Test Ford Mondeo 1,8 TDCI: slušný základ

Ve většině testů nového Mondea najdete „nadupané“ a drahé verze. Jaká je ta takřka základní s motorem 1,8 TDCI?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nový matador, Nabízené verze
  2. Fešák i v základu, Prostorný a kvalitní
  3. Promyšlené pracoviště řidiče, Zkoušený vůz, Srovnání s „jedničkou”, Stručné technické údaje
  4. Na silnici s pohodou, Na špici i v základu, Výbava a ceny, Dynamika a převody
  5. Kompletní fotogalerie

Naším testem proto prošlo pětidvéřové Mondeo s nejslabším vznětovým motorem a druhou nejnižší výbavou. Mondeo v současnosti působí jako favorit střední třídy a opravdu se líbí, soudě podle zájmu zákazníků a řady ocenění ve světových i lokálních anketách. A Mondeo se za posledních patnáct let stalo skutečným pojmem.

První generace fordova „světového“ modelu Mondeo se představila v roce 1993, když nahradila v té době již deset let starou řadu Sierra s pohonem zadních kol. Název „Mondeo“ je slovo uměle odvozené z latinského výrazu „mundus“, tedy „svět“, což od první chvíle naznačovalo ambice vozu proslavit se i za hranicemi Evropy. Zde Mondeo záhy obdrželo titul Automobil roku a jeho výroba se rozběhla i v USA. Tam se tento model prodával jako Ford Contour a luxusní Mercury Mystique, který ale nebyl nijak výrazně úspěšný.

V Evropě tomu bylo jinak. Tak jako legendární Sierra se i nové Mondeo stalo záhy etalonem ve střední třídě, a to ať už jde o technickou vyspělost, vnitřní a vnější rozměry, rozsah výbavy, či komfort, bezpečnost a spolehlivost. Zmíněné vlastnosti z něj udělaly bestseller jak v případě nových vozů, tak později i na trhu s ojetinami. Britský motoristický tisk dokonce pro charakteristiku pojmu „střední třída“ používá výraz přeložitelný jako „vůz velikosti Mondea“. I přes značné prodejní úspěchy byla první generace Mondea výrazně faceliftována již v roce 1996, ačkoli si po celou dobu svého života musela vystačit s jediným vznětovým motorem 1,8 TD. Poslední modernizací prošlo „první“ Mondeo v roce 1999. V roce 1998 bylo v Evropě vyrobeno Mondeo s pořadovým číslem 2 000 000 a jen továrna v belgickém Genku tehdy produkovala 2 000 Mondeí denně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Druhá generace nastoupila v roce 2000. Zatímco benzínové motory prošly pouhou evolucí, vznětové jednotky byly tím, co fordově střední třídě dosud chybělo. Přímovstřikové čtyřválce TDDI představovaly jakýsi mezistupeň, teprve jednotkami TDCI s plněním common rail se však Ford dorovnal své konkurenci a zařadil se opět mezi špici. Mondeo patřilo k nejlepším zástupcům střední třídy svojí spolehlivostí, prostorem a jízdními vlastnostmi. Facelift přišel na sklonku roku 2003 a na loňském ženevském autosalonu bylo Mondeo nahrazeno zcela novou generací.  

Nový matador

Ford Mondeo stojí na podlahové plošině C/D, kterou sdílí také s modely Galaxy a S-MAX, s nimiž se také od března 2007 vyrábí v belgickém Genku, kde od roku 1993 vznikly již více než čtyři miliony Mondeí. Polovina použité oceli je vysokopevnostní, také díky tomu vzrostla torzní tuhost karosérie o 30%. Konstrukce zádě i přídě probíhala s ohledem na zlevnění a zjednodušení oprav případných následků havárie. Nový vůz opět přispívá k pokroku v bezpečnosti. Zatímco Mondeo první generace bylo prvním autem své třídy na světě, jež nabízelo ve standardu airbag řidiče, to současné patří k prvním, které se ve všech verzích dodává se stabilizačním systémem ESP. Radikální zvětšení vnějších i vnitřních rozměrů vysadilo Mondeo na vrchol střední třídy a výrazně se blíží charakteristice třídy vyšší. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, ta přední na kombinaci spodních ramen tvaru L a vzpěr McPherson, ta zadní na soustavě trojic příčných a páru podélných ramen. Pohlcování rázů od vozovky a zvýšená tuhost samonosné karosérie těží z instalace pomocných rámů nejen vpředu, ale i vzadu. Brzdové kotouče na všech kolech (přední s vnitřním chlazením) mají průměr 300 mm, posilovač řízení má proměnný účinek v závislosti na rychlosti jízdy a necelé tři otáčky volantu mezi krajními rejdy. 

Za pozornost stojí skutečnost, že na výrobě současného Mondea se podílí více než desítka dodavatelských firem v České republice, z nichž většina tyto díly nejen vyrábí, ale také samostatně vyvíjí. Jedná se třeba o vysokopevnostní sloupky A vyráběné hydroformováním, vnější světlomety nebo některá litá kola.

Nabízené verze

Nové Mondeo se nabízí opět ve třech karosářských variantách, tedy jako tříprostorový sedan, pětidvéřový liftback a kombi. Nejdelší variantou je kupodivu sedan, který ve všech verzích stojí stejně jako liftback. Zážehové jednotky Duratec jsou k dispozici ve verzích 1,6/81 kW, 2,0/107 kW, 2,3/118 kW (k dostání jen ve verzi Ghia X a výhradně s automatickou převodovkou) a 2,5 Turbo, jež dosahuje stejného výkonu jako někdejší atmosférické ST220, tedy 162 kW. Vznětové jednotky TDCI jsou standardně osazeny filtry pevných částic DPF a nabízejí se v provedeních 1,8/92 kW, 2,0/103 kW a nově i 2,2/129 kW. Motory jsou doplněny pěti a šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením, nebo šestistupňovými „automaty“.

Také výbavové stupně jsou podobné jako u dřívějších generací, na základní Core tedy navazují Trend a Ghia. Pokračováním dosavadního vývoje je i profilace vyšších úrovní, jež jsou směřovány do komfortu (Ghia X), nebo do sportovna (Titanium, Titanium X a Titanium S). Do základní výbavy všech provedení patří třeba elektrické ovládání zrcátek, klimatizace s manuální regulací, elektricky ovládaná okna předních dveří, stabilizační systém ESP včetně soustav ABS, TCS, EBA a EBD, palubní počítač, sedm airbagů včetně záclonových a kolenního před řidičem nebo originální, bezzátkový systém plnění paliva s detekcí správné tankovací pistole. Dražší varianty pak nabízejí buď v základu, nebo za příplatek i adaptivní světlomety AFS, adaptivní tempomat s interaktivním řízením dynamiky vozidla, parkovací asistent vzadu i vpředu, bezklíčové odemykání a startování, sadu audiosoustav a navigačních a zábavních systémů, vyhřívaná a ventilovaná sedadla nebo aktivní podvozek s tlumiči CCD. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Nový matador, Nabízené verze
  2. Fešák i v základu, Prostorný a kvalitní
  3. Promyšlené pracoviště řidiče, Zkoušený vůz, Srovnání s „jedničkou”, Stručné technické údaje
  4. Na silnici s pohodou, Na špici i v základu, Výbava a ceny, Dynamika a převody
  5. Kompletní fotogalerie
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků