Kapitoly článku:
Na silnici
I přes zkušenosti s aktuální Astrou a Golfem, s nimiž Focus i ve své nové generaci přijde v Evropě do křížku nejčastěji, jsme od zkoušeného vozu na začátku našeho testu očekávali po stránce jízdních výkonů a zážitků hodně, a nutno dodat, že jsme nakonec byli spokojeni. Motor 1,6 EcoBoost je od interiéru velmi dobře odhlučněn, zvenčí je to ale již horší. Po stisku tlačítka naskakuje bleskurychle a ke kultivovanosti jeho chodu nelze mít výhrad. Již z připojených snímků je dobře patrné, že je dvouose stavitelný volant tlustý na věnci a malý v jeho průměru, čímž dokonale padne do ruky. Totéž lze říci o řadicí páce šestistupňové převodovky. Její chod je přesný, dráhy krátké a prsty z její hlavice snadno dosáhnete na většinu tlačítek středové konzole (pokud ovšem nehodláte využít spínačů přímo na volantu).
Do prostoru pro posádku nepronikají žádné vibrace a do nějakých 3 000 ot./min., jež při běžné jízdě není třeba ani překračovat, ani hluk od motoru. Jeho chod je měkký a s povděkem lze kvitovat bleskurychlé reakce na sešlápnutí plynu, neboť již od nějakých 1 600 ot./min. nabere plný tah. Ba co víc, jeho intenzita pak již nikterak nekolísá, spolehnout se tak můžete na působivou dynamiku prakticky v jakékoli rychlosti a na libovolný převod. Z připojených tabulek naměřených údajů je patrné, že je díky točivému momentu motoru a jeho průběhu celkové zpřevodování poměrně dlouhé, ale právě plynulá křivka momentu umožňuje s ohledem na široké spektrum využitelných otáček jízdu hospodárnou stejně tak jako dynamickou.
Ani podvozek nás v ničem nezklamal. I přes použití sedmnáctipalcových ráfků s nízkoprofilovými pneumatikami závěsy filtrují velmi účinně nerovnosti vozovky a citelně omezují odskoky kol na výmolech v zatáčkách. Přesto si tento Focus zachovává velmi jisté jízdní vlastnosti a citlivost na pokyny řidiče na volantu. Stabilita v přímém směru je příkladná a bez reakcí na boční vítr, do zatáček se Focus bez ohledu na aktuální zatížení vrhá i díky relativně lehkému motoru hbitě a předvídatelně. I při skutečně razantní jízdě či brzdění v nepředvídatelných situacích se na stabilitu Focusu můžete vždy spolehnout. Málokterý řidič jezdí neustále stylem „brzda – plyn“, ale je jistě dobré, pokud máte před domem nebo v garáži auto, na něž se může plně spolehnout i v extrémní situaci. A to jsem měl já v případě porodu svého prvního syna také...
Samočinné parkování
Zkoušený Ford Focus byl i přes svoji nikterak přehnanou cenu opatřen řadou moderních asistenčních soustav. Jde například o odpojitelné zhášení motoru na křižovatkách (podrobně jsme popsali během testu vozu Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm) nebo o poloautomatické parkování. Vzhledem k přesnosti konvenčních ultrazvukových čidel parkovacích asistentů a elektrickým posilovačům řízení bylo jen otázkou času, kdy se dočkáme asistovaného parkovacího manévru. A o tom, jak vše probíhá u tohoto Focusu, vypovídají částečně připojené snímky displeje, ale popišme si praxi.
Předně, poloautomatický asistent pracuje pouze při parkování do podélného stání. Při pomalé jízdě podél stojících vozů stisknete aktivační tlačítko. Jakmile systém zpozoruje parkovací prostor dostatečných rozměrů, upozorní vás na středovém panelu pokynem k zastavení. Pak se jen stačí spolehnout na samotné pokyny, pustit volant a začít couvat. Soustava řízení v koordinaci s parkovacím asistentem pak sama zasune k obrubníku, případně vás ještě vyzve k popojetí vpřed, načež vám oznámí, že byl parkovací manévr ukončen. Není přitom třeba nijak extrémně pomalé jízdy, volant se točí dosti rychle.
Jistým zklamáním může být, že tento asistent pracuje třeba v místech nájezdů se sníženým obrubníkem dosti nepřesně a i při ideálních podmínkách postaví auto zhruba 200 mm od chodníku, což může být s ohledem na průjezdnost příslušné komunikace (např. na sídlištích) často až příliš. Přesto si při pomyšlení na poloautomatické parkování říkám: proč ne? Jde vlastně především o softwarovou záležitost, která takřka nic nestojí, a ještě svým příbuzným a známým ukážete něco, co ještě neviděli…
Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.
Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně. Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.
Nová generace • Ford Focus ST • Minitest Ford Focus Active 2.0 EcoBlue AT • Hybridní verze • 2.0 TDCi vs. 2.3 EcoBoost