Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi se špičkovým dieselem

Ford Mondeo je výborné auto střední třídy. Nedávno přibyl do nabídky i špičkový motor 2,0 TDCi s přímým vstřikováním common rail. Otestovali jsme sedan ve výbavě Ghia.
Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi se špičkovým dieselem

O vzhledu a provedení nového Mondea se na AutoRevue.cz psalo již několikrát, navíc vzhled je záležitostí ryze subjektivní, nemá tedy smysl ho nijak zvlášť komentovat. Dle mého názoru je nové Mondeo, které se objevilo na trhu více než před rokem, méně nápadité, než starší Fordy a připomíná spíše strohá německá auta. To samé platí i o interiéru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek



Uvnitř je místa dost

Interiér Mondea zavání luxusem. Má kompletně celé světlé mikroplyšové čalounění – kůže je pouze za příplatek. Světlý mikroplyš v barvě holubí šedi však není příliš praktický, lze jej velmi rychle zašpinit a čištění je docela problematické. Naštěstí byly v testovaném autě gumové podložky, protože jinak by se podlaha zašpinila ihned po první nastoupení.

  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Sedadla jsou velká, ovšem jsou poměrně úzká, resp. mají boční vedení příliš blízko sebe, takže širocí lidé budou mít problémy s pohodlným sezením. Zejména vadí boční vedení u nohou, které i moje útlejší stehna neustále tlačilo. V jedné diskusi na AutoRevue.cz psal dokonce jeden čtenář, že mu vedení u stehen překáželo natolik, že je prostě uřezal. Na druhou stranu tělo v sedačce sedí velmi pevně, takže se nemusíte bát prudkých průjezdů zatáčkami.

Pohodlnější jízdě pomáhá manuální nastavení tuhosti v oblasti beder. Místa pro nohy je opravdu dostatek, a i když si vepředu dáte sedačky až dozadu, bude i přesto pro cestující na zadních sedadlech dostatek místa. Však také rozvor náprav činí 2754 mm. Zadní sedačky jsou velmi pohodlné, dokonce se na nich sedí lépe než vpředu. Vzadu najdete i třetí vysunovací hlavovou opěrku a pokud uprostřed nikdo nesedí, lze část sedadla vyklopit jako loketní opěrku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Strohost, ale účelnost

Ta ostatně nechybí ani vepředu mezi sedadly, ovšem je příliš krátká, takže jsem se opíral pouze špičkou lokte; zbytek ruky se již nemá o co opřít a řadící páka je navíc bohužel docela daleko. Loketní opěrku lépe využijete, pokud si posunete sedadlo více dozadu. Ovšem, tehdy však pro mě byly již daleko pedály a řadící páka. Místo pro řidiče je tedy o dost pohodlnější pro urostlejší řidiče. V opěrce se skrývá zásobník na kazety a cédéčka.

Sedadlo u řidiče je ve výbavě Ghia elektricky výškově nastavitelné ve velmi solidním rozsahu. Pokud si jej dáte až dolů a náležitě tomu uzpůsobíte volant nastavitelný v obou směrech, získáte lepší pocit z kontaktu z vozovkou. Až na již zmíněné nepraktické boční vedení u stehen je sezení docela pohodlné a na dlouhých tratích se neunavíte.

Oproti staršímu Mondeu je palubní deska velmi strohá a jednolitá. Ve všech ohledech mi připomíná německá auta, podobnost s Focusem nehledejte. I přes svojí strohost se mi interiér líbil, mám raději úhlednost než nabubřelé tvary. Člověk by podle palubovky sotva poznal, že Mondeo a Focus pochází od jednoho výrobce.

CD přehrávač je umístěn pod automatickou klimatizací a i když prakticky není kvůli řadící páce přístupný, nevadí to, protože ovládání najdete na páčce po levé straně volantu. Řadící páka má chromovanou hlavici, dobře se drží; řazení je přesně a přiměřeně tuhé.

Mondeo chce jezdit po dálnici

Mondeo má jednoznačně výborný podvozek. Je patřičně tuhý (tužší než např. u Passatu nebo Laguny), abyste mohli projet zatáčkou opravdu hodně rychle, přitom dobře tlumí příčné nerovnosti; do interiéru proniknou rázy od kol spíše zřídka. Absence ESP mi nijak výrazně nevadila, protože podvozek dokázal držet i tam, kde bych to od něj vůbec nečekal – spíš bych ocenil systém proti prokluzu kol, protože zahrabat s tímto motorem opravdu není problém.

Ve velkých rychlostech Mondeo dobře drží směr, a to i při maximálce na dálnici (něco málo přes 200 km/h). Aerodynamický hluk začne pronikat do interiéru sice brzy (od 140 km/h), ale pak se jeho hladina ustálí a nezvyšuje.

Novinkou, která se objevila teprve nedávno, je dieselový motor 2.0 TDCi s přímým vstřikováním commom rail. Jeho výkon je na tento objem dobrých 96 kW, točivý moment pak 330 Nm, který lze krátkodobě zvednout až na 350 Nm; stačí prudce sešlápnout plyn. Mondeo s tímto motorem není žádný závodník, do sedačky vás však přimáčknout dokáže. Má plynulou akceleraci od 1800 otáček, kdy nastupuje turbodmychadlo, až do čtyř tisíc, kde je maximum (motor se dokáže dostat i na 4500, ale už to nemá smysl).

Ručně řazená převodovka má pět stupňů, které jsou kvůli malému rozsahu otáček zpřevodovány velmi dlouze – na pětku točí při 200 km/h motor jen čtyři tisíce, ve sto padesáti jen tři. Čtyřka točí maximum při sto čtyřiceti. Bohužel, jednička je příliš krátká, takže se mi často stávalo, že jsem ji snadno přetočil – motor při tom docela silně zařve. Protože spojka byla velmi tuhá a při vymáčknutí mne skoro „kopla“, první rozjezdy byly doprovázeny zhasnutím motoru; holt jsem si musel zvyknout – nejprve jde snadno a najednou vyskočí nahoru, noha nenoha.

Mondeo s tímto motorem se nehodí na příliš časté popojíždění a jízdu na krátké vzdálenosti; dobře mu ale dělá dálnice, či jakákoliv jízda mimo město. Výborná je spotřeba tohoto motoru – při testu se mi nepodařilo překročit hranici 6,6 litru nafty (podle palubního počítače); udávaná spotřeba podle výrobce činí jen 5,9 litru. Bohužel, typický traktorový zvuk nezmizel a je patrný zejména při pomalé jízdě – na dálnici ho přehluší aerodynamický hluk a hluk od kol.

Na každý pád je 2.0 TDCi výborný motor i přes svůj typický dieselový zvukový projev.

Ano, ale jsou i levnější

Testované Mondeo bylo ve výbavě Ghia, v příplatkové výbavě figuroval parkovací asistent, CD přehrávač s changerem na šest cédéček, bezpečnostní pack 2 (stropní airbagy a brzdvý asistent) a metalický lak. Přitom nejde o nijak zvlášť vybavený vůz – chybí např. systém proti prokluzu kol, stabilizátor ESP nebo tempomat.

V základu ale nechybí ABS, čtyři airbagy, elektrické stahování všech oken, automatická klimatizace, elektrické nastavování sedačky řidiče ve svislém směru, volant nastavitelný v obou směrech, automatické ztmavení středního zpětného zrcátka, elektrické ovládání levého a pravého zrcátka, vyhřívání předního i zadního skla, palubní počítač a další drobnosti. I přesto se dají za stejné peníze koupit lépe vybavené vozy střední třídy, např. Renault Laguna. Spíše než za výbavu tedy u Mondea platíte za dobré jízdní vlastnosti, dobrý motor a velkorysý vnitřní prostor. 

Ve zkratce:

  • Ford Mondeo sedan, výbava Ghia
  • Rozměry: 4764 x 1812 x 1429 mm
  • Rozvor: 2754 mm
  • Hmotnost: 1423/1980 kg
  • Kola: litá 17“ (testovaný automobil byl vybaven plechovými 16“ koly a zimními pneumatikami)
  • Zavazadlový prostor: 500 litrů
  • Motor: vznětový 2,0 TDCi s přímým vstřikováním common rail
  • Výkon: 96 kW při 3800 ot/min
  • Točivý moment: 330 Nm při 1800 ot/min
  • Největší rychlost: 200 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
  • Spotřeba: 8,1/4,7/5,9 l na 100 km
  • Základní cena: Kč 786 900,- (v ceně je již zahrnuta sleva v rámci speciální nabídky)
  • Cena testovaného vozu: Kč 871600,-
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků