TEST Ford Mondeo 2.0 Hybrid iVCT: Překvapivě dobrý, přesto musí odejít

Ford má údajně v plánu Mondeo zaříznout a spolu s ním i odvozená MPV S-Max a Galaxy, přičemž celou trojici má nahradit globální crossover. Aby těch loučení nebylo málo, diesely mají také pomalu na kahánku. Ty mají do věčných lovišť pro změnu odeslat hybridy a elektromobily. Mondeo Hybrid tak vlastně představuje mezistupeň mezi starými pořádky a novým věkem.
Radosti
Za všech okolností jistý, přitom komfortní a tichý podvozek
Hlasové ovládání SYNC 3 výborně funguje i v češtině
Rrelativně jednoduchá mechanika hybridního pohonu
Ve většině jízdních situací tichý chod
Použitelnost i na dálnici a mimo město
Spotřeba na úrovni dieselu
Starosti
Menší kufr a nádrž hybridu
Mezigeneračně horší prostornost, masivní sloupky stěžují výhled i nastupování
Interiér je celkově příjemný, ale zpracováním a materiály nenadchne
Potkávací LED světla s krátkým dosvitem a ostrou hranou
Umělý odpor řízení
8  /10

Vidíte z toho rudě? Pokud jde o strategii globálních modelů a omezení komplexity, nezbude než se smířit s tím, že na to mají ve Fordu patrně poněkud sofistikovanější metodiku, než je populární „restaurační pravda“. Nicméně že bude Mondea, rozhodně jednoho z nejlépe jezdících zástupců střední třídy, škoda, to si asi úplně vymluvit nenechám. A když už tedy má zmizet jeden z etalonů třídy, že by měl navíc vzít s sebou do historie i typický pohon dálničních letců, opěvovaný i nenáviděný turbodiesel?

Ford chce nahradit Mondeo crossoverem. Zaniknou i Galaxy a S-Max

Ford chce nahradit Mondeo crossoverem. Zaniknou i Galaxy a S-Max

Pokud se vám vkrádá na mysl podezření, že „to nepojede“, kvůli CVT bude „řvát jak zběsilý vysavač“, sotva opustíte město, bude to „žrát jak ruský tank“, zato se to bude… ehm… „defekovat“, tak se pletete. Ano, existují hybridy, které nemalé procento řidičů právě z těchto důvodů nikdy nezkousne. Ale Mondeo dokazuje, že to jde i jinak. Předsudky stranou, Mondeo Hybrid je dobré „eko-auto“ a dokonce i velmi fajn „prostě auto“. Tedy ne, že by tu cestu k lepším zítřkům úplně lemovaly výhradně rozkvetlé louky, zavládl světový mír i všeobecná láska a vůkol se proháněli jednorožci spásající duhu. Svoje mušky má, je jich ale nečekaně málo.

Chtěl jsem ho nenávidět…

… ale nemohu. Vážně chtěl, Mondea všech generací jsme totiž postupně měli v rodině a když jsem před lety poprvé usedl při jízdách Auta roku do aktuální generace, poprvé v historii se mi Mondeo už na „první dobrou“ docela dost nelíbilo. Trochu nedotažený interiér vem čert, to ostatně platilo vždycky. Ale fakt, že autu zůstaly vnější rozměry předchozí generace, zato vevnitř se citelně zmenšilo, jsem tehdy prvním pohledem přičítal tomu, že Ford si platformu připravil „na baterky“, které je třeba někam dát. A když počátkem letošního roku dorazil hybridní kombík, jemuž „navraždili“ akumulátory do kufru, měl jsem jasno. Hybridní Mondeo je zlo! A vida, po týdnu zkušeností mohu říct, že není.

Ford Mondeo má po modernizaci. Nově přichází i jako hybridní kombík

Ford Mondeo má po modernizaci. Nově přichází i jako hybridní kombík

Mondeo na globální platformě CD4/CD391 už na trhu nějaký ten rok je (konkrétně kroutí pátý jár a americká verze s názvem Fusion slouží ještě o rok déle) a jeho hybridní klon přišel také již v roce 2015. Ale zatímco dříve existoval hybrid jen ve verzi sedan, od letoška pro změnu platí, že buď kombi, nebo nic. Jedna ze stálic střední třídy je tak i prakticky na sklonku svého života novinkou a díky relativně vstřícné cenové politice tuzemského zastoupení si dělá naděje, že by mohla nabourat ustálenou představu o dieselovém kombi coby typickém povozu managementu.

Mírný pokrok v mezích zákona

O Mondeu bylo již popsáno mnoho a mnoho řádků, netřeba tak rozebírat základy. Detailní test si můžete přečíst například zde. Ani úpravy a různá vylepšení v průběhu času nezměnily základní vlastnosti. Ve zkratce: prostor na zadních sedačkách je oproti největšímu rivalovi Passatu poněkud stísněnější, řidiči a spolujezdci si ale vesměs nemají na co stěžovat. Snad s výjimkou zhoršeného výhledu přes masivní sloupky a ti vyšších postav při nastupování dvakrát neocení ani masivní výztuhy střechy, které spolu s nižší linií střechy dělají z nastupování ne zcela ideální zážitek. V interiéru si Mondeo na nic nehraje, ergonomie ovládání je výborná, ale celkově je kabina spíš strohá bez větších znaků snahy o hru na prémiovou třídu. Neurazí, nenadchne.

Místo odchodu facelift. Mondeo ještě letos v Evropě přijde s novou tváří

Místo odchodu facelift. Mondeo ještě letos v Evropě přijde s novou tváří

Co naopak nadchne, je podvozek. Zcela v souladu s tradicí je jedním slovem vynikající. Utažený, ale nikoli přehnaně tuhý. Naprosto sebejistý a komunikativní i v zatáčkovitých partiích s notně rozmláceným asfaltem, a to i v případě, že jsou projížděny značně „nehybridními“ rychlostmi. A k tomu všemu je i na příplatkových osmnáctkách pohodlný, jakkoli o dění pod koly se dozvíte, nebudou vás šlendriány silničářů nijak obtěžovat. Stejné zůstalo u hybridu také řízení. Přesné, s dobře do ruky padnoucím volantem. Ani po letech na trhu a neoddiskutovatelném pokroku v ladění elektrických posilovačů se nezbavilo otravného umělého odporu a tendence vystřeďovat volant děj se co děj. Takže pokud má silnice trochu větší příčný sklon, budete se s řízením prát víc, než je zvykem.

Pochvalu naopak zaslouží systém SYNC 3, který doplňuje dostatečné množství hardwarových ovladačů. Jeho rozhraní sice není ve světě zdejším úplně tím nejkrásnější, zato jej lze upravit dle osobních preferencí, umí multi-touch, kvalita obrazu kamery je plně dostačující, reakce na dotyky rychlá, navigace intuitivní a chytrá v tom nejlepším smyslu slova, a především celý systém bez zaváhání zvládá hlasové ovládání v češtině. A přeci jen má jeden úsměvný „nedostatek“ – zobrazení toků energie je animováno do obrázku Mondea sedan, přičemž jak řečeno, existuje aktuálně výhradně kombi.

Na Fordu Mondeo se zkouší karbonový nosník přední nápravy. Jaké má výhody?

Na Fordu Mondeo se zkouší karbonový nosník přední nápravy. Jaké má výhody?

Pokud by to někomu snad vadilo, může jej uspokojit, že ve dvou v displejích vedle tachometru (otáčkoměr chybí) si může z volantu nalistovat hned několik zobrazení činnosti hybridního systému, rekuperace a aktuálních spotřeb, takže pro jízdu s lehkou nohou a maximálním využitím potenciálu baterií si lze vybrat dle vkusu to nejpřehlednější. Po každém zastavení vyskočí okénko, informující o efektivitě brzdění s ohledem na rekuperaci, čímž se lze snadno naučit, jak intenzivní zpomalení je při předvídavé jízdě ideální s ohledem na spotřebu.

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

dnes | Vladimír Kadera | 104 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 12 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 77 příspěvků