Test: Ford Focus 1,6i EcoBoost – dobrá práce

Jednou z hlavních předností nové generace řady Focus jsou nové zážehové motory EcoBoost. A jeden z nich jsme vyzkoušeli.
Seznam kapitol
  1. Zrození legendy, Focus potřetí, Nabídka verzí
  2. Motory (minimálně) na výši doby, Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Svérázný a vzdušný interiér, Zavazadelník uspokojí…, Za volantem
  4. Na silnici, Samočinné parkování
  5. A vystupujeme, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie

Zrození legendy

Když koncem roku 1998 první Focus nahradil přesluhující model Escort, byl to pro většinu veřejnosti šok: ve srovnání se svým poněkud usedle pojatým předchůdcem tu stál Focus, který se svým extravagantním vzhledem daleko lišil od všeho, co v té době brázdilo silnice světa. Facelift z roku 2001 jeho ostří poněkud otupil, nicméně základní proporce si ponechal. Po prvotní nedůvěře si záhy Focus první generace získal značnou oblibu a pustil se do sbírání vavřínů od odborníků i laiků. Obdržel tituly Auto roku 1999 v Evropě a Vůz roku 2000 v USA a Kanadě, zvítězil i v národních kolech soutěží od České republiky až po Argentinu.

Tomu odpovídaly i prodejní úspěchy. První Ford Focus také na chvíli stanul na samém vrcholu spolehlivosti ve statistikách německé zkušebny TÜV. Modernizace z roku 2001 přesunula přední blikače dosud izolované v náraznících do středů nových hlavních světlometů. Ty se vyznačují také lepší svítivostí, protože dostaly pomocná dálková světla se samostatnými parabolami pod společným čirým krytem. Drobné změny se dotkly i zádi, interiéru a techniky. Focus se nabízel ve čtyřech karosářských variantách, jako pětidvéřové kombi, čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí a tří či pětidvéřový hatchback, z nichž právě dvě posledně jmenované vynikají nejodvážnějšími proporcemi. V roce 2002 nabídku obohatila sportovní verze ST s ročním odstupem následovaná ještě ostřejším provedením RS.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Druhá generace řady Focus na světové trhy dorazila v roce 2004 a pro všechny příznivce svérázu generace první, na jejíž vzhled si nakonec zvykli, znamenala zklamání. Vůz působil sice robustním a důvěryhodným dojmem, ale celkové linie jeho karoserie upadly do konzervativní sterility, jež ale lépe odpovídala požadavkům klíčových fleetových zákazníků. Druhá generace stanula na podlahové plošině Ford C1, která se pak v řadě modifikací uplatnila nejen u značkových modelů C-Max a Kuga, ale v rámci aliančních projektů také ve vozech Mazda 3 a 5 nebo Volvo C30, S40, V50 a C70. Souhrnem svých vlastností si však i druhý díl ságy jménem Focus udržel mezi veřejností dobrou pověst a nejvyšší příčky v nejdůležitějším evropském segmentu nižší střední třídy.

Focus potřetí

Zcela nový Ford Focus třetí generace, určený pro modelový rok 2011, se světu v plné své kráse ponejprv ukázal vloni na detroitském autosalonu NAIAS. Dočkal se příznivého přijetí za vyvážené proporce svých čtyřdveřových karoserií sedan, hatchback a kombi (dvoudveřový hatchback z nabídky vypadl, Derrick Kuzak z vedení FMC to zdůvodnil tím, že „dynamické linie pětidveřového Focusu ve stylu kupé nechaly v modelové nabídce jen málo prostoru pro třídveřový vůz“).

Novinka dostala do vínku ty nejmodernější (nebo spíše „nejmódnější“…?) soustavy včetně sledování bdělosti řidiče, korekci neúmyslného opuštění pruhu, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, asistent rozjezdu do kopce, hlídání slepého úhlu vnějších zrcátek, adaptivního tempomatu, samočinného parkování (podrobně popíšeme dále), nebo stavitelných lamel před chladičem snižujících odpor vzduchu. O pohon se starají zážehové čtyřválce 1,6 Duratec s proměnným časováním ventilů Ti-VCT a moderní EcoBoosty se stejným objemem a řízením ventilů, ale také přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním. Stoupence nafty a papírově nižších provozních nákladů potěší moderní common-raily TDCI v několika verzích. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nabídka verzí

Třetí generace modelu Ford Focus je u nás dostupná se všemi třemi již výše zmíněnými karosářskými verzemi a výbavovými stupni omezenými jen na dva: Trend a Titanium. To však neznamená, že by nebylo možno přizpůsobit nový Focus přesně požadavkům majitele. Slouží k tomu široká a poněkud nepřehledná škála výbavových paketů, ale také individuálních prvků (což je výraznou výhodou zejména v porovnání s asijskou konkurencí, kde jsou specifikace prakticky dané). Až do konce tohoto měsíce FMC u nás nabízí nové Focusy s plošnou slevou 65 000 Kč na všechny verze, díky čemuž lze nejlevnější Ford Focus koupit za 359 990 Kč.

Tip: Na tomto místě najdete kompletní specifikace a ceny k modelové řadě Ford Focus.

Již základní stupeň Trend se vyznačuje dlouhým seznamem standardní výbavy, v němž nechybí ani klimatizace, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a sklopným klíčkem, denní svícení nebo rádio s přehráváním CD a MP3, konektivitou USB a ovládáním na kůží potaženém (!) volantu. Provedení Titanium se pak vyznačuje startováním tlačítkem, dvouzónovou klimatizací, koncovými obrysovkami složenými z LED, hlídáním tlaku v pneumatikách DDS, „šikovnějším“ palubním počítačem s větším displejem, soustavou Bluetooth hands-free, lépe tvarovanými předními sedadly nebo osvětlením interiéru diodami, na první pohled je rozpoznáme podle šestnáctipalcových, desetipaprskových litých ráfků a leskle černě lakovaných okrajů předních svítilen a mřížek chladičů.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Zrození legendy, Focus potřetí, Nabídka verzí
  2. Motory (minimálně) na výši doby, Zkoušený vůz, Na první pohled
  3. Svérázný a vzdušný interiér, Zavazadelník uspokojí…, Za volantem
  4. Na silnici, Samočinné parkování
  5. A vystupujeme, Kompletní technické údaje, Naměřené hodnoty
  6. Kompletní fotogalerie
Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

21.  10.  2018 | Miro Mihálik | 33 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků