mírné pohupování a poskakování „v bocích“. Zato v terénu nás vyvezl z nepříjemné „šlamastiky“, kdy se pod námi v pískovně nedaleko Mělníka utrhl kus svahu. Přesněji řečeno v klesání se odlomila vrstva půdy pouze na pravé straně vozu, který se naklonil zdánlivě tak nebezpečně, že spolucestující raději kabinu opustili. Ranger přesto situaci bez problémů zvládl zejména díky rozdělovací převodovce a kvalitním pneumatikám. Ani zdaleka se přitom nedostal k mezní hranici náklonu 49 stupňů. Problémy nezpůsobil ani relativně menší zadní nájezdový úhel 28 stupňů, přičemž jeho přední nájezdový úhel 35 stupňů je dostatečný pro drtivou většinu situací, které reálně nastávají.

Pohodlná kabina

Kabina typu „Double Cab“ nabízí pohodlné svezení pro pět cestujících. Pracoviště řidiče připomíná ergonomií i použitými materiály solidní střední třídu. Interiér působí subjektivně příjemně, převaha šedivé barvy střízlivým dojmem odpovídajícím praktickému automobilu. Samozřejmostí je posilovač řízení, vůz se ovládá lehce, avšak nikoli přehnaně. Vyladění posilovače působí přirozeně. Počítá se s tím, že Ranger bude řídit muž, nikoli „lehkovážná osůbka“ ženského pohlaví. Ford Ranger však není vybaven brzdovým systémem ABS ani za příplatek a tak řidič musí mít tuto skutečnost na paměti zejména při současném brzdění a zatáčení.

Klepněte pro větší obrázek

Ložnou plochu velkorysých rozměrů doplňuje ochranný rám a lišta na boku karoserie k uvázání lanka upevňujícího náklad. Lze jí také využít k instalování plachty. Nákladový prostor je snadno přístupný, zadní nízké dveře lze zcela sklopit do roviny. Varianta vozu s krátkou kabinou samozřejmě disponuje delší ložnou plochou, celková délka obou verzí zůstává 4,998 m.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Solidní výbava

Do standardní výbavy patří mj. airbag řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, imobilizér a centrální zamykání a také rádio Ford 2006. Součástí standardu jsou také již vyjmenované prvky vnější výbavy jako jsou např. elektricky přiřazovaný pohon předních kol a ochranný rám nákladního prostoru.

Na přání lze získat manuální klimatizaci (u verze Double Cab, 24 590 Kč), CD přehrávač (5738 Kč), tažné zařízení (9016 Kč), plastikovou podlahu ložného prostoru (15 574 Kč), hliníková kola (31 148 Kč), sadu chromovaných doplňků (45 082 Kč), přípravu na mobilní telefon (15 574 Kč) a navigační systém (65 574 Kč).

Ford Ranger Double Cab stojí 712 295 Kč, varianta Scretch Cab s menší kabinou přijde na 622 131 Kč. Všechny uvedené ceny jsou bez DPH.

Technické parametry

Motor, výkon, spotřeba:

  • Objem: 2499 ccm
  • Max. výkon: 80 kW/109 k
  • Max. krouticí moment: 266 Nm/2000 ot./min.
  • Vrtání x zdvih: 93 x 92 mm
  • Kompresní poměr: 19,8 : 1
  • Hlava válců: hliník
  • Mezichladič: standardně
  • Max. rychlost: 143 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 25,6 sekund
  • Spotřeba: 13,6 - 10,0 - 11,3 l

Podvozek:

  • Struktura: křížový rám
  • Přední zavěšení: nezávislé, torzní tyč, stabilizátor
  • Zadní zavěšení: listové pružiny, tlumiče nárazů
  • Řízení: posilovač, převodovka řízení
  • Brzdy: přední kotoučové s vnitřním chlazením, zadní bubnové s  regulací tlaku podle zatížení nápravy
  • Pneumatiky: 235/75 R15
  • Diferenciál s omezenou svorností: standardně

Rozměry:

  • Vnější rozměry: 4998 x 1750 x 1740 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 1740 kg
  • Celková hmotnost: 2825 kg
  • Rozvor náprav: 3000 mm
  • Rozchody kol: 1450/1440 mm
  • Maximální hmotnost přívěsu: 2200 kg (brzděného), 1840 kg (nebrzděného)
  • Palivová nádrž: 70 l
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků