Kapitoly článku:
Řízení spíše pro flegmatiky
Při testu nového kombi jsem si od úvodních kilometrů pochvaloval hlavně to, jak klidná, nebojím se říci až komfortní, s ním byla jízda. Na druhé straně mi ale chyběla silnější odezva při řízení, při rychlejším projíždění ostrých zatáček – která byla tak patrná u předcházejícího modelu.
Elektrický posilovač ubral na citu, pryč bylo vzrušení ze sportovního způsobu jízdy. Ovšem řízení zůstalo takové, jaké bych od focusu čekal - tedy stejně jako u předchozí generace bylo excelentně přesné. Ve srovnání s konkurencí bylo na špici. Skvělý byl i podvozek. Co se týkalo přilnavosti a držení stopy, vozu se nedalo nic vytknout.
Ovšem málo platné, musím to znovu zopakovat, teď jsem řídil kočár. Pohodlný tichý kočár. A přesně tohle byla i daň balancování mezi vkusem Evropanů a Američanů. Tady šli tvůrci vozu (co se týká řízení) na ruku Američanům.
Cestující ale budou tuto proměnu zřejmě milovat. Nový focus byl pohodlnější, mnohem tišší ve srovnání s předchůdcem, velmi dobře tlumil nerovnosti, byl ekonomičtější. I když k poslednímu bodu musím hned dodat, že proklamovanou „papírovou“ spotřebu 5,3 litru na sto kilometrů jsem pravidelně překračoval více než o litr. A to jsem nejezdil nijak zběsile.
S tímhle autem jsem ale ani neměl silné nutkání jezdit rychle. Připadalo mi tak trochu jako zmenšená manažerská limuzína, auto z vyšších pater. Pohodlné, nabízející dostatek místa, klidný plynulý styl jízdy. Ideální pro jízdu na dálnici.
Klidná síla motorová
Testoval jsem auto poháněné výkonným dvoulitrovým turbodieselem, jenž byl spojený s dvouspojkovou převodovkou. Propojení s dvouspojkovou převodovkou Powershift (používaná u modelů Mondeo, S-Max, Galaxy) nemělo chybu. Řadila hladce a rychle. Snad jen výrazná prodleva při rozjezdu překvapila. Na vině byl očividně nedostatek točivého momentu v nízkých otáčkách.
Sekvenční řazení mne překvapilo. Manuální volba rychlostního stupně se totiž zadává nezvyklým kolébkovým ovladačem umístěným na boku poměrně masivní řadicí páky. Zapomeňte tedy na „pádla“ pod volantem. Ale na škodu to nebylo: za celou dobu testu jsem si na sekvenční řazení vlastně nevzpomněl. Vzhledem k charakteru vozu ho vlastně nepotřebujete.
Nezvykle působí nejen páka ruční brzdy, ale i kolébkový ovladač na boku řadicí páky.
V nabídce je i šestistupňová převodovka, tu však momentálně v Česku s testovanou motorizací kvůli velkému zájmu, který tento vůz vyvolal v západní Evropě, neseženete.
Dvoulitrový turbodiesel se vstřikováním common-rail byl skvěle odhlučněný, měl dobrý zátah ve středních otáčkách. Pod kapotou bylo 140 koní. Na potřebnou dynamiku nijak těžkého vozu (1570 kg) to stačilo. Na dálnici se ručička otáčkoměru při rychlosti 130 km/h pohybovala zhruba kolem 2200-2500 ot/min. Vůz však ve svižné jízdě neochaboval ani tehdy, když byl plně naložený.
Ještě jednou ale musím zopakovat, že na výrobcem hlásaných 5,3 l jsem se nedostal. To snad ani nešlo v běžném provozu. I tak byla ale spotřeba, která se v průměru pohybovala kolem 6,5 l/100 km, dobrá.
Tak trochu drahé
V nižší střední třídě najdete větší a praktičtější auta. Focus ale přesvědčuje jízdními vlastnostmi, zde patří na špici. Už není tak agilní, jako byl jeho předchůdce, ale o to je pohodlnější. A za zmínku stojí i design, je povedenější.
Minusem je cena. Na naše poměry je poměrně vysoká, přes 600 tisíc korun. Většina zákazníků se proto asi rozhodne pro levnější verzi s motorem o objemu 1,6 litru a manuální převodovkou. (Automat totiž zatím nelze k jinému motoru u Fordu pořídit.)
Po testovaném automobilu tak sáhnou snad jen manažeři větších podniků a budou ho používat jako fleetové vozidlo.
Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.
Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně. Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.
Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost