Test: Ford Focus TDCi kombi Ghia

Prestižní organizace TÜV letos označila Ford Focus za nejspolehlivější vůz v kategorii jedno až tříletých automobilů. Focuse zdobí rovněž titul nejprodávanějšího vozu roku 2001 na světě. To všechno dokázal, aniž donedávna nabízel vznětovou pohonnou jednotku s technikou Common Rail.
Test: Ford Focus TDCi kombi Ghia

Fordy ji konečně mají a my jsme měli možnost najet 2500 km s modelem Focus 1,8 TDCi kombi v provedení Ghia s pohonnou jednotkou Duratorq o výkonu 85 kW/115 ks.

Byli jsme na tento motor velmi zvědaví, protože diesely v posledních letech nedělaly vždy Fordu dobrou reklamu. Speciálně motor objemu 1,8 TD pozlobil hodně majitelů Fordů Sierra, který byl do roku 1993 předchůdcem Mondea. Z té doby stále zůstává objem pohonné jednotky 1753 ccm, vlastnosti jsou ovšem nesrovnatelné. V nedávné minulosti jsme měli možnost testovat i turbodiesel předcházející generace (1,8 TDi - 66 kW/90 k), rovněž ve Focusu a dvoulitrový motor (85 kW/115 k) v Mondeu. Obě pohonné jednotky jsou stále v nabídce. Vstup techniky vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail druhé generace ovšem vytváří ze vznětových motorů Ford špičkové dynamické pohonné jednotky se skvělým zátahem díky vysoké hodnotě točivého momentu při současné úspornosti paliva. Za kvalitu se ovšem platí. Rozdíl v ceně obou turbodieselů je 50 000 Kč. Oba motory jsou cenovým vrcholem nabídky Fordu Focus. Zatímco za verzi Ghia kombi s dvoulitrovým benzínovým motorem (96 kW/130 k) zaplatí zákazník 625 000 Kč, slabší turbodiesel 1,8 TDi (66 kW/90 k) ho přijde na 630 000 Kč. Stejné provedení s motorem 1,8 TDCi stojí 680 000 Kč.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Úvodní stokilometrový okruh testu jsme absolvovali na trase zahrnující městské komunikace a běžné silnice. Při průměrné rychlosti 59 km/h jsme dosáhli spotřeby paliva 5,1 l. Pochvalovali jsme si vynikající zátah motoru již od spodních otáček, hodnota točivého momentu 250 Nm již při 1850 otáčkách není jen číslicí na papíře. Krátkodobě lze dokonce zvýšit točivý moment na 280 Nm při stejných otáčkách motoru. Tuto funkci nazývají Fordovi technici "Overboost" a hodit se může kdykoli. U minulé generace turbodieselů jsme museli častěji řadit při zpomalení, nízké otáčky motor nerad zdolával na vyšší převodové stupně. Něco z této vlastnosti zůstalo i motoru Duratorq TDCi. Řidič by měl pamatovat na to, že na dvojku se nerozjede a raději řadit převodové stupně podle učebnice.

Další část testu zahrnoval okruh na 150 km, kde přibyly i dálniční úseky a při průměrné rychlosti 69 km/h jsme dosáhli spotřeby 5,6 l/100 km. Vůz jsme přebírali v okamžiku, kdy měl najeto pouze 7500 km. S přibývajícími kilometry se spotřeba viditelně snižovala a také zvuk motoru se stával příjemně měkčí. Čekala nás vzdálenost dvakrát 1000 km, cesta do Ženevy a zpět. V obou případech jsme docílili shodné průměrné rychlosti 109 km/h, když trasa zdaleka nevedla jen po dálnici. Průjezdy Prahou, Plzní, Mnichovem a časté přerušování dálnice mezi Mnichovem a Bregenzem zasáhlo nejen do rychlostního průměru, ale samozřejmě i do hodnoty spotřeby paliva. První úsek se nám podařilo zvládnout se spotřebou 6,1 l/100 km. Motor se však stále utěšeně "zabíhal" a zpáteční cesta byla znatelně úspornější, s hodnotou 5,8 l/100 km. V průběhu celého testu jsme záměrně neakcentovali parametr spotřeby paliva, v silničním provozu jsme se pohybovali standardně s ohledem na kvalitní dynamiku vozu. Tu lze opět využít i na členitých trasách. Ford Focus Ghia i v pohodlnějším a měkčím nastavení podvozku než má varianta Focus Trend příkladně drží stopu v zatáčkách, když jeho chování je neutrální a bez rušivých výkyvů karoserie.

Ford Focus prodělal v letošním modelovém roce mírné změny, avšak "image" designérského stylu New Edge mu samozřejmě zůstává. Výraznější je přední maska, změnily se světlomety , také přední nárazníky zapadají do koncepce ještě větší expresivity. Uvnitř je Focus stále Focusem s charakteristickými přechody táhlých a oblých linií v ostré úhly zlomů. Příjemný a bezpečný pocit řidiče i cestujících zůstává. Focus je vozidlo stále velmi pečlivě zpracované v detailech. Ani jízda po zimou rozbitých spíše cestách než silnicích nezpůsobuje uvnitř vibrace a vrzání, tak typické pro plasty některých výrobců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

U verze kombi jsme vyzkoušeli praktičnost ložné plochy po sklopení zadních sedadel. Je absolutně rovná, což umožňuje např. třem dospělým osobám docela pohodlně ulehnout, když to okolnosti vyžadují. Do Focusu jsme také umístili kompletní horské kolo velikosti 19", tedy pro dospělou osobu. Dokonce nebylo nutné demontovat přední kolo bicyklu, stačilo ho pouze naložit.

Provozní vlastnosti a rozměry dle výrobce:

Max. rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 11,0 sec.
Spotřeba paliva: 7,2/4,4/5,4
Délka: 4,454 m
Šířka bez zrcátek: 1,702 m
Výška: 1,447 m
Rozvor: 2,615 m
Zavazadlový prostor: 520 l/1580 l
Ford Focus Kombi Ghia 1,8 TDCi: 680 000 Kč

Součásti standardní výbavy: ABS, airbag řidiče a spolujezdce, klimatizace - man., dálkově ovládané centrální zamykání, imobilizér, elektricky stahovatelná přední okna, 15" ráfky z lehkých slitin, střešní lyžiny, tónovaná skla, elektrická a vyhřívaná zpětná zrcátka, přední mlhovky, boční lišty a zpětná zrcátka v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie.

Nadstandardní výbava: Boční airbagy - 10 200 Kč, parkovací zařízení - 27 300 Kč, rádio 6006 + CD měnič pro 6 CD - 9 900 Kč, vyhřívané sklo a trysky ostřikovačů - 6 700 Kč, přídavné topení - 16 800 Kč, metalitický lak - 13 000 Kč.

Cena testované verze celkem: 763 900 Kč

bazar

Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Mondeo 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 92 694 km
Cena: 235 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 191 121 km
Cena: 218 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 141 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2008
Stav: 116 722 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 87 465 km
Cena: 281 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků