Test: Ford Mondeo - EcoBoost startuje

Ford Mondeo zůstává stále „zlatým standardem“ evropské střední třídy a dále jej posílil nástup nové generace motorů EcoBoost.
Test: Ford Mondeo - EcoBoost startuje
Seznam kapitol
  1. Svěží vítr do plachet střední třídy, Infúze v podobě EcoBoostu, Zkoušený vůz, Výbava a ceny
  2. Nabídka verzí, Na první pohled, Prostor pro zavazadla nezklame
  3. Interiér na výši doby, Počítač k člověku přátelský, Praktické hlasové ovládání, EcoBoost + PowerShift = zážitek
  4. Raketa na kolech, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie

Interiér na výši doby

Úrovní prvků elektronické výbavy, obkladovými materiály ani ergonomií rozmístění ovladačů námi zkoušené Mondeo nijak nezaostává za těmi nejlepšími ze stávající horní sféry střední třídy, ano, včetně nepoměrně novějšího Opelu Insignia. Mondeo stále patří k omezené sféře automobilů, v nichž se opravdu pohodlně usadí pětičlenná posádka. Přístup ke všem sedadlům je pohodlný doširoka otevíranými dveřmi a prostoru je na nich do všech směrů dostatek i pro pasažéry s výškou okolo 190 cm.

Námi zkoušený vůz byl čalouněn kombinací černé kůže a prodyšné Alcantary v místech přímého styku s tělem cestujícího. Přední sedadla mají dlouhé opěráky a sedáky a nelze jim upřít pohodlný posaz ani boční oporu. Ani cestující na zadních sedadlech nejsou nijak omezováni, na snímcích vidíte konfiguraci pro řidiče vysokého 186 cm, za kterým zůstává stále dosti místa pro zadní pasažéry. K jejich pohodlí přispívají kromě jiného také výdechy ventilace na vnitřní straně sloupků B, zdířka na 12V, popelník, kapsy na zadní straně předních opěradel i sklopná středová loketní opěra (ovšem bez úložného prostoru a průchodky k zavazadlovému prostoru).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Odkládacích prostorů má posádka k dispozici dostatek (nikoli však nadbytek), najdeme je ve všech bočních dveřích, mezi předními sedadly, před voličem převodovky i ve schránce před spolujezdcem. Výplně dveří a části palubní desky jsou obloženy tmavým materiálem vzdáleně připomínajícím uhlíkové kompozity, středová konzole je pak zhotovena z členitého, leskle černého dílu. S ohledem na naše zkušenosti s podobnými hladkými materiály jsme byli překvapeni, že jsme zde ani po nesnadné službě v rámci zápůjčkového provozu nenašli žádné škrábance, které často podobné povrchové úpravy produktů jiných automobilek ohrožují.      

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Počítač k člověku přátelský

Zkoušený vůz disponoval transpondérem, který během užívání vozu není třeba vůbec vyjímat z kapsy. Pokud jej máte u sebe, stačí jen vzít za kliku a dveře se odemknou, naopak zamknout lze toto auto stlačením spínače na madlech předních dveří. Pro nastartování motoru pak stačí stisknout brzdu a zmáčknout tlačítko vpravo od volantu. Není třeba rozepisovat se o ergonomii rozmístění kontrolních a ovládacích prvků, kde bychom hledali výtky jen velmi obtížně. Volant je vůči sedadlu řidiče skloněn v optimálním úhlu, jeho věnec je dostatečně tlustý a nese ovladače tempomatu s regulátorem rychlosti, palubního počítače a audiosoustavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Ovládání všech soustav je velmi přehledné a intuitivní a můžete vzít jed na to, že uživatelskou příručku potřebovat nebudete. Přístrojovému štítu nově dominuje barevný displej pro přehledné sledování a ovládání funkcí počítače, navigace, telefonu i rádia, ale zachovány (naštěstí!) byly analogové stupnice tachometru, otáčkoměru, teploměru chladicí kapaliny i palivoměru. Druhým ze zásadních komunikačních rozhraní je rozměrný dotykový displej na středu palubní desky. Regulace všech skupin skrze něj je opět příkladně přehledná a snadná, pro nás ale zůstává záhadou, z jakého důvodu se některé tyto skupiny vysloveně „dublují“ s displejem v přístrojovém štítě. Budiž to otázka pro budoucnost, ale je třeba jedním dechem konstatovat, že orientace mezi nimi je velmi snadná. Na tento středový monitor lze vyvolávat přehledně sestavené ovládací panely všech myslitelných soustav od klimatizace přes audiosoustavu, vstupy externích zařízení a telefon až po navigaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Praktické hlasové ovládání

Ba co víc, lze je potom ovládat hlasem, a je to přitom velmi snadné. Stačí stisknout tlačítko na konci levé páčky pod volantem a po akustickém signálu lze vyslovit konkrétní pokyn (jejich seznam přitom pro jistotu v danou chvíli vyběhne na středovém displeji). Například pro zvýšení teploty stačí stisknout toto tlačítko a vyslovit „temperature up“ a hodnota poskočí o 0,5 stupně vzhůru. Čeština v nabídce jazyků bohužel chybí, ale jednoduchost a logika pokynů umožní ovládat celou soustavu s využitím jednoduchých pokynů v některém z mezinárodních jazyků. Totéž pak platí o navigaci, telefonu nebo audiosoustavě. Navigace je přesná a rychlá a skrze tlačítka po stranách středového displeje lze snadno vyvolat její konkrétní funkci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

EcoBoost + PowerShift = zážitek

Nic si nenalhávejme, nejvíce jsme se pochopitelně těšili na nový motor a převodovku. Hned na začátku je třeba dodat, že akustický projev, až do vysokých otáček v interiéru velmi dobře tlumený, nenechá nikoho na pochybách o tom, že jde jenom o čtyřválec (co naplat, i střední třída dnes postupně přichází o víceválcové jednotky a Mondeo již žádnou takovou nedisponuje…). Přesto se konstruktérům podařila výborná věc. Sestrojili relativně kompaktní motor, který poskytuje vysoký a plynule nastupující výkon, ale spokojí se s poměrně nízkou spotřebou paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Startuje se stiskem tlačítka vpravo od volantu (pokud přitom nedržíte brzdu, zapne se jen zapalování). Na provozní teplotu (soudě tak alespoň podle ukazatele teploty chladicí kapaliny) se zahřívá během několika málo minut, takže již záhy je možno plně využívat jeho dynamických schopností. Pohonná jednotka složená ze čtyřválce EcoBoost a dvouspojkové šestistupňové převodovky PowerShift (s ní má Ford po dlouhých letech konečně v nabídce opravdu moderní "automat"!) se skutečně chová přesně podle toho, co od ní řidič v danou chvíli vyžaduje. Za normálních okolností drží otáčky poměrně nízko, což umožňuje plně využívat vysoký točivý moment dostupný již pod hranicí 2 000 ot./min. a nezvyšovat zbytečně spotřebu paliva, změny rychlostních stupňů probíhají díky překrývání účinku obou spojek takřka neznatelně. Vlivem praktické eliminace ztrát daných u konvenčních automatických převodovek prokluzem měniče točivého momentu navíc činí úspora paliva podle výrobce až 10 %.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pokud ale náhle nastane například potřeba rychlého předjetí, stačí stlačit plynový pedál až na podlahu, PowerShift během okamžiku podřadí i o několik stupňů a celá soustava se bleskurychle přizpůsobí potřebě maximální dynamiky. Nechcete-li ponechat nic náhodě a předjížděcí manévr si vysloveně užít, stačí volič převodovky z polohy D vychýlit směrem vpravo do polohy S a navíc ještě třeba s předstihem podřadit na nižší rychlost, o čemž jste informováni číslovkou na displeji v přístrojovém štítě. A ze snímků jste si jistě všimli, že se podřazuje „po závodnicku“, tedy pohybem voliče vpřed.

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Svěží vítr do plachet střední třídy, Infúze v podobě EcoBoostu, Zkoušený vůz, Výbava a ceny
  2. Nabídka verzí, Na první pohled, Prostor pro zavazadla nezklame
  3. Interiér na výši doby, Počítač k člověku přátelský, Praktické hlasové ovládání, EcoBoost + PowerShift = zážitek
  4. Raketa na kolech, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
  5. Kompletní fotogalerie
Automobilkou s největší hodnotou je Toyota. Ve studii překonala BMW i Mercedes

Automobilkou s největší hodnotou je Toyota. Ve studii překonala BMW i Mercedes

V mezinárodní výzkumné studii obsadila Toyota prvenství mezi automobilkami již po osmé.

dnes | AutoRevue.cz | 1 příspěvek
S elektrickou Mazdou MX-30 poprvé v Česku: Když to musí být, ať je to takhle!

Mazda MX-30

Nenechejte se zmást německou espézetkou. Novou Mazdu MX-30 jsme poprvé zkoušeli na českých silnicích a doslova nás nadchla!

včera | Jan Mička | 23 příspěvků
TEST Dacia Duster 1.0 TCe LPG: Přesně tuhle bych si klidně koupil!

Dacia Duster 1.0 TCe LPG

I Dacia musela zdražovat. SUV Duster, které pořídíte i v tovární úpravě na LPG, si však stále drží velmi příznivou cenu. A víte co? Plynovou verzi bych si klidně sám koupil.

28.  6.  2020 | Jan Mička | 107 příspěvků