TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X | Foto: Ondřej Kroutil

TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil
TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil
TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil
TEST Ford Puma ST-Line X Foto: Ondřej Kroutil
53
Fotogalerie

TEST Ford Puma 1.0 EB mHEV ST-Line X: Hra na kočku, ale rozhodně ne na myš

Crossover s nostalgickým jménem k nám dorazil ve sportovně střižené výbavě ST-Line X, litrovým motorem s mild-hybridní technologií a manuální převodovkou.

Radosti
Atraktivní design
Praktický zavazadlový prostor
Za volantem je sranda
Starosti
Lehké mezery v ergonomii
Rekuperace vůz výrazně zpomaluje
Hluk od motoru a pneumatik
8  /10

Název Puma se po téměř dvacetileté odmlce vrací do nabídky Fordu. Za dobu v ústraní se ale vůz na první pohled dost změnil. Z malého kupé je totiž nyní malý crossover. Vadí to? Ani bych neřekl. Osobně se mnou trhá spíš ta záležitost okolo mustangu a puma mě nechává chladným. Ford prostě odpovídá na dnešní trendy. Když se na to navíc podíváte trochu jinou optikou, zas tak moc se mezi sebou stará a nová puma neliší.

Jak se opovažuji? Udělejte si kafe a v klidu si sedněte. Nová Puma stojí na platformě modelu Fiesta a stejně tak to v roce 1997 udělal i předchůdce. Na tehdejší platformě B stál na například i roztomilý model Ka. Dále je stejná i koncepce pohonu. Nová puma má také motor vpředu a pohon přední nápravy. 

Další podobností je vzhled. Nemůžete se na nový model podívat a nevzpomenout si přitom na devadesátky. Vzhledová příbuznost nové pumy se starou jí zároveň dodává retro šmrnc, který mi v současné nabídce automobilek dost chybí. Málokdy se totiž vidí, aby vytažené přední blatníky a vyboulená světla takhle dobře fungovaly.

Design

Ne vždy se to totiž povede, odpůrci Lancie Thesis by mohli vyprávět. Spojte si to se signifikantní přední maskou ve tvaru diamantu, svažující se střechou a hluboce modrou barvou a máte designově snad nejpovedenější Ford, a za mě v současnosti nejhezčí crossover. Starou pumu už teď ale uložíme zpět tam, kde jsme ji před dvaceti lety zakopali společně s disco muzikou a budeme se věnovat už jen té nové.

Ve hře je hodně

Jeden by řekl, že puma vlastně není potřeba, protože úlohu malého crossoveru již plní model EcoSport. Ford to ale vidí tak, že model EcoSport je spíše robustní vůz vhodný i do menšího terénu a Ford Puma je designovou lahůdkou do města. Tak ji i od začátku prezentuje a nedělá z pumy něco, co není. EcoSport navíc není žádný prodejní trhák. Zatímco u jiných automobilek crossovery hravě překonají prodeje hatchbacků, Ford prodá těchto malých vozů jen zlomek. Puma to má změnit.

Puma je krátká s širokým a pokrčeným postojem. Ford už k základní výbavě Titanium dává sedmnáctky, stejně jako Renault ke Capturu. To se dnes jen tak nevidí, většina zbylých konkurentů (Škoda Kamiq, Hyundai Kona, Peugeot 2008, Volkswagen T-Cross) sahá po šestnáctkách. Již ve standardní výbavě najdete také přední světlomety a zadní svítilny s LED technologií. 

Testovaná varianta ST-Line X pak obouvá kola ještě o palec větší. Vyznačuje se také černě nalakovanými doplňky karoserie a nárazníky s výrazněji tvarovanými prolisy. Za zmínku stojí i malé světlo vespod bočních zpětných zrcátek, které večer osvětluje nástupní prostor vozu. Jak dospělé a luxusní, že?

Ford Puma: Rozměry a srovnání s konkurencí
Model Ford Puma Renault Captur II. Hyundai Kona Škoda Kamiq
Délka [mm] 4186 4227 4165 4241
Šířka [mm] 1805 1797 1800 1793
Výška [mm] 1537 1576 1565 1553
Rozvor [mm] 2588 2639 2600 2639
Zav. Prostor [l] 402 404 361 400

Interiér

I když si zvenku podobností s fiestou nevšimnete, uvnitř vám bude hned jasné, která bije. Z malého hatchbacku si puma vzala přístrojovou desku i středový tunel. Navrch ale přidává možnost digitálního přístrojového štítu s hezkou grafikou, která vám po nasednutí ukáže přikrčenou divokou šelmu. Horní část palubní desky je z měkčeného plastu a volant potažený kůží. Nesmím také zapomenout, že v rámci zimního paketu je vyhřívaný po celém obvodu.

Chválím bystré a rychlé reakce infotainmentu s příjemnou světlou grafikou. Z hlediska každodenního používání by mi ale vadily tři věci: ovládání digitální klimatizace (u ST-Line X standardem) je fajn a přehledné, ale ve středovém tunelu také trochu utopené. Ovládat jej jen s kontrolou v podobě mrknutí očka šlo těžce. Ovládání zadního stěrače na boku páčky stěračů bych přesunul jinam. Je titěrné a snadno o něj při jízdě zavadíte. A středovou loketní opěrku bych chtěl posuvnou.

Schválně jsem zdůraznil tyto tři maličkosti, protože to je vlastně to jediné, co bych mohl nové pumě při cestování vytknout. Prostorností se může rovnat s těmi nejlepšími v třídě. Přední sedadla jsou pohodlná a červené prošívání jim sluší. Na zadních sedadlech je dost místa pro hlavu i kolena. Samozřejmě jako u všech crossoverů bych se ale v pěti k moři nevydal.

Ledaže by ten pátý byl někdo skromnějších rozměrů a ubytoval se v takzvaném Mega Boxu. Už jste o něm určitě slyšeli, puma je jím vyhlášená. Pod dvojitou podlahou kufru najdete velký prostor čítající 68 litrů. Jeho povrch je pogumovaný a má pravidelný obdélníkový tvar. Ford se pyšní tím, že tak můžete převážet golfové hole nebo velký květináč. Taky se do něj dají dát zablácené holinky. Bláto pak snadno smyje hadice a špinavá voda odteče zátkou na dně kufru. Snad se na mě nebudete zlobit, že jsem to nezkoušel. 

Mega Box ale v průběhu tohoto roku ještě povyroste. Jak totiž vyzvěděl kolega Honza na české prezentaci vozu: „Je dobré mít na paměti, že pokud si pořídíte rezervní kolo, jeho objem se zmenší na 34 litrů. Podobné je to u mild-hybridní varianty, která má zatím akumulátor umístěný v kufru. Dokud jej Ford nešoupne pod přední sedadlo (takové vozy bude vyrábět zhruba od května), počítejte s objemem 68 litrů.“

Ford Puma sice vychází z fiesty, ale rozměrově je ve všech ohledech větší. Rozvor se z 2493 mm natáhl na 2588 mm. Je také delší, širší a vyšší. Benefity z tohoto kroku má hlavně druhá řada sedadel. Má o pět centimetrů více místa pro nohy a o centimetr více místa nad hlavou. Prostor pro řidiče a spolujezdce je takřka stejný a rozdíly jsou jen milimetrové. Puma má pochopitelně i větší kufr, a sice o 91 litrů. To ale platí pouze v případě varianty mHEV, klasická verze, která nemá pod kufrem baterii, pojme 456 litrů.

Pokračování 2 / 3

Diesel zatím ne

Nový Ford Puma je k dispozici zatím ve dvou motorizacích. V obou případech jde o litrový tříválec EcoBoost. Rozdíl hledejte v mild-hybridní technologii. Zatímco základní jednotka si vystačí s výkonem 125 koní, silnější a hybridní jich má o třicet víc. Vděčí za ně i malému elektromotoru o výkonu 11,5 kW, který je připojený řemenem a zastává také funkci alternátoru. Dobíjí se rekuperací při brzdění a nebude vás tak obtěžovat s nabíjením. Jedná se o první interpretaci této technologie v nabídce značky Ford.

Vůz neumí jezdit čistě na elektřinu, pomáhá mu jen s akcelerací a efektivitou. Oproti standardní motorizaci dá stovku o vteřinu rychleji (9,0 sekundy) a upalovat může až dvoustovkou. Šťávu si elektromotor bere z energie, která by jinak přišla nazmar, tedy z brzdění a sepne i puštění plynu. Podobně jako u hybridní Suzuki Vitara je ale rekuperace při sundání nohy z plynu velmi výrazná a vůz začne po zhruba vteřině citelně zpomalovat.

Elektromotor zabírá téměř od volnoběhu a vykrývá tak mezery klasického přeplňování. K dispozici je pět jízdních režimů, z nichž nejčastěji budete nejspíš vybírat mezi klasickým a dynamickým. Ekonomický režim výrazně nedoporučuji, protože projev motoru silně tlumí. V ostatních režimech vozu nechybí dynamika téměř nikdy. Hlavně na sportovní režim se žene vpřed a nevadí mu strmé kopce ani vysoké rychlosti na dálnici.

Jediné, co bych motoru vytkl, je jeho bručivý a neatraktivní hluk. Tříválec pod kapotou svůj charakter nezapře, a i když venku z koncovky výfuku hezky vrní, za volantem to není žádná hitparáda. Připravovaná ostrá verze ST už bude samozřejmě o něčem jiném. Pro zajímavost doplním, že do nabídky později dorazí i vznětová patnáctistovka EcoBlue o výkonu 88 kW.

Pro obě motorizace byla zprvu dostupná pouze šestistupňová manuální převodovka a sedmistupňový dvouspojkový automat se do nabídky výkonově slabší verze dostal teprve nedávno. K testovanému manuálu ale nemám nejmenších výhrad. Kvalty jsou tak akorát dlouhé a, což je mnohem důležitější, chod páky v kulise je přesný prostý nezadrhávání.

V tabulce pumy na mě kouká kombinovaná spotřeba paliva 4,5 litrů na 100 km. Pod šest litrů jsem se ale nedostal a palubní počítač ukazoval na konci testu číslo 6,2. Ve světě turbem přeplňovaných benzinových crossoverů je to takový zlatý střed. Kdo ale čeká, že hybrid nějak výrazně pomůže srazit apetit motoru, ten bohužel ostrouhá.

„Kočkování“

Co když teď udělám z nové pumy sporťáka? Přeci jenom, puma jako zvíře není žádný povaleč. Puma má pro Ford typické čitelné řízení a každý přelepený pás asfaltu je znatelný na volantu. Nejvýraznějším prvkem je tady podvozek. Puma je poměrně měkce uložená. Takže zatímco kola mají rvačku s nerovným asfaltem a nápravy u toho zachovávají pevný postoj, kabina trochu vlaje.

Chce to mít neustále obě ruce na volantu a čekat na takové překvapivé situace, jako jsou vyjeté koleje, které si podvozek najde, skočí do nic a vy to pak musíte srovnat. Když si pak na výjezdu ze zatáčky necháte dvojku a dupnete na plyn, chce vám všechen ten točivý moment (motor má 240 N.m) protočit volant v rukou. Je s tím práce a je to zábava. Málokdy se vidí takhle hravý crossover. Často jsou totiž buď příliš měkké, nebo zase až moc jisté. Zatímco taková Honda HR-V je v podobných situací hodně vážná a zachovává pevný postoj, puma je sígr na dětském hřišti, co po ostatních hází písek.

Podvozek má oproti fiestě o 50 % tužší zadní zkrutnou příčku, větší průměr tlumičů pérování, tužší pouzdra a jiná přední ramena a klouby. Se stabilitou pomáhá i o 58 milimetrů větší rozchod kol. Běžná jízda už tak dramatická není. Dobrou práci podvozku je třeba pochválit i na větších nerovnostech českých silnic a dobře si rozumí s 18palcovými koly s pneumatikami o rozměru 215/50. Na dálnici už ale poměrně hučí.

Pokračování 3 / 3

„Tak kolik“

Puma startuje na částce 513.900 Kč ve výbavě Titanium a se základním motorem, tedy bez mild-hybridu. S financováním se cena stáhne na mnohem příjemnějších 449.900 Kč. V porovnání s konkurencí je to ještě pořád poměrně dost, ale vůz má ve standardu 17palcová kola, LED světlomety a zadní svítilny, parkovací senzory vzadu, tempomat, manuální klimatizaci, navigaci, bezdrátovou nabíječku telefonů či systém rozpoznávání dopravních značek.

Testovaná verze ST-Line X s hybridní motorizací je za nejméně 564.900 Kč (akční cena z konfigurátoru). Výbava už ale snese srovnání i s těmi nejlepšími. Nechybí digitální klimatizace, 18palcová kola, prémiový audiosystém a všudypřítomné sportovní doplňky. 

V záplavě crossoverů je dnes těžké najít způsob, jak vyčnívat. Puma to ale dokázala hned třikrát. Je praktická, vypadá skvěle a je s ní zábava. Jestli nás chtěl Ford přesvědčit, že je jeho nové auto výjimečné, podařilo se mu to na výbornou. Osobně bych ze všech možných crossoverů šel právě do pumy. Jestliže jste doposud Ford v tomto segmentu moc nevnímali, teď byste měli začít. Jinak uděláte velkou chybu.

Ford Puma: Souhrn cen (z konfigurátoru)
Základní cena vozidla                   449.900 Kč (1.0 EcoBoost/92 kW Titanium)
Cena s testovaným motorem a výbavou 564.900 Kč (1.0 EcoBoost/114 kW ST-Line X)
Cena testovaného vozidla           622.700 Kč (1.0 EcoBoost/114 kW ST-Line X)

Technické údaje: Ford Puma

Rok • stupeň výbavy
2020 • ST-Line X
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
3/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 999 cm3
Nejvyšší výkon
114 kW (155 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
220 Nm při 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9 s
Nejvyšší rychlost
205 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
402 l • 1 216 l
Objem palivové nádrže
42 l
Hmotnost: provozní • celková
1 280 kg • 1 760 kg
Prům. spotřeba: město
5,1 l/100 km
Rozvor náprav
2 588 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 562 mm • 1 523 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 186 × 1 805 × 1 537 mm

Sériová výbava (ST-Line X): 18" kola, zadní tmavě tónovaná skla Privacy, vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, elektricky sklopná s možností automatického sklopení při uzamčení vozidla, automatické stěrače, polokožené čalounění sedadel s červeným prošíváním, automatická klimatizace, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory včetně subwooferu, 12,3" digitální přístrojový štít, hliníkové pedály, hlavice řadicí páky s hliníkovou ozdobou, sportovní volant, černé čalounění stropu, startovací tlačítko a dva pasivní klíče dálkového ovládání, SYNC 3 s 8“ dotykovou obrazovkou, navigace, AppLink, Apple CarPlay, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu (Qi), Pre-Collision Assist, tempomat a inteligentní omezovač rychlosti, prémiová středová konzola s loketní opěrkou a velkou úložnou přihrádkou, inovativní řešení zavazadlového prostoru MegaBox, elektricky ovládaná přední a zadní okna

Volitelná výbava: modrá Desert Island (16.900 Kč), sada asistentů - adaptivní tempomat s inteligentním asistentem rychlosti, asistent vyhýbacího manévru, Pre-Collision Assist, indikace bezpečné vzdálenosti, aktivní parkovací asistent (vč. předních a zadních parkovacích senzorů), zadní parkovací kamera s panoramatickým obrazem, hlídání slepého úhlu, varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa (CTA) s aktivním brzděním (29.900 Kč) sada Winter - vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant (11.000 Kč)

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud