TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
Radosti
Silný tříválcový motor
Rozumná spotřeba paliva
Přesné řízení a vedení stopy
Prostor pro posádku
Starosti
Na limitu silný zásah stabilizace
Ovládání head-up displeje
Design bez vlastního charakteru
9  /10
Pokračování testu
Fotogalerie54 fotografií
Ford_Focus_STline_1.5ECOboost9240.JPG Ford_Focus_STline_1.5ECOboost9244.JPG Ford_Focus_STline_1.5ECOboost9246.JPG

Čtvrtá generace Fordu Focus bere český trh útokem a v rámci konkurenčního boje má nejlepší výchozí pozici. Hlavní sokové ve složení Hyundai i30Kia Cee´d (druhá generace), Opel Astra, Volkswagen Golf už totiž mají na pažbách dost zářezů, a protože nový Ceed zatím oficiálně nevyjel na silnice (test ale stihneme ještě v srpnu), je právě Focus aktuálně nejmodernějším zástupcem nižší střední třídy na našem trhu.

Jako první globální model Fordu dostal zcela novou platformu C2, na níž v budoucnu vyjede například nová generace SUV Kuga (u běžného Focusu se však nepočítá s pohonem všech kol), má také nové motory a super výbavu už ve standardu. Co do jízdních vlastností nastavili předchůdci laťku vysoko, jejich řízení mě bavilo, byť v rámci modernizace třetí generace udělal Ford z mého pohled jeden krok zpátky. Ale k tomu se ještě dostanu.

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

První zákaznické vozy u dealerů Fordu v době zahájení redakčního testu ještě nebyly, nedivte se proto, že jsme netradičně dostali vůz na německých značkách. Výkon 134 kW (182 koní) vypadá hodně lákavě, byť je zprvu možná těžké pochopit, že jej produkuje pouze tříválec, navíc se systémem vypínání jednoho válce. Ostatně pokud plánujete pořídit nový Ford Focus, v benzinové variantě budou nehledě na objem pracovat pouze tři válce.

Lehká krize identity

Když před dvaceti lety nahradila první generace Focusu dožívající Escort, vypadalo to, jako by se designéři automobilky zbláznili. Avšak v dobrém slova smyslu. I dnes, pokud v provozu potkáte zachovalý kus, se za ním pravděpodobně otočíte, v případě nástupců už bych si tím ale tak jistý nebyl. Tedy aspoň, pokud nenarazíte na jedovatě zelené „ereso“ na bázi druhé generace, nebo modrý „Avatar“ s pohonem všech kol.

Ford se chce zřejmě zavděčit širšímu spektru zákazníků, výsledek ale z mého pohledu není příliš originální. Nespočítal bych, kolikrát jsem auto obešel a kolikrát jsem si prohlédnul fotky našeho fotografa Ondry Kroutila, nicméně závěr vypadal vždycky nějak takto: zepředu vidím Kiu Ceed říznutou Volvem (grafika světlometů připomíná Thorovo kladivo), zadní sloupek je jako z Infiniti Q30, kratinký zadní převis mi připomíná minulý Mercedes-Benz A a záď mě znova vrací ke Kie Ceed.

Nový Ford Focus má český ceník. I základ je slušně vybaven

Nový Ford Focus má český ceník. I základ je slušně vybaven

Vedle standardních výbav Trend (s nadstavbami Edition a Edition Plus) a Titanium u nás Ford od začátku nabízí také luxusní provedení Vignale a sportovní verzi ST-Line. Právě tu dnes testujeme, přičemž už v základu máte litá 17palcová kola, masku chladiče se „včelí pláství“ namísto standardních vodorovných lamel, jinak tvarované nárazníky či sportovní podvozek snížený o 10 milimetrů. Je jenom škoda, že když už Ford navrhoval výrazný zadní difuzor, nechal dvojitou koncovku výfuku pouze vpravo. Vlevo by se totiž v pohodě vešly další.

Ford Focus IV. generace - srovnání rozměrů s předchůdcem
Generace IV. (2018-) III. (2011-2018)
Délka [mm] 4378 4360
Šířka [mm] 1825 1823
Výška [mm] 1452 1469
Rozvor [mm] 2700 2648
Rozchod kol vpředu [mm] neudáno 1544
Rozchod kol vzadu [mm] neudáno 1534
Objem kufru min/max [l] 375/1354 363/1262

Revoluce uvnitř

Je mi jasné, že novinářům občas není snadné se zavděčit. Jeden čas brbláme, že je všude moc tlačítek, a když pak výrobci většinu z nich uklidí do útrob multimediálního systému, stěžujeme si, že dříve byly vybrané funkce více po ruce. Jenže ono se to nesmí na jednu ani druhou stranu přehánět, čehož je nový Focus hezkým příkladem.

Ford uklízel hlavně na volantu, který má v případě zkoušené verze ST-Line ideální tloušťku věnce a spodní zkosení usnadňuje nastupování. Spíše než přetlačítkovaná byla dříve středová konzola přeplastovaná, což už nyní díky volně stojící 8palcové obrazovce neplatí. Ubylo klasických tlačítek pro ovládání audia (mě osobně těší rychlá volba pro nastavení ekvalizéru), panel klimatizace nicméně zůstal v původní sestavě a bez malinkého displeje zobrazujícího teplotu pro levou a pravou zónu. Nyní má dva a rovnou součástí ovládání teploty.

Ford Focus IV oficiálně: Přijíždí i jako přímý konkurent Octavie Scout

Ford Focus IV oficiálně: Přijíždí i jako přímý konkurent Octavie Scout

Pod klimatizací je konečně dost místa na drobnosti či indukční nabíječka (za 3800 Kč) a s výjimkou základní verze Trend mají všechny nové Focusy elektronickou parkovací brzdu s funkcí Auto Hold. Pokud nepůjdete stejně „drastickou“ cestou jako Peugeot se svými crossovery 3008 a 5008, asi jenom těžko bude takový koncept přístrojové desky originální. Jsem sám, kdo uvnitř vidí spíše Hyundai i30 než typický Ford?

Z uživatelského hlediska však kokpitu vlastně není co vytknout. Je vyroben kvalitně a z kvalitních materiálů, pozice za volantem je skvělá a nic vás neomezuje v kolenou ani loktech. Na místě řidiče jsem o víkendu „střihnul“ asi 300 kilometrů a necítil potřebu si protáhnout záda, a podobné je to i vzadu, kam se díky systému KeyFree (bezklíčový přístup, standard pro Titanium a jinak za příplatek) dostanete pouze s klíčem v kapse. Neuvědomuji si, že by některý z konkurentů nabízel bezklíčové odemykání i zadních dveří…

Zadní sedáky hezky podepírají stehna, před koleny mám při výšce 190 centimetrů dobrých 5 centimetrů místa (pokud sedím jako holka s koleny u sebe, jinak je to ještě lepší) a nad hlavou jsem naměřil tři. Rozvor se mezigeneračně prodloužil o více než 5 centimetrů a je to znát i na nástupním prostoru, kdy se nemusíte soukat mezi podběhem a prostředním sloupkem karoserie. Ani hlavou se netřísknete do podélných nosníků střechy.

Ford Focus RS se loučí. Poslední sjede z výrobní linky 6. dubna

Ford Focus RS se loučí. Poslední sjede z výrobní linky 6. dubna

To u zavazadelníku dost záleží na tom, zda si dopřejete komfort rezervního kola, nebo si vystačíte s lepicí sadou. Možnosti jsou tři: se sadou na lepení pneumatik máte v základu 375 litrů a po sklopení zadních opěradel získáte 1354 litrů objemu, s dojezdovou rezervou objemy činí 341 a 1320 litrů, a s plnohodnotným kolem se hodnoty smrknou na 273 a 1250 litrů.

Třešinkou je zkoušený vůz vybavený audiem B&O s deseti reproduktory a subwooferem pod podlážkou (pro Trend Edition za 10.300 Kč, od Trend Edition Plus po Vignale za 11.000 Kč). To pak nedostanete ani polohovatelnou mezipodlahu. Využitelnost kufru je ale při běžném stavu slušná. Ložná plocha má pravidelný tvar, nechybí háčky na uchycení nákupu, bytelné kotvy pro instalaci sítí či gumových popruhů nebo průvlak na lyže. Sluší se ještě zmínit, že dojezdové kolo má zkoušená linie ST-Line ve standardu a za plnohodnotné se připlácí patnáct stovek.

Speciál: Ford Focus

Třetí generace Fordu Focus je koncipována jako globální: prakticky stejný model se prodává v Evropě, Americe i Asii. Vznětové motory TDCi a karoserie kombi jsou ale vyhrazeny jen evropským zákazníkům.

Nástupce byl představen 10. dubna 2018 v Londýně.  Stojí na zbrusu nové platformě, slibuje větší vnitřní prostor a zejména zcela nové motory. Vedle známých výbavových linií zahrnuje nabídka také luxusní Vignale i off-roadově založenou verzi Active s větší světlou výškou.

Viz také Ford Mondeo, Ford Galaxy, Ford C-Max

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, dojem, interiér
  2. Motor, jízda, závěr
  3. Kompletní fotogalerie
TEST Jaguar E-Pace D180 AWD: Sentimentální cesta

Jaguar E-Pace D180

V novodobé historii Jaguaru je E-Pace jedním z nejdůležitějších milníků. Půjčili si techniku od Land Roveru a snažili se do populárního segmentu malých SUV vnést sportovního ducha. Povedlo se?

16.  8.  2018 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků