Test Ford Mondeo TDCI Combi: bez konkurence

(test ojetiny) Kombík Ford Mondeo patřil k nejoblíbenějším vozům střední třídy své doby. Právem?
Seznam kapitol
  1. Další pán na holení, Je nač navazovat, Zkoušený vůz
  2. Na první pohled, Uvnitř, Extrémní zavazadelník
  3. Pracoviště řidiče, Na silnici, A vystupujeme
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Další pán na holení

V polovině loňského roku jsme vám na tomto místě nabídli podrobný test ojetého Fordu Mondeo s pětidvéřovou karosérií a vznětovým čtyřválcem 2,0 TDCI s výkonem 96 kW. Nyní jsme otestovali vůz velmi podobný, jenž se s tím dříve zkoušeným shodoval v roce výroby, středním stupni výbavy a barvě.

Hlavními odlišnostmi byly slabší motor, dvojnásobný kilometrový náběh, ale především karosérie pětidvéřového kombi. Z uvedených důvodů se na dřive zveřejněný test budeme v řadě případů odvolávat. Taktéž zájemce o podrobnou historii typu Mondeo, popisy jeho zařazení či geneze generací a motorů na něj odkazujeme, abychom se neopakovali. Věnovat se proto budeme především tomuto konkrétnímu vozu a jeho specifickým rysům.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Je nač navazovat

Fordu Mondeo z generace, jež se představila v roce 2000, se povedlo něco, čeho se dnes již díky extrémně vypjaté konkurenční situaci zřejmě jen ztěží dočkáme: od tehdy čtyři roky starého Volkswagenu Passat převzal nevyslovený titul krále evropské střední třídy a držel jej řadu let.

Zasloužil se o to souborem svých předností, mezi ty neskvělejší patřily jízdní vlastnosti, vnitřní prostor a bezpečnost. V dílčích disciplínách bychom možná nalezli v té době vozy lepší, nicméně právě suma jeho vlastností z něj udělala opravdového krále střední třídy.

Mondeo s karosérií kombi dělalo čest letité pověsti Fordů s velkým vnitřním objemem za slušný peníz a nabídlo bezkonkurenčně největší a nejpraktičtější zavazadlový prostor, o čemž jsme se měli možnost přesvědčit i během tohoto testu. Kombi kralovala především u největších Fordů (Granada, Scorpio), ale i menší vozy (Taunus, Sierra) značce hanbu nedělaly. Po ukončení produkce Scorpia, jenž se ani přes četné sliby svého následovníka dosud nedočkal, se museli zákazníci na několik let spokojit s Mondeem „kulaťákem“, který však rovněž patřil mezi kombíky k nejlepším. Třetí generace Mondea (nebo druhá, počítáme-li model z roku 1996 jako facelift první generace) však přinesla tolik prostoru, že Scorpio rázem přestalo chybět. Ale k zavazadlovému prostoru i interiéru se vrátíme později. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zkoušený vůz

Mondeí třetí generace, či druhé chcete-li, nám rukama prošla již hezká řádka. Osobně si vzpomínám na chvíle, kdy jsem tyto vozy přebíral k testům jako nové, vždy jsem se na ně těšil, ačkoli se mi jako běžnému zákazníkovi zdály vzhledem k ceně nedostupné. A vida, najednou zde máme Mondeo s hospodárným motorem a slušnou výbavou, které po sedmi letech provozu stojí velmi zajímavých 149 000 Kč (vůz v této verzi se jako nový prodával zhruba za 760 000 Kč).

A začněme těmi z jeho slabších stránek. K vozu byl jen jeden klíč, navíc s dosti obroušenými hranami, takže bychom budoucímu majiteli doporučili brzké zhotovení duplikátu ještě před tím, než přestane fungovat. Mezi dostupnými doklady jsme nenašli ani servisní knížku, nicméně jsme se z nich vyčetli, že byl vůz dovezen z Itálie.

U naší motoristické veřejnosti, jejíž názory se často utváří „zlušenostmi“ typu „jedna paní povídala“, platí jednoduchá rovnice: Itálie - to je málo koroze, ale silně opotřebená technika. Tento konkrétní případ tento vztah částečně potvrzoval. „Hliníkové“ obklady příček volantu byly osahané až na žlutý plast, čalounění zadních sedaček bylo v oblasti sklopné středové opěrky vyloženě potrhané a stěny zavazadelníku nesly četné oděrky, jež nasvědčovaly tomu, že vůz předchozí majitel často vytěžoval a nechoval se k němu zrovna v rukavičkách. Výrazně klepal stabilizátor pravého předního kola, což bychom však za zásadní nedostatek nepovažovali.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na druhou stranu: brzdy byly v bezvadné kondici a z palubní desky ani od kol se krom zmíněného stabilizáoru neozývaly žádné pazvuky. Věnec volantu s dostatečnou tloušťkou i hlavice řadicí páky byly sice používáním „vyleštěné“, ale jinak neporušené. Převodovka řadila přesně, spojka má před sebou ještě dlouhý život a ani řízení neházelo.

Taktéž na motoru jsme neshledali nedostatků. I po velmi chladné noci startoval „na brnk“, přičemž ani náznakem nezakouřil. Neozývaly se z něj žádné pazvuky (při startování občas jen zachrastil startér), otáčky se držely dobře a neobjevily se známky pověstných vstřiků s kratší životností.

Novému majiteli bychom však přesto, vzhledem k absenci štítků a servisní knížky, doporučili návštěvu servisu a preventivní výměnu oleje a dalších součástí, které se vyskytují v programu pravidelných kontrol. Všechny systémy fungovaly bez chyb, pouze podsvícení přístrojů z větší části nesvítilo. Zvenčí vůz nejevil známky kolize, pouze pravý zadní blatník byl lakován. Ani šrámů zde nebylo příliš mnoho, dokonce i poklice na kolech byly podle všeho původní. Nenalezli jsme známky koroze, a to ani v rizikové oblasti spodků bočních dveří. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Vůz:
Ford Mondeo Combi TDCI Trend
Cena:
149 000 Kč
Rok výroby:
2002
Stav tachometru:
162 000 km
Další záznamy:
Dovoz I
Servisní knížka:
Ne
 
 
Výbava
 
 
 
Posilovač řízení:
Ano
Airbagy:
6x
El. řízení podvozku:
ABS, EBD
Centrální zamykání:
Ano, dvojité
El. ovládání oken:
Ano, 4x
El. ovládání zrcátek:
Ano
Výškově stavitelné sedadlo řidiče:
Ano, el.
Stavitelný volant:
Ano, výškově i podélně
Zadní opěradla
Dělená, sklopná opěradla
Tempomat:
Ne
Klimatizace:
Ano, aut.
Autorádio:
Ano, orig.
Přední mlhová světla:
Ano
Nárazníky v barvě vozu:
Ano
Litá kola:
Ne
Palubní počítač:
Ne
Další výbava:

 
 
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Další pán na holení, Je nač navazovat, Zkoušený vůz
  2. Na první pohled, Uvnitř, Extrémní zavazadelník
  3. Pracoviště řidiče, Na silnici, A vystupujeme
  4. Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

dnes | Michal Žďárský
Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

Kia je podruhé vítězem testu počáteční kvality

J.D. Power každoročně pořádá anketu o kvalitě vozů na trhu v USA. Už druhý rok z něho nejlépe vyšla Kia se svým výsledkem 72 PP100.

včera | Daniel Havlina | 12 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků