TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!
Radosti
Fantastický motor
Přesné řazení a řízení
Odhlučnění podvozku, komfort
Skvělá cena
Starosti
Složitější ovládání digitálního štítu
Méně strmé řízení
Absence volby klasických budíků
10  /10

Za poslední roky si nepamatuji test Fordu Mustang, který by byl oprávněně kritický a z technického hlediska uvedl alespoň jeden důvod, pro který je lepší se tomuto autu vyhnout. Důvody mohou být zřejmě pouze dva: buď žádné závažnější nedostatky nemá, nebo mu dokážou kolegové novináři tolik odpustit, že se výtky ztratí v kontextu. Proč? Protože Mustang.

Tohle auto má tak silnou historickou hodnotu a skupinu příznivců, že je těžké být v jeho případě nekompromisní. Třetím rokem za sebou jde o nejprodávanější sportovní kupé světa a kdekomu se stačí pouze podívat na jeho obrázek, aby slyšel burácení motoru. Navíc slaví úspěchy nejenom u majitelů, ale také na stříbrném plátně, což je pro každou automobilku asi ta nejlepší reklama. Díky ní totiž legenda žije věčně.

Ford Mustang je opět nejprodávanější sporťák na světě. Nedivíme se

Ford Mustang je opět nejprodávanější sporťák na světě. Nedivíme se

Filmový svět nezmiňuji náhodou. Sedmnáctého října totiž uplynulo 50 let od uvedení filmu Bullittův případ do kin. Jde o průměrnou šedesátkovou detektivku, odehrála se v ní ale jedna z nejlepších a nejvěrnějších automobilových honiček historie. Trvá asi deset minut, probíhá v ulicích San Franciska a poručík Frank Bullitt se v ní snaží za volantem zeleného Fordu Mustang dostihnout padouchy v černém Chargeru. Zatímco padouši umírají v plamenech, Bullitt v podání Steva McQueena přežívá a s ním i jeho Mustang.

Vůz, o kterém bude dneska řeč, vznikl k příležitosti zmíněného výročí. Jde už o třetí generaci Bullittu (první vznikla v roce 2001, druhá o sedm let později), takže má vlastně i tradici. Americká verze má výkon 349 kW, ta evropská o 11 kW méně. Vždy se přitom jedná o tu nejlepší konfiguraci, jakou můžete pořídit, tedy s pětilitrovým atmosférickým osmiválcem a manuální převodovkou.

Mustang a Charger z Bullittova případu se znovu setkali. K honičce nedošlo

Mustang a Charger z Bullittova případu se znovu setkali. K honičce nedošlo

Není pochyb o tom, že jednou půjde o sběratelský kus. Jde o omezenou sérii, přičemž do České republiky bylo v plánu dovézt jenom několik málo kusů. Prý jich nebude ani deset, zaznívalo po zveřejnění ceníku. Pokud tedy nějaký náhodou potkáte v ulicích, pořádně si jej prohlédněte. Možná to totiž bude naposled.

Znalci vědí!

Bullitt je vlastně samostatně postavenou linií. Vychází z fastbacku, a aby bylo snadné jej od běžných verzí rozlišit, doznal několika designových změn. Ikonického oře byste v masce chladiče hledali marně, na předních blatnících chybí nápis „5.0“ upozorňující na motor V8, a místo zadního loga najdete imitaci víčka palivové nádrže (odkaz na první Mustang) s nápisem Bullitt. V porovnání s běžnou verzí se tedy spíše ubíralo a příliš možností nemáte ani v rámci individualizace. Ale proč taky?

Ford Mustang Bullitt má českou cenu. Pospěšte si, bude jich jenom pár!

Ford Mustang Bullitt má českou cenu. Pospěšte si, bude jich jenom pár!

Jedinou možností volby jsou černé devatenáctky v klasickém designu, skrz které vykukují červené třmeny Brembo. Na výběr je ze dvou laků karoserie – černého, který může mít jakýkoliv Mustang, a zeleného Dark Highland, jako v našem případě. Jen neznaboh by vzhledem k historickému dědictví Bullittova případu nebral zelený, pravdou ale zůstává, že ne každý fanoušek aut ví, s čím má tu čest. Slýcháváte i poznámky o tuningu, mnohem častěji jsem ale zaznamenával uznalé pokývnutí nebo vztyčený palec. Navíc od lidí, kteří Bullittův případ rozhodně nemohli stihnout ještě v kinech. Moc hezké!

Vizuální změny Bullittu jsou spíše na úrovni jemného doladění dokonalosti, než aby vůz okázale křičel do světa, co je vlastně zač. Stejné je to i uvnitř. Koně byste na volantu hledali marně, hlavice řadicí páky vypadá jako kulečníková koule, před spolujezdcem je plaketa s pořadovým číslem vozu (náš byl 131.) a sedadla jsou čalouněná kůží v černo-zeleném provedení.

Ford Mustang Bullit vzdává hold slavnému filmu. Evropské verzi to moc sluší!

Ford Mustang Bullit vzdává hold slavnému filmu. Evropské verzi to moc sluší!

Tím to ale nekončí. Jiné je také intro digitálního přístrojového štítu, který má standardně každý Mustang po faceliftu. Efektní věcička, skrze kterou provádíte většinu nastavení auta (pokud se nehýbe), hrát si můžete s barvami i vzhledy. Více než kdy jindy bych ale ocenil klasické analogové budíky. Když odkaz na klasiku, tak se vším všudy!

Sportovní pokojíček

Všechno, co vidíte na fotkách, máte ve standardu, což je při ceně 1.419.990 Kč prostě bomba. A i přesto jde o nejlevnější osmiválec na trhu. Připlatit si můžete za alarm (10.700 Kč), magnetoreologické tlumiče, o kterých ještě bude řeč (53.000 Kč), sedadla Recaro (48.800 Kč), prodlouženou záruku a předplacený servis. Nic víc, nic míň.

Sedadly Recaro zkoušený kousek nebyl vybaven a popravdě řečeno se bez nich klidně obejdete. Už ta standardní, kůží čalouněná, elektricky ovládaná, vyhřívaná a ventilovaná, nemají z hlediska běžného používání chybu a nemusel by se za ně stydět ani kdejaký luxusní sedan. Jsou bohatě dimenzovaná, pohodlná, ale v zatáčkách v nich neplavete, takže ideální stav.

Zajímavé bylo moje první usednutí za volant. Jednak z důvodu respektu k autu jako takovému, natož k limitované edici, ale hlavně, protože jenom pár hodin před tím jsem vracel Abarth 124 Spider, který komfortní zónu posádky osekal na minimum. Najednou sedím v křesle, kolem sebe spousta místa, nepřipadám si utopeně, v rukou tisku obrovský volant a pedály jdou hezky zlehka. A znova vzpomínám na luxusní sedan.

TEST Abarth 124 Spider: Sousedé mě nesnášeli. A bylo mi to jedno!

TEST Abarth 124 Spider: Sousedé mě nesnášeli. A bylo mi to jedno!

Je to takový americký luxus. Co šlo udělat měkčené, to je měkčené, při bližším ohledání se ale vrátíte nohama na zem a máte pocit jako při setkání rovného s rovným. Neříkám, že je tady něco špatně, spíše naopak. Mustang totiž vždy platil za sporťák pro dělnickou třídu. Auto, které se z ničeho a nikoho nepo… neposadí na zadek a na nic si nehraje. A přesně tohle na něm po celá ta léta miluji.

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

19.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 45 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 94 příspěvků