Kapitoly článku:
Skromné srdce
Do testu se nám dostal základní zážehový čtyřválec 1,25 Duratec o objemu 1 242 ccm. Ten nabízí nejvyšší výkon 44 kW (60 k) při 6 000 ot./min. Točivý moment činí až 109 Nm při 4 000 ot./min.
Jak se tedy jezdí s nejlevnější pětidvéřovou Fiestou? Tichý a rychlý start je následnou mechanickým cvrlikáním ventilů, motor se při rozjezdu chová tiše a také ve vyšších rychlostech si udržuje kulturu akustického projevu.
Jízda ve městě je příjemným zážitkem, dynamika základního motoru je dostatečná a se spotřebou jsme se u nezajetého kousku dostali na solidních 7,3 l/100 km. Co tedy slibuje základní Fiesta? Především dobrou ekonomiku provozu při akusticky komfortních denních pojížďkách po městě. Troufne si i za ceduli konec města?
Zkušenosti z provozu mimo město nám potvrdily rozvážný charakter nejslabšího fordovského motoru. Kdo šetří, má za tři, kdo nešetří, vytáčí motor i sám sebe. Pokus o svižnější jízdu je odměněn zvýšenou spotřebou, navíc dynamika motoru prostě jakékoliv závodění zakazuje. Naše výsledná spotřeba v mimoměstském provozu činila u nezajetého kousku 6,8 l/100 km.
Netvrdším oříškem zřejmě bude dálnice. Pro test jsme si vybrali trasu Praha - Brno - Ostrava a zpět. To je věru dobrých 700 km. Zvládne je na jedničku? Prvně zarazí neochota motoru závodit s ostatními na hranici předpisové stotřicítky. Motor sice zrychluje do tachometrových 140 km/h bez problémů, ale pak jeho ochota končí. Je dost možné, že náš soud se vztahuje na nezajetý kousek a je zcela jisté, že se všemi ostatními motory se něco podobného opakovat nebude. Jenže nejslabší Fiesta je zkrátka dálniční spořílek a tak dobrovolně snižujeme na 100 - 120 km/h. Fiesta se nám za ohleduplnost k jejímu záběhovému režimu odměňuje spotřebou 7,2 l/100 km.
Jak tedy vyšel z testu nejslabší motor v nabídce? Se ctí a limity v použití. Je určen těm, kteří mnoho kilometrů za rok nenajedou a především tomu, kdo se drží ve městě a jeho okolí. Pak se lze po zajetí dočkat pěkné spotřeby a dlouholetého partnerství s nenáročným a tichým motorem.
Naměřená dynamika
Zrychlení:
0-100 km/h: 16,9 s
0-120 km/h: 27,1 s
0-140 km/h: 53,2 s
Nejvyšší dosažená rychlost: 140 km/h
Pružnost:
40 - 80 km/h: 2 st. 8,6 s; 3 st. 16,2 s; 4 st. 16,6 s
60-100 km/h: 3 st. 17,0 s; 4 st. 23,8s; 5 st. 30,8 s
80-120 km/h: 3 st. 24,2 s; 4 st. 18,5 s; 5 st. 33,9 s
Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně
1 – 45 km/h při 6 200 ot./min
2 – 90 km/h při 6 700 ot./min
3 – 135 km/h při 6 400 ot./min
4 – 140 km/h při 5 000 ot./min
5 – 140 km/h při 4 000 ot./min
Převody:
40: 2 - 2700; 3 - 1800; 4 - 1400; 5 - 1090
60: 2 - 4250; 3 - 2750; 4 - 2000; 5 - 1600
80: 2 - 5750; 3 - 3750; 4 - 2750; 5 - 2200
100: 3 - 4800; 4 - 3500; 5 - 2800
120: 3 - 5700; 4 - 4200; 5 - 3400
140: 4 - 4900; 5 – 3900
Měkčí charakter
Kam že se nám Fiesta posunula? Byl jsem jedním z obdivovatelů tvrdého podvozku předchozí generace. Díky tomu se dalo s vozem jezdit stylem rallye. To nová generace je houpavější přesně v duchu modernizace u Mondea.
Fiesta tak aspiruje na titul nejpohodlnějšího malého vozu na českém trhu. Není sice rozhoupaná, ale filtrace nerovností je na tuto třídu překvapivá. Příčné nerovnosti stále provází typické škobrtnutí vzhledem ke krátkému rozvoru. Podélné nerovnosti jako vyjeté koleje zvládá o poznání lépe než předchůdce. Jízda v přímém směru je pohodlná až uspávající. Do zatáček se sice vrhá stejně jako předchůdce, ale doprovází je dost netypickým zhoupnutím komfortnějšího podvozku. Zkrátka za péči a pohodlí se platí ztrátou sportovních genů. Kdo by ale závodil se základním motorem pod kapotou Fiesty? Vůz si tak snáze oblíbí ženy, kterým bude její podvozek velmi blízký. A muži časem také, protože závodit na přeplněných českých vozovkách stejně nemá smysl.
Řízení je stále stejně komunikativní, jen rázy od volantu nečekejte. Fiesta dobře odfiltrujte rázy od kol a tak není zpětná vazba řízení ohrožena přílišnou citlivostí na nerovnosti. Řazení je jako všech Fordů na jedničku, rychlosti padají přesně jakoby šlo o závodní monopost. Spojka zabírá v horní úvrati, ale měkce, pozvolna. To opět ocení ženy, které mají ndelší chod spojky při zabírání raději.
Brzdy patří u Fordu k oblastem, o kterých snad nemá ani smysl psát. Časy slabých brzd u Escortu v devadesátých letech jsou pryč, takže i nová Fiesta má seversky chladné brzdy s okamžitým nástupem. Ty nevadnou ani při opakovaném ostrém brzdění.
Jak jsme na tom s odhlučněním? Zatímco aerodynamický hluk se podařilo konstruktérům perfektně odrušit, hluk motoru se při při nejvyšších otáčkách začíná zapojovat do rozhovorů vedených na palubě Fiesty. Zda se jedná jen o projev základní motorizace pro vás zjistíme v dalších testech Fiesty.