Test Ford Kuga 2,5T: 200 bílých koní

Až nyní se na českém trhu objevuje vrcholná verze Fordu Kuga s motorem 2,5T. Míří na piedestal v kategorii malých crossoverů?
Test Ford Kuga 2,5T: 200 bílých koní
Seznam kapitol
  1. Úvod, Šarmantní exteriér, Konzervativní interiér
  2. Známý motor v novém balení, Jízda na silnici i v terénu, Doma je ve městě
  3. Závěr, Cena, Technické parametry, Fotogalerie

Známý motor v novém balení

Teď k tomu hlavnímu. Pod kapotou jen ševelí přeplňovaný benzínový pětiválec o objemu 2,5 l, dobře známý již z Mondea či Focusu. V případě zástavby do těžšího auta s mírně terénními ambicemi jakým je Kuga, bylo však zapotřebí upravit jeho výkonovou charakteristiku. Toho bylo dosaženo logicky snížením maximálních výkonu na 147 kW (200k) a naopak zvýšením výkonu ve středních otáčkách, které dává najevo i vyšší hodnota maximálních točivého momentu až 320 Nm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Výkon byl v našem případě na vozovku přenášen prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky s přesným ač místy tužším řazením a mezinápravové spojky Haldex čtvrté generace. V praxi to znamená kultivovanou jízdu s lineárním zátahem mezi 1 600 až 4 000 otáčkami a to zejména na první čtyři převodové stupně. Dáme má smysl motor točit jen pokud požadujete jeho opravdu maximální výkon, neboť nárůst výkonu již není tak vysoký a spotřeba paliva se šplhá do nepříjemných výšin. Ostatně ani při snaze o klidnou jízdu jsem se nedostal na průměr pod 11 litrů.

Hbitá jízda

Samotná jízda s masivním vozem je překvapivě hbitá a prosta nepříjemných překvapení. Tuhost řízení je nastavitelná ve třech režimech, ale pro můj vkus byl zcela vyhovující stupeň „sport“, se kterým přijatelně zvládnete i únavné městské parkování do řady stojících vozidel. Kormidlo tohoto vznešeného korábu se ovšem výborně hodí i k vykrajování libovolně ostrých serpentýn, ve kterých jsem se vyřádil opravdu dosyta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Respekt budící vůz je i z vnějšího pohledu proplouvá jaksi neokázale a s příjemnou zvukovou kulisou. Je to především dílem skvělého podvozku z Focusu, který i přes jistý náklon daný výškou auta drží zvolenou stopu vskutku brilantně. Překvapující dobrá byla i přilnavost na mokrém či dokonce vodou zaplaveném asfaltu. ESP zasahuje na silnici na můj vkus zbytečně brzy, a tak se vyplatí absolvovat zdlouhavou proceduru s palubním počítačem a tohoto pomocníka žen a chalupářů odpojit. Vězte, že je pak s autem mnohem větší zábava a to pochopitelně i mimo zpevněný povrch.

Na něm se mi zdály zásahy ESP přeci jen citlivější, což bylo zřetelné zejména na notně rozbahněném povrchu. Naproti tomu elektronicky ovládaná spojka Haldex připojuje zadní pohon s citem, takřka nepozorovaně - tedy pokud to ESP vůbec dovolí. V takových případech se pak vrozeně nedotáčivá charakteristika vozu mění na vzorně neutrální po vzoru klasických silničních vozů se stálým pohonem všech kol.

Brzdy se jevily dimenzované tak akorát s možností citlivého dávkování jejich účinku. Každopádně po vystoupení z prudce zabržděného auta se od kol i ve 12 stupních linulo takové horko, že jsem chvíli přemýšlel, nemám-li pacientovi ordinovat něco na snížení horečky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Kdo chce kam, pomožme mu tam

Skoro mi bylo líto s těmi krásnými koly sjíždět ze silnice, ale pokud se s Kugou vypravíte do přiměřeného terénu, nebudete rozhodně litovat a z auta nebudete mít pocit, že je to pro něj „za trest“. Zde nemohu nevzpomenout komickou situaci, kdy mě Kuga chtěla panicky vyhnat z vysoké trávy zběsilým kvílením všech palubních systémů. Příčina byla jednoduše v tom, že parkovací senzory obklopené vysokými stébly plevele hlasitě signalizovaly hrozící katastrofu ze všech světových stran. Akustiku lze samozřejmě jednoduše vypnout, přesto tento postřeh nepíši samoúčelně. Jasně totiž vypovídá o převažujícím přirozeném prostředí auta - spíš než-li mezi balíky slámy je doma v hustém městském provozu nebo na dálnici, kde se mimochodem rozhodně nenechá zahanbit. Do rychlosti okolo 170 km/h můžete s spolucestujícími v klidu komunikovat konspiračním šeptem, až poté vás začne znatelněji obtěžovat hluk obtékajícího vzduchu.

Jak jsem už výše nastínil, noblesní majitel bílé Kugy 2,5T bude svůj skvost pravděpodobně  nejčastěji vodit po ulicích některého z mondénních velkoměst. Zde si můžete být jisti, že testovaný exemplář by nejraději zkonzumoval i drobnější keříky okolo silnice. Při přejezdu městských nerovností jsem nabyl přesvědčení, že by je vůz této velikosti mohl překonávat o něco plavněji bez citelnějších rázů do řízení. Jistou omluvou nechť jsou nízkoprofilová kola a fakt, že tento model není dodáván s regulací tuhosti podvozku. S manévrováním v přeplněných ulicích to není až tak zlé. Směrem vpřed vám k informaci o předním obrysu auta dobře poslouží (asi mimo záměr designera) dva vystouplé podélné hrby ve střední část kapoty, couvání značně usnadní již chválená parkovací kamera.

Sečteno podtrženo, Kuga 2,5T nabízí rozmanité množství jízdních požitků, za které si ale vyžádá patřičný přísun bezolovnaté potravy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Předchozí kapitola Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Šarmantní exteriér, Konzervativní interiér
  2. Známý motor v novém balení, Jízda na silnici i v terénu, Doma je ve městě
  3. Závěr, Cena, Technické parametry, Fotogalerie
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 7 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 68 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 56 příspěvků