Test Ford Mondeo 2,5T: trochu jiný vrchol

Mondeo si získalo respekt solidní kvalitou, slušnou nabídkou motorů a skvělými jízdními vlastnostmi. Platí to i pro novou generaci?
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Svalovec ve velkém kabátě
  2. Hra na luxus, Malý velký kufr
  3. Motor s turbem, Dynamika, Přijatelný spotřeba
  4. Jízda s novým Mondeem, Masová záležitost
  5. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Cena, Technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Ford Mondeo udělal s příchodem minulé generace velký krok kupředu. Původní design s velmi specifickými světlomety nahradil uhlazenější vůz s výrazně ostrými liniemi, který v téměř jakémkoli provedení působil dynamicky. Solidní nabídka benzínových i naftových motorů pak vrcholila ostrou verzi ST220 se šestiválcem, který se stal vlajkovou lodí i naší dopravní policie.

Jenže doba pokročila a dnes tu máme nové Mondeo. To je nové do posledního šroubku a téměř nic nezůstalo beze změny. Design na minulou generaci vůbec nenavazuje, rozměrově míří Mondeo na hranici střední a vyšší střední třídy a původně ostré hrany jsou nyní nahrazeny svalnatou karosérii.

Po stránce motorů nové Mondeo mixuje něco z minulé generace a něco zcela nového. Novinkou pod kapotou je i námi testovaný turbo pětiválec o objemu 2 521 ccm. Jeho 220 koní pak přímo atakuje vrcholnou verzi minulé generace. Ovšem Mondeo ST přijde ještě výkonnější.

Změny se odehrály i na podvozku. Rozvor byl prodloužen na neskutečných 2 850 mm, což je délka, kterou lze najít u mnoha vozů vyšší střední třídy a vůči svým konkurentům tak nabízí opravdu zajímavou hodnotu. Mondeo navíc dostalo i interaktivní řízení dynamiky IVDC s aktivními tlumiči CCD, které lze najít např. u nového S-Maxu.

Již tak výborné jízdní vlastnosti minulé generace dostaly další prvek, který by je měl posunout daleko před konkurenty.

Jenže nic není tak jednoznačné. Testované Mondeo 2,5T váží o dobrých 100 kg více než ostrá verze generace minulé. Sedan měří na délku o 113 mm více a celkově je nyní karosérie více nafouklá. Může tato kombinace ještě nabídnout ty sportovní vlastnosti jako minulá? Nepůjde nyní jen o další nudný sedan střední třídy v atraktivním kabátu?

Nejen na tyto otázky se pokusíme odpovědět v našem dnešním testu.

Obrovitý svalovec

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jak vypadá nové Mondeo může každý zjistit z fotografií, a tak se zaměřím na něco trochu jiného než je u nás zvykem. A to na rozměry.

Osobně mám za to, že vůz střední třídy by neměl být ani malý, ani velký. Ovšem doba si žádá své, a tak dnešní vozy střední třídy svými rozměry atakují kategorie vyšší. Před pár lety by byly dnešní Passaty, Vectry, Laguny a další vozy příslušníky vyšší střední třídy, ale dnešní doba zvětšování to říká jasně.

Ovšem to platilo do příchodu nového Mondea. Ve verzi sedan se totiž jedná o skutečného obra, který má určité rozměry výrazně větší než vozy vyšší střední třídy. Ostatně posoudit to můžete v následné tabulce. Mondeo jednoduše převyšuje vše ze střední třídy a nezadá si ani s pětkovým BMW, Éčkovým Mercedesem, nebo Á-šestkou od Audi.

 

Mondeo

Passat

Vectra

Superb

BMW 5

Délka

4 844

4 765

4 611

4 803

4 841

Šířka

1 886

1 820

1 798

1 765

1 846

Výška

1 500

1 472

1 460

1 469

1 455

Rozvor

2 850

2 709

2 700

2 803

2 888

Samotný vzhled pak jde ruku v ruce se současným trendem Fordu a jeho kinetickým designem. Vůz má jednoduše působit, že je v pohybu i když stojí. K tomu mají sloužit specifické prvky karosérie, které v součtu navozují pocit opravdové dravosti a sportovna.

Nemá smysl ztrácet čas tím, co je u designu Mondea nové, protože nové je úplně vše. Jakýkoli detail je originální a celkově styl vozu nenavazuje na linii minulé generace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Mondeo přišlo o své ostré hrany a přišlo se svaly. Pokud se dá říci o nějakém současníkovi autosalonu, že je muskulaturní, pak to bezpochyby platí o novém Mondeu. Vše je mohutné a svalnaté. Linie na sebe plynule navazují a právě tato návaznost zakulacených části navozuje pocit síly a dravosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ovšem to nejlepší na designu jsou skryté detaily. Stačí trochu jiný pohled a na povrch vystupují linie a svaly, které do té doby zůstaly na pozadí. Mohutné blatníky, profilovaná přední kapota, boční linie pod oknem, nebo vyvýšení zadních blatníků vůči víku karosérie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I přes značně velké rozměry nepůsobí Mondeo nějak přerostle. Přední část vozu je vyloženě dynamická a trochu rozpačitý jsem tak byl pouze ze zádě. Ta je opravdu velká, vysoká a dlouhá. Ovšem i zde bych řekl, že se to nakonec designérům povedlo, i když ze zádi vozu mám trochu pocit, že Ford se inspiroval na americkém trhu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedinou vadou designu pro mne je nutnost použít opravdu velká kola. Vůz je natolik "nafouknutý" že pokud nemá vypadat komicky, je třeba zapomenout na 16" kola. I 17" působí až směšným dojmem a pokud má tedy vůz vyniknout, je třeba vsadit na 18" kola, které jsme měli při testu k dispozici.

Když jsem nedávno viděl Mondeo na zimních 16" kolech, působilo to, jako by mělo nasazenou jen dojezdovou rezervu.

Je to holt daní za současný design a netýká se to jen Mondea, ale všech výše zmíněných vozů, které se prostě bez velkých kol neobjedou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Každý vnímáme vzhled vozů jinak a neexistuje nějaké jednotné měřítko toho, co je pěkně a povedené. Na mne působí Mondeo opravdu skvěle a po stránce designu bych hledat ve střední třídě konkurenta jen velmi těžko.

A tento názor měla drtivá většina těch, kteří mne během testu oslovili, aby vyjádřili svůj názor. Ovšem definitivní zhodnocení nechávám na vás.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Svalovec ve velkém kabátě
  2. Hra na luxus, Malý velký kufr
  3. Motor s turbem, Dynamika, Přijatelný spotřeba
  4. Jízda s novým Mondeem, Masová záležitost
  5. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Cena, Technické parametry
  6. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Ford Focus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 183 807 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 159 234 km
Cena: 139 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 153 578 km
Cena: 130 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků