Test Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost: král se jen tak sesadit nenechá...

Je to služebně nejstarší model evropské střední třídy, a tím také ještě nějakou dobu zůstane. Co nabízí v šestém roce svého života?
Test Ford Mondeo Kombi 1,6 EcoBoost: král se jen tak sesadit nenechá...
Seznam kapitol
  1. Jméno, které funguje, Stále aktuální technika, Nabídka verzí a zkoušený vůz
  2. Stále ve formě, Na první pohled, Na palubě
  3. Zavazadlový prostor, Za volantem, S chutí do života
  4. Spolehlivý koráb, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie

Spolehlivý koráb

O jízdních vlastnostech aktuálního Mondea již byly popsány stohy papíru, ovšem také tentokrát musím konstatovat, že i po dlouhých letech služby patří Ford Mondeo na silnici k suverénům. Ihned po rozjetí (tedy poté, co si zanadáváte na tu spojku) je vám jasné, že toto auto vás jen tak ve štychu nenechá. Už řízení je naprosto precizní. Při parkování je sice možná trochu tužší, ale i při vysokých rychlostech nabízí řidiči dokonalý kontakt s vozovkou a čitelné informace o chování celého auta a případně hrozícím překročení fyzikálních zákonů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Mondeo: příjemné setkání i po letech

A důvod? Nejen kinematika závěsů předních kol, ale především dnes již raritní, konvenční kapalinový posilovač řízení, který nikdy žádným svým požadavkem nepřekvapíte. Mezi krajními rejdy pak leží jen 2,7 otáček volantem. Mondeo je stabilní v přímém směru a oproti výrazně těžším vznětovým verzím také o poznání hbitější v rychle střídaných zatáčkách. V nich se prakticky nenaklání, a že by snad měla kola tendenci na nerovnostech odskakovat? Utopie…

K celkově příkladnému ovládání přispívají také dostatečně výkonné a přesně dávkované brzdy. V rámci faceliftu prošly dílčí modernizací také díly podvozku, což se projevilo také na ještě kvalitnější izolaci karoserie od rázů z nerovností vozovky. Přesto je Mondeo laděno spíše komfortně a pro každodenní užívání, na vysloveně sportovní jízdní vlastnosti si ostatně ani nečiní ambice. Ve vyšších rychlostech jsme zaznamenali tlumený aerodynamický hluk okolo zrcátek, jinak je interiér velmi dobře odhlučněn jak od okolních ruchů, tak od přejížděných nerovností.

A vystupujeme

Hlavní zjištění tohoto testu? Ford Mondeo, veterán evropské střední třídy, je díky průběžným modernizacím stále ve formě. Nabízí osvědčenou techniku i moderní výbavové prvky, takže za konkurencí v ničem nijak výrazně nezaostává. Jistě, v určitých parametrech mohou být jiná auta lepší, ale Mondeo nemá výraznější slabinu. S tímto autem dnes už asi nikoho vysloveně neohromíte, ovšem pokud hledáte solidního parťáka na dlouhé cesty a nevadí vám, že Mondeo stojí na každém rohu, je to auto pro vás.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mondeo oslovuje prostorným interiérem, robustní stavbou a zajímavou cenou

Nejvíce zvědavi jsme samozřejmě byli na poměrně malý zážehový motor. Otázka je, jakou bude mít v Mondeu výdrž, ale z našich zkušeností nabytých během tohoto testu plyne, že Mondeu sedí a nabízí mu více než dostatečnou dynamiku. S vozem jsme tentokrát najeli něco přes 1 100 km v nejrůznějších podmínkách a dosáhli průměrné spotřeby 7,8 l/100 km.

Ve městě jsme jezdili zhruba za 8,5 l/100 km a v dálničním provozu na horní hranici limitu lze počítat s průměrem 6,6 l/100 km, s nímž mimochodem jezdí i řada naftových aut stejné třídy. Pokud se ale chcete svézt a motor budete točit, spotřeba samozřejmě poletí i k 12 l/100 km, což je ale u podobných motorů běžné. Už takřka nejnižší výbava s podivně znějícím označením Winner Plus nabízí ve svém seznamu prakticky vše potřebné a cenu testovaného vozu jsme i díky tomu hodnotili jako velmi zajímavou. Nehledě k tomu, že ve skutečnosti bude samozřejmě ještě o poznání nižší...

Technické údaje: Ford Mondeo kombi

  • Rok • stupeň výbavy 2013 • Winner Plus
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 596 cm3
  • Nejvyšší výkon 118 kW (160 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 6 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 270 Nm při 1 600 až 4 000 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,6 s
  • Nejvyšší rychlost 210 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 537 l • 1 728 l
  • Objem palivové nádrže 70 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 501 kg • 2 200 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 8,9 • 5,3 • 6,6 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 850 mm
  • Rozměr pneumatik 215/50 R17
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 837 × 1 886 × 1 548 mm

Naměřené hodnoty

Stupeň/rychlost50 km/h90 km/h130 km/h
1
23 200 ot./min.
32 100 ot./min.3 900 ot./min.
41 500 ot./min.2 800 ot./min.4 100 ot./min.
52 250 ot./min.3 300 ot./min.
61 900 ot./min.2 700 ot./min.
Orientační měření hlučnosti
Volnoběh32 db
50 km/h53 db
130 km/h67 db
Zrychlení 0 - 100 km/hČas
110,12 s
29,46 s
39,77 s
Průměr9,783 s
60 – 100 km/h
3. st.6,50 s
4. st.8,01 s
80 – 120 km/h
4. st.7,51 s
5. st.10,80 s
Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jméno, které funguje, Stále aktuální technika, Nabídka verzí a zkoušený vůz
  2. Stále ve formě, Na první pohled, Na palubě
  3. Zavazadlový prostor, Za volantem, S chutí do života
  4. Spolehlivý koráb, A vystupujeme, Technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Fotogalerie
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid: Když to prostě všechno šlape

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid

Suzuki Vitara už koupíte pouze s mild-hybridním ústrojím pod kapotou. Může to jeho charakteru uškodit?

včera | Vladimír Kadera | 10 příspěvků
TEST RAM 1500 Longhorn 5.7 V8 HEMI: Hustý pracant i Rolls-Royce zároveň

RAM 1500 Longhorn HEMI

Americká auta jsou na českých silnicích stále docela úkazem. Jasným králem mezi nimi je RAM 1500, který jsme vyzkoušeli v kovbojské výbavě Longhorn a s pořádným motorem V8 pod kapotou!

5.  4.  2020 | Vladimír Kadera | 88 příspěvků
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG 1st Edition: Sesazený král Evropy vrací úder

Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG

Přestože se nový Volkswagen Golf tváří jako ten minulý, ve skutečnosti prošel komplexní proměnou. Spoléhá na elektrifikaci a přijel se zcela novým pojetím interiéru. Všechno to přináší zajímavé výhody, ale také jisté nevýhody.

1.  4.  2020 | Jan Mička | 60 příspěvků