Jízdní vlastnosti a komfort
Pružný a úsporný motor
Praktický kufr
Stojí méně než při premiéře
Málo místa na zadních sedadlech
Jen dvě USB
9 /10
S kompaktním crossoverem uhodil Ford hřebík na hlavičku. Na trh přišel koncem roku 2019 a od té doby prodává stabilně přes sto tisíc kusů ročně – a čísla rostou. Vloni to bylo v Evropě 136.956 kusů a když se s Pumou svezete, celkem rychle zjistíte, proč vyhovuje tolika zákazníkům. Třeba díky šikovným rozměrům, na délku má 4207 mm a na šířku 1805 mm, takže se s ním hezky vejdete do parkovacího místa i na úzkou klikatou okresku.
Pak tu máme design – vykulené „oči“ vpředu lehce připomínají stejnojmenného předchůdce a výše uložená zadní světla působí velmi atraktivně, mezi nimi je kapotáž elegantně zaoblená a šik. V rámci výbavy ST-Line X navíc dostáváte exteriérový „akční“ paket s tmavými doplňky, 18“ koly, jiným zadním nárazníkem, „žraločí“ anténu a lakované prvky ve spodní části karoserie. Příjemně působí Puma i zevnitř.
Interiér: Když chcete přehlednost
Nasedání na sedadlo řidiče je díky vyššímu uložení snadné, v kompaktním autíčku pak máte veškeré ovládací prvky hezky po ruce. Prakticky všechny mají klasický srozumitelný formát bez nějakých dotykových plošek nebo výstředností, zorientujete se v nich velmi rychle. Klimatizace je řešena klasickými kolečky pro nastavení teploty a rychlosti ventilace, doplňkové čudlíky jsou hezky velké a máme zde i tlačítka výhřevu sedadel nebo čelního skla – všechno hezky na jedné hromadě.
Ani s obsluhou infozábavního systému nebudete mít problém. Osmipalcová obrazovka je uložena výše v palubní desce, takže její ovládání příliš neodvádí pozornost od řízení. Ani zde nechybí otočné voliče, navíc doplněné tlačítky pro audiofunkce. Místo nich by klidně mohly být čudlíky pro vstup do funkcí audia, telefonu, navigace a nastavení, ale ty máme přímo v obrazovce v její spodní části. Systém sice nestartuje dvakrát rychle, ale jakmile se rozběhne, dá se s ním fungovat snadno a bez překážek. Jednoduchá grafika, důležité funkce na pár kliknutí, vše v pořádku.
Ani na digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce si nemůžeme stěžovat. Má fajnové rozlišení, přehlednou grafiku bez zbytečných cingrlat a samozřejmě s vámi komunikuje v češtině. Palubní počítač obsluhujete na pravém ramenu volantu hezky velkými tlačítky, na levém pak najdete ovládání tempomatu a hlasitosti. Vlevo pod volantem pak najdete u modulu přepínání světel a aktivace mlhovek také nastavení jasu podsvícení.
Palubní deska je stavěna na výšku, takže neubírá prostor posádce na předních sedadlech – v tomto případě s červeným prošíváním, které najdete také ve výplních dveří, na volantu i v zadních sedačkách. Odkládací prostory jsou na kompaktní auto adekvátní, před řadicí pákou máte schránku pro chytrý telefon, dost se toho vejde i do schránky pod loketní opěrkou. Drobnosti typu mincí nebo ovladače brány/garáže si pak můžete uložit do malé prohlubně před ruční brzdou.
Vzadu to s místem úplně slavné není, zejména v podélném směru pro kolena. Pro ramenaté chlapy zadní lavice také není úplně vhodná, nad hlavou je ale prostoru slušné množství. Chybí zde ale USB porty. Naopak v kufru najdete místa opravdu dost – kapacita se sadou na opravu pneumatik (můžete si dopřát i minirezervu) činí solidních 456 litrů a máme zde i typickou specialitu Pumy – megabox pod podlahou kufru, čili objemnou plastovou „vanu,“ kam si můžete dát třeba zablácené boty nebo jiné fujtajbly, kterými si nechcete zaneřádit zavazadelník. Tento prostor pak můžete snadno vypláchnout vodou a vypustit díky špuntu na dně.
Pokračování 2 / 3
Jízda: Úsporně a svižně
Pumu si můžete dopřát ve třech příchutích – pokaždé s tříválcem. Litrový mild-hybridní tříválec je k dostání s 92 kW nebo jako v tomto případě se 114 kW, fajnšmekři mohou sáhnout po sportovní verzi ST s patnáctistovkou a výkonem buď 147 kW s manuálem nebo 125 kW v případě sedmistupňového automatu PowerShift. My zde máme 114kW verzi s šestistupňovým manuálem, mild-hybrid je řešen startér generátorem s výkonem 11,5 kW a točivým momentem až 50 Nm, který čerpá energii z 48V baterie.
Ford tvrdí, že systém v rámci stop startu umí natočit motor za 300 milisekund a dá se s ním „plachtit“ bez spalovací jednotky v rychlostech do 15 km/h. Díky hybridu bylo také možné snížit kompresní poměr tříválce a použít větší turbo, které se svou větší prodlevou nedělá neplechu, protože jeho slabší chvilky vykrývá právě startér-generátor.
V praxi to funguje moc pěkně – hybridu si všimnete, ale neplete se vám do jízdy nějakými negativními projevy. Motor naskakuje a zhasíná, aniž by vás nechal někde viset bez zátahu, dokonce i s vyšlápnutou spojkou. Síly má systém opravdu dost, pružný je až až – více, než by napovídalo tabulkové zrychlení na stovku za devět sekund – akustický projev je ale ve vyšších otáčkách trochu nevýrazný a v nižších otáčkách zase dunivý v interiéru, pokud jej máte pod plynem zhruba pod 2000 otáčkami. Ale stačí točit trochu více a je po problému, na spotřebu to nemá vliv a díky manuálnímu řazení máte vše pod kontrolou. Spotřeba se dá udržet pod šesti litry na sto aniž byste se moc snažili, díky 42litrové nádrži pak můžete čekat solidní dojezd na jedno tankování.
Úspory bychom tedy měli, ale co zábava? Té vám dá i civilní a hybridní Puma více než dost. Jak už zaznělo, motor má elán, který je skvěle doplněn parádními jízdními vlastnostmi. Verze ST-Line X má sportovnější odpružení než základní výbava Titanium, v zatáčkách si počíná hbitě a vykazuje dobrou přilnavost k asfaltu bez nedotáčivosti.
Odpružení krásně kopíruje asfalt, kola nekopou do karoserie na nerovnostech a vůbec máte v podvozek velkou důvěru, když se pustíte zostra do oblouku. Lepší vtažení do děje jistí manuální řazení, hezky postaru. Pokud zkoušíte více a více, najednou zjistíte, že se po okreskách pohybujete velmi nelegálními rychlostmi, aniž by se auto nebo jeho řidič cítili nepříjemně.
Bezpečné cestování pak jistí armáda asistentů – předkolizní brzda v rychlostech do 130 km/h pro srážky s vozidly a do 80 km/h s cyklisty, spolehlivě pracující čtení značek (včetně upozornění na najetí do protisměru na dálnici), udržení v jízdním pruhu a tak dále. Všechny Pumy mají v základní výbavě modem FordPass Connect, který kromě komunikace na dálku umí také zobrazit lokální výstrahy, například před bouranými auty, sraženou zvěří nebo nebezpečnými podmínkami na silnici.
Potkávací světlomety jsou vždy LEDkové, dálková světla v základu halogenová – připlatit si můžete za full-LED řešení, ale jen u této nejvyšší specifikace ST-Line X. Puma s nimi svítí parádně a automatické přepínání dálkových pracuje spolehlivě, šikovné je také přisvícení do zatáček skrze mlhovky.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Za takové peníze fajn volba
Suma sumárum, tohle se Fordu prostě povedlo. Není proto divu, že si zákazníci Pumu oblíbili. A když se mrkneme do ceníku, je hned o důvod víc, proč ji zvažovat. Už v základní verzi s názvem Titanium má třeba zadní parkovací senzory, okna v elektrice, integrovanou navigaci s 8“ obrazovkou a mnoho dalšího – to vše za cenu od 444.900 Kč za slabší tříválec s manuální převodovkou.
To je mimochodem méně, než když Puma před pár lety vstupovala na trh. I u tohoto silnějšího vychází cena moc pěkně i s prostřední výbavou ST-Line – 502.900 Kč je za dobře vybavené, svižné, pohodlné a zábavné auto velmi zajímavá částka. Takto poskládaná ST-Line X je už docela drahá, zvlášť s příplatky za dalších 112 tisíc korun.
K autu dostáváte pětiletou záruku do 100.000 kilometrů se zajištěním mobility až na pět dní. Jako taková se Puma snadno ovládá, nemá velkou spotřebu, v zatáčkách i na hrbolech si poradí zdatně. Výtky jsou drobné – dunění uvnitř v nižších otáčkách a málo místa na zadních sedadlech, ale to první se dá řešit, druhé vyplývá z rozměrů auta.
Ford Puma: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
444.900 Kč (1.0 EcoBoost/92 kW Titanium) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
553.900 Kč (1.0 EcoBoost/114 kW ST-Line X) |
Cena testovaného vozidla |
712.100 Kč (1.0 EcoBoost/114 kW ST-Line X) |
Technické údaje: Ford Puma
Rok • stupeň výbavy
2023 • ST-Line X
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Nejvyšší výkon
114 kW (155 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
240 Nm při 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9 s
Nejvyšší rychlost
205 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
456 l • 1 216 l
Objem palivové nádrže
42 l
Hmotnost: provozní • celková
1 280 kg • 1 760 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,5 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 562 mm • 1 523 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 207 × 1 805 × 1 534 mm
Standardní výbava: Sada Comfort, Automatická klimatizace, Přední a zadní okna - elektricky ovládaná s funkcí stažení / vytažení jedním stisknutím, Digitální přístrojový štít, Přepínatelné jízdní režimy (Normal, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Startovací tlačítko + dva pasivní klíče dálkového ovládání, Funkce My Key, Přední potkávací LED projektorové světlomety s LED světly denního svícení, Zadní LED světla, Automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti, Automatické přepínání dálkových světel, Přední LED mlhová světla s přisvícením do zatáček, Tempomat a inteligentní omezovač rychlosti, Automatické stěrače s dešťovým senzorem, Zadní parkovací senzory, Sportovní odpružení, Systém Stop-Start, Inovativní řešení zavazadlového prostoru MegaBox, Ford Easy Fuel, Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, Stropní airbagy 1. a 2. řady sedadel, Možnost deaktivace airbagu spolujezdce, Elektronický stabilizační systém ESC, ISOFIX úchyty pro upevnění dětských sedaček na vnějších zadních sedadlech, Varovný signál nezapnutého bezpečnostního pásu 1. a 2. řady sedadel, Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (LDW), Funkce sledování bdělosti řidiče, Funkce rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost a zákaz předjíždění, Pre-Collision Assist, FordPass Connect, Sada Audio 11, Přední sedadla sportovně tvarovaná, Sedadlo řidiče manuálně nastavitelné ve 4 směrech + posuvné sedadlo spolujezdce, Sedadlo spolujezdce výškově nastavitelné, Sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, Sedadlo spolujezdce s nastavitelnou bederní opěrkou, Výškově nastavitelné opěrky hlavy na všech třech zadních sedadlech, Sedadla čalouněná v kombinaci látka / vinyl, Volant - vinyl, Bezdrátové nabíjení pro kompatibilní mobilní telefony (Qi), Prémiová středová konzola, Černé čalounění stropu, Podlahové rohože přední a zadní, Prémiové LED ambientní osvětlení interiéru - přední dveře, Vnější zpětná zrcátka - elektricky ovládaná s integrovanými blikači, vyhřívaná, Zadní tmavě tónovaná skla Privacy, Exteriérová sada ST-Line: detaily exteriéru v černé barvě, 18" x 7.0 kola z lehkých slitin s 5x2 paprsky v černo-stříbrném provedení, Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS), Sada na opravu pneumatik, Prodloužená záruka FORD PROTECT - 5 let / 100 000 km
Příplatková výbava: Sada Winter (+16.000 Kč), Sada Assist (+29.900 Kč), Systém KeyFree Plus (+18.000 Kč), Přední LED světlomety (+20.900 Kč), Metalický lak karoserie - speciální - modrá Desert Island (+16.900 Kč), Střecha a vnější zpětná zrcátka lakovaná v černé barvě (+10.500 Kč)