Kapitoly článku:
Na silnici s pohodou
Motor vyžaduje krátké žhavení pouze po delší odstávce, jinak lze startovat okamžitě. Jeho chod je tichý a kultivovaný, první náznaky zátahu lze očekávat zhruba od 1 400 ot./min. Ačkoli nejvyššího výkonu dosahuje již při 3 700 ot./min., lze jej točit až do červeného pole. Po překročení této hranice začne tah motoru slábnout, ale ve srovnání s většinou konkurence velice pozvolna, takže řidič má dost času k přeřazení na vyšší stupeň bez rizika, že by auto třeba během předjíždění náhle „přestalo jet“. Řazení je i přes délku páky krátké a přesné, také řízení poskytuje za všech okolností bezchybný kontakt řidiče s vozovkou. Brzdy jsou účinné a nejeví tendenci ztrácet účinnost. Zavěšení kol i přes použití pneumatik s nižším profilem účinně filtruje rázy od vozovky, které se k posádce většinou dostávají maximálně ve formě akustických signálů.
Od podobného vozu nelze očekávat dokonale neutrální chování v zatáčkách, ale konstruktérům Mondea se podařilo díky propracované kinematice pohybů kol a pečlivému sladění tlumičů, per a stabilizátorů minimalizovat tendenci k nedotáčivosti na mizivou úroveň. Vůz poslušně následuje pokyny řidiče, v ostře ježděných zatáčkách se možná naklání o něco více než jeho předchůdce, ale neznejistí jej ani nerovnosti. Jako doma se však nové Mondeo cítí na dálnici. Směrová stabilita je díky dlouhému rozvoru výborná, stejně jako akustická pohoda v interiéru. Při rychlosti 130 km/h motor „točí“ na šestý stupeň jen těsně přes 2 000 ot./min. a příjemná je také nízká hladina aerodynamického hluku.
Zkoušený vůz byl vybaven adaptivními, projektorovými halogenovými světlomety AFS. Jízda potmě je s nimi mimořádně příjemnou. Již při minimálním pohybu volantem se světlomety natáčí do zatáčky, při pomalejší jízdě a větším vytočení volantu se navíc rozsvítí samostatná parabola na vnitřní straně příslušného předního reflektoru. Tento systém však funguje pouze při světlech zapnutých ovladačem, v režimu denního svícení zůstávají světlomety fixovány a mechanizmus natáčení se tím šetří. Při použití xenonových výbojek však toto natáčení není k dispozici.
Na špici i v základu
Není sporu o tom, že nové Mondeo patří k nejvyspělejším automobilům střední třídy, osobně si dovolím označit jej za v současnosti vůbec nejlepší. Již při pohledu do tabulek je jasné, že úhlavní nepřítel z Wolfsburgu není již pro Mondeo konkurentem, spíše již bude třeba srovnávat s vozy prémiových značek. Cenová politika importéra je sympatická a umožňuje širokou škálou příplatkových prvků dotvořit Mondeo přesně podle individuálních požadavků. Zkoušený vůz potvrdil, že výbava i užitné vlastnosti už jedné z jeho nejlevnějších verzí jsou na vysoké úrovni. A to i přesto, že se nám nepodařilo při opakovaném měření dosáhnout takového zrychlení z 0 na 100 km/h, jaké slibuje výrobce. Spotřeba paliva se v městském provozu pohybovala okolo 7,5 l/100 km, mimo město klesala pod 5,5 l/100 km a díky dlouhým převodům nerostla ani při rychlé jízdě po dálnici. Jedná se o reprezentativní a dobře vybavený vůz pro náročného řidiče s vyššími nároky na přepravní kapacitu, který však nehodlá platit horentní sumy za produkty prémiových značek. Nové Mondeo stanovuje ve své třídě nová měřítka také v nabídce prostoru a jízdních vlastností. Uvidíme, kdo mu šlápne do úsměvu. Bude to Opel Insignia? Nechme se překvapit…
Výbava a ceny | |
Ceníková cena testovaného vozu | 852 190 Kč |
- posilovač řízení | Ano |
- airbagy čelní/boční/okenní | Ano/ano/ano |
- systémy ABS/ESP* | Ano/ano |
- el. ovl. oken/vnějších zrcátek | Ano 4x/ano |
- centrální zamykání | Ano – na dálku |
- klimatizace | Ano – automatická, dvojzónová |
- autorádio | Ano – s CD a audiovstupem |
| |
Nejlevnější verze | Mondeo 1,6 Core |
- cena | 599 990 Kč |
* antiblokovací/stabilizační
Rychlost vozu na jednotlivé rychlostní stupně při vybraných otáčkách |
Stupeň/otáčky | 1 500 ot./min. | 2 500 ot./min. | 4 000 ot./min. |
1 | 13 km/h | 22 km/h | 38 km/h |
2 | 26 km/h | 42 km/h | 68 km/h |
3 | 40 km/h | 65 km/h | 103 km/h |
4 | 58 km/h | 92 km/h | 149 km/h |
5 | 70 km/h | 119 km/h | - |
6 | 82 km/h | 140 km/h | - |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
Číslo měření | Čas v s. |
1 | 11,91 |
2 | 11,70 |
3 | 11,68 |
Průměr | 11,763 |