Test Ford Mondeo ST 220 kombi: rychlé a komfortní svezení

Sportovně upravené Mondeo, které na zádi zdobí decentní štítek ST 220, nabízí výhody rodinného vozu, ale zároveň dokáže být sportovním vozem, který – pokud chcete – ukazuje ostatním řidičům záda.
Test Ford Mondeo ST 220 kombi: rychlé a komfortní svezení

O sportovní vyladění sériového Mondea (a rovněž Focusu, jehož redakční test přineseme v nejbližší době) se postaralo oddělení SVE (Special Vehicle Engineering) z anglického Duntonu. Toto oddělení, založené v roce 1980, stálo u zrodu legendárních vozů Sierra Cosworth nebo Escort RS Cosworth.

Sportovní Mondeo se vyrábí ve třech karosářských verzích: čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a kombi. My jsme dostali k redakčnímu testu zapůjčenu verzi kombi. Jaké změny oproti klasickému Mondeu přináší Mondeo ST 220 (zkratka ST znamená Sport Technologies, číslo za ní pak přibližný výkon motoru v koních)? „Es-téčko“ je kromě upraveného motoru, o kterém ještě bude řeč, delší o 25 mm (kombi je tedy dlouhé 4,8 metru) a vzhledem ke sportovnímu charakteru vozu je o 15 mm posazeno níže. Na první pohled zaujmou osmnáctipalcové nízkoprofilové pneumatiky Continental SuperContact široké 225 mm, které dávají jasně najevo, že nejde o obyčejné kombi pro převážení cihel, ale o sportovně naladěný vůz. ST 220 má rovněž integrované spoilery a zvýrazněné lemy blatníků; povedeným stylistickým prvkem jsou dvě leštěné koncovky výfuku.

Klepněte pro větší obrázek

Interiéru dominují mj. sedadla značky Recaro

V interiéru se hlavní změna týká předních sedaček – v „es-téčku“ najdete anatomicky tvarovaná sedadla Recaro, která mají výborné boční vedení, ale přitom jsou pohodlná – ani po absolvování delší cesty jsem necítil únavu krční či bederní páteře. Prostor pro cestující  vepředu, tak i v zadní části je dostatečný, problémy s místem pro hlavu a kolena nebudou mít ani vyšší jedinci.

Mondeo ST 220 nabízí bohatou základní výbavu, která zahrnuje šest airbagů (čelní jsou dvoustupňové -- naplňují se podle druhu a intenzity nárazu), výborný CD přehrávač s rádiem, xenonové reflektory či elektronickou klimatizaci. Mondeu nechybí ABS, brzdový asistent a elektronický stabilizační systém ESP (lze jej tlačítkem vypínat); verze kombi má navíc samočinné nastavování světlé výšky u zadní nápravy. V námi testovaném voze byl navíc přehrávač s měničem na 6 CD, tempomat a parkovací čidla (ta stojí 16 900 korun, vzhledem k délce vozu je rozhodně doporučuji).

Klepněte pro větší obrázek

V interiéru musím vyzdvihnout vynikající dílenské zpracování. Jediná výtka směřuje k palubnímu počítači, který sice zobrazuje čtyři typy informací (dojezd, průměrná spotřeba paliva, průměrná rychlost a venkovní teplota), ale už neukazuje například okamžitou spotřebu či nejvyšší rychlost dosaženou během jízdy atd.

Motor má úžasný zátah

Kapitolou samou pro sebe je motor. Jedná se o třílitrový zážehový vidlicový šestiválec Duratec, který disponuje maximálním výkonem 166 kW při 6150 min-1 a nejvyšším točivým momentem  280 N.m při 4900 min-1, který se na přední kola přenáší pětistupňovou převodovkou s přímým řazením. Nejvyšší rychlost je u verze kombi 238 km/h (u sedanu 243 km/h), z nuly na sto sprintuje za 7,5 s (sedan o desetinu vteřiny rychleji).

Motor má několik pozoruhodných „vychytávek“ (například blok šestiválce váží pouhých 31 kilogramů!). Válce jsou navíc sevřené v úhlu 60 stupňů, nejsou tedy nutné vyvažovací hřídele. Díky nim je kromě špičkového výkonu při akceleraci je motor navíc výborně odhlučněn a zbaven nežádoucích vibrací -- v interiéru není ani při vyšších rychlostech jakýkoli hluk (ovšem na silnici je přitom slyšet sytý zvuk třílitrového motoru!).

Díky výbornému zátahu nemusíte při jízdě často řadit, i na „pětku“ Mondeo výrazně akceleruje. Ovšem při jízdě na první dva rychlostní stupně si dejte pozor na cukání volantu – při překročení otáček za hranici přibližně 4500 min-1 je nutné volant opravdu pevně držet.

Klepněte pro větší obrázek

Podvozek sportovního Mondea je komfortní, v zatáčkách se vozidlo chová neutrálně. Každý rychlý automobil musí mít bezpodmínečně výkonné brzdy; Mondeo ST 220 má kotoučové brzdy o průměru 300/280 mm (vpředu s vnitřním chlazením), za ideálních podmínek s nimi zastavíte ze 100 km/h na dráze dlouhé pouhých 37 metrů.

Přestože výrobce udává kombinovanou spotřebu 10,2 litru na 100 km, během týdenního testu, se mi při dynamické jízdě nepodařilo dostat spotřebu paliva pod 13 litrů, neberte to ovšem jako výtku, protože, máte-li ve voze takto výkonný motor, musíte počítat s vyšší spotřebou benzínu. Při konstantní rychlosti a s „lehkou nohou“ se však dá s „es-téčkem“ jezdit za 8 – 9 litrů.

Podtrženo a sečteno

Závěr? Mondeo ST 220 představuje vynikající sloučení rodinného vozu střední třídy a sportovního automobilu, který je pohodlný, ale v případě potřeby hodně rychlý. Vzhledem ke kvalitám vozu mi přijde jeho cena adekvátní. Za sedan zaplatíte v základní výbavě 1,08 milionu korun, kombi je o třicet tisíc dražší.

Klepněte pro větší obrázek

Ve zkratce

  • Ford Mondeo ST 220 kombi
  • Motor: 2967 cm3, šest válců, 24 V
  • Výkon: 166 kW (226 k)
  • Točivý moment: 280 Nm
  • Zrychlení 0-100 km: 7,5 s
  • Největší rychlost: 238 km/h
  • Kombinovaná spotřeba dle EU: 10,2 l/100 km
  • Rozměr (délka, šířka, výška): 4829 / 1812 / 1466 mm
  • Rozvor: 2754 mm
  • Hmotnost: 1539 kg
  • Zavazadlový prostor: 540 l
  • Základní cena: 1 110 000 Kč
  • Cena testovaného vozu: 1 150 000 Kč

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Mondeo 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 92 694 km
Cena: 235 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2011
Stav: 150 054 km
Cena: 234 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků