Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.
Kapitoly článku:
Design exteriéru
Kvalitní interiér
Přehledný a rychlý infotainment
Komfortní jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Tichý, kultivovaný a lineární motor
Přesné řazení a řízení
Menší prostor pro posádku a zavazadla
Vyšší cena
8 /10
Ford Fiesta se za osm generací vyvinul v evropský kult. Nejnovější vydání přichází s modernějším a dynamičtějším vzhledem, přesto je ale s předchůdcem velice úzce spjato.
Nová generace přichází se sebevědomou cenovkou, která jej podvědomě řadí o stupínek výše. Cenově dostupný Ford v segmentu B je totiž nyní Ka+, což Fiestu staví do nové role. V nejvyšších výbavách tak půjde po krku i takovému Mini či DS 3. Má na to? To jsme zjišťovali na příkladu testovaného kusu s motorem 1,0 EcoBoost o základním výkonu 100 koní, manuální převodovkou a výbavou Titanium.
Na první pohled hodnotnější
Aby modrý ovál posunul dřívě mainstreamovější fiestu o něco výš, přidal tři "prémiové" výbavy navrch. Sportovnější ST-Line, "terénní" Active či luxusní Vignale jsme však k testu nepřebrali. Liší se především maskou chladiče, ale i naladěním a prvky v interiéru. O to více nás příjemně překvapilo, jak dotaženým a hodnotným dojmem působí nejvyšší ze standardních výbav Titanium.
Ford se s novou fiestou odrazil od designu předchůdce, nechybí tak maska ve stylu Aston Martinu a další typické křivky. Vše je ale na pohled širší, zejména zadní části prospěly horizontálně posazené svítilny. Tohle je vážně pohledný prcek - ani nemístně agresivní, ani příliš roztomiloučký...
Úpravami přední a zadní části se zvětšila celková délka vozu o 71 mm na 4040 mm, podvozková platforma však zůstala stejná a rozvor se natáhl jen o zanedbatelných 7 mm na 2493 mm, což už je dnes mezi malými vozy výrazně podprůměrná hodnota.
Příjemný, ale malý interiér
Podprůměrný rozvor příliš místa pro zadní cestující nezaručí. Dokonce bychom se odvážili tvrdit, že v rámci segmentu B jde o nejmenší nabízený prostor pro posádku i zavazadla. Taková Kia Rio v tomto fiestu strčí s přehledem do kapsy.
Malý hatchback ale není ani rodinným vozem, ani stěhovákem. Tedy interiér velice chválíme. Právě tady rozdíl oproti předchůdci poznáte nejvíce. Dominantní je nyní displej infotainmentu, který může mít až osm palců. Dle dnešní módy je zvláštně vytrčený z palubní desky. Po prvním usednutí se nám zdál jakoby natočený na spolujezdce, místo na řidiče. Spíše je ale v neutrální poloze. Nechybí dvojice analogových ovladačů, potěší oddělené ovládání klimatizace. Reakce dotykového displeje jsou rychlé a systém přehledný.
Materiály jsou v nové fiestě na skvělé úrovni, kvalitně spasované, horní část palubní desky je dokonce měkčená. Ford tak v kvalitě interiéru i moderní palubní techniky drží krok s konkurenty jako je Nissan Micra či Citroën C3. Ještě jedna věc nás potěšila - v této třídě nevídané automatické dovírání oken na všech dveřích. Připlatit si lze také za dvojici střešních oken, přičemž to přední lze otevřít.
Řízení stále baví, navíc je pohodlnější
Osmá generace sice ze "sedmičky" vychází, ale jak asi předpokládáte, dočkala se podstatných změn v naladění. Kromě zmiňovaného drobného prodloužení rozvoru bylo použito tužší zavěšení, upravené tlumiče i pera a uchycení náprav.
Výsledkem je především větší míra komfortu podvozku. Přes jakékoli nerovnosti se fiesta přenáší s jistotou mnohem většího vozu. Dočkáte se spíše zhoupnutí, než poskakování a mlácení, na jaké jste zvyklí u většiny konkurentů. Navíc přibylo tlumících hmot. Od silnice i motoru se toho ozývá málo, což komfortní dojem jenom dokresluje.
Fiesta přitom není jen komfortním cestovním prostředkem, umí to i v zatáčkách. Především přilnavost přední nápravy dodá řidiči hodně jistoty a při hrubším zacházení se dají dostat do řeči i kola zadní. Tomu pomáhá i velice zdařile naladěné řízení, přesné a s příjemným odporem.
Potěší i pohonné ústrojí. Tříválcový litrový Ecoboost patří ke špičce podobných agregátů. Netrpí nevyváženým přísunem výkonu jako motor 0,9 TCe u Micry nebo Clia. Naopak výkon příjemně graduje a svou špičkou napodobuje atomosférické motory. Týdenní testování jsme včetně dálničních výletů a dynamické jízdy zakončili se spotřebou 6 litrů na 100 kilometrů. Klidný řidič se dostane o pár desetinek níže. Pochválit musíme i šestistupňový manuál - přesný a s krátkými drahami. K řidičskému nadšení tak schází jen pár milimetrů, o které bychom si chtěli posunout sedačku níže. V již zmíněné Kie Rio to lze...
Závěr: Za dobré se připlácí
Jak už jsme zmínili, Ford nasadil nové fiestě sebevědomou cenovku. Se slabším tříválcem 1.1 52 kW startuje na 321 990 Kč. Vyšší verze Titanium začíná bez bonusu na 368 990 Kč. Oproti předchůdci je rozdíl v cenovce až padesát tisíc korun a konkurenti se také podbízí za menší bankovku.
Ne že by si fiesta svým dospělým jízdním projevem a kvalitním interiérem cenovku neobhájila, jen je otázkou, jestli si na to zákazníci budou chtít zvyknout. Pojem a místo na trhu, které už roky Fiesta okupuje, totiž nyní zčásti opouští. Budou to zákazníci schopni skousnout? To se uvidí na prodejích, zároveň však předpokládáme, že Ford zaváděcí ceny brzy zase sníží.
Bez ohledu na cenovku je nová Fiesta skvělým vozem, který k povedenému předchůdci přidal lepší interiér a komfortnější podvozek při zachování téměř až sportovních jízdních vlastností. Jen pokud chcete často jezdit ve více osobách či pokud má u vás hatchback segmentu B dokonce plnit roli jediného rodinného auta, porozhlédněte se jinde. Jinou optikou je novinka jedním z favoritů segmentu.
Podívejte se na kompletní fotogalerii včetně dalších postřehů z testování: