Povedený infotainment s velkou obrazovkou
Spousta odkládacích prostorů vpředu
Solidní jízdní vlastnosti a dojezd
Zajímavé akční ceny
Ovládání klimatizace přes displej
Menší zavazadlový prostor
9 /10
Je to zajímavá situace – americká značka souběžně vyrábí dvě auta s názvem Explorer, která by nemohla být odlišnější. Starší z obou jmenovců je více než pětimetrové sedmimístné SUV, které se u nás prodávalo se sonorním třílitrovým šestiválcem, jemuž asistovalo plug-in hybridní ústrojí k dosažení systémového výkonu 336 kW a točivému momentu 825 Nm. Krásně se s ním jezdilo. Vůz se stále ještě vyrábí, ale na evropském trhu ho (alespoň co se jména týče) nahradilo něco zcela jiného.
Aktuální Explorer pro tuzemského zákazníka jezdí na elektřinu a v rámci nabídky zapadá mezi větší Mustang Mach-E a nedávno představenou menší Pumu Gen-E. Na rozdíl od nich ale stojí na vypůjčené platformě, a to MEB od VW. Jde o další příklad spolupráce mezi oběma značkami (dua Ford Ranger/VW Amarok nebo Ford Tourneo Connect/VW Caddy), jeho technickými souputníky jsou Volkswagen ID.4 i tuzemský Škoda Enyaq.
Zvenčí byste Exploreru spřízněnost s německým elektromobilem netipovali. Vsadil na robustní dojem s výrazným oplastováním ve spodní části karoserie, příď prakticky bez vstupů vzduchu, kontrastní sloupky, vyšší linii pasu a docela zajímavou stoupající linku u zadních bočních oken. Auto může jezdit na kolech o průměru 19, 20 nebo 21 palců, na délku měří 4,47 metru a spadá tak to aktuálně velmi oblíbené velikostní kategorie. Exteriér se od dalších podobně dimenzovaných aut dostatečně liší, ale uvnitř již začínají některé styčné body prosvítat.
Interiér: V zajetí obrazovky
Skočte dovnitř a hned vás trkne obří, na výšku orientovaná obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 14,6 palce. Má ji každý Explorer nehledě na výbavu (a sesterský model Capri také), najdete na ní totiž všechny možné ovládací prvky vyjma regulace hlasitosti, která je (bohužel poněkud nešťastně) řešena „po Volkswagenovsku“ dotykovým posuvníkem pod displejem. Máte zde tak i ovládání klimatizace, které je sice stále na očích ve spodní části obrazovky i s doplňkovým nastavením, ale po paměti jej nenahmátnete a musíte tak odvrátit zrak z dění před sebou.
Jinak je ale s infotainmentem snadné pořízení, v základním zobrazení vidíte vše důležité, zeshora si můžete vysunout panel s rychlým nastavením, posunem doprava pak vyvoláte panel s hezky velkými ikonami pro všechny možné funkce. Zvlášť příjemné je zobrazení navigace, u níž vidíte díky uložení obrazovky na výšku hezky daleko „před sebe.“
Obrazovka umí ještě jeden trik – dá se posunout, aby odhalila extra objemnou schránku, do které se vám klidně vejde třeba dámská kabelka. Tento prostor je uzamykatelný, takže se v něm nemusíte bát nechávat i cennější předměty, velmi praktickým řešením je i na výšku orientovaný odkládací prostor pro chytré telefony na středovém tunelu, kde najdete i držáky nápojů. Další schovávačka se nachází pod přední částí tunelu, najdete tam mimochodem schované kladívko pro nouzové rozbití oken – společně s rozumně velkými kapsami ve dveřích tak Explorer nabídne opravdu štědré množství místa na odložení nejen drobností. A aby toho nebylo málo, pod loketní opěrku se toho také vejde nemálo.
Posádka na předních sedadlech tak může mít vše důležité po ruce. Samotná sedadla mají hezky široký sedák a příjemné tvarování jednodílných opěradel. Ještě než se podíváme dozadu, je nutné zmínit, že ovládání na volantu je řešeno dotykovými mačkacími ploškami, které sice po stisknutí dávají odezvu, ale klasická tlačítka by byla lepší. To ostatně nedávno uznal i Volkswagen, jehož přístup je v tomto ohledu u sesterského Fordu docela znát.
Najdete zde i velmi nestandardní ovládání zadních oken, jedna ku jedné převzaté od VW – vpředu máte jen dvě „klapky“ stahování oken, na ta zadní musíte přepnout dotykovou ploškou. Samozřejmě to není funkce, kterou byste používali každých pět minut, ale pokud ji potřebujete, vždy chvíli panuje zmatek.
Druhá řada sedadel bez problému pojme normálně rostlé dospělé, místa pro kolena je tak akorát a sedák se nachází v rozumné výšce nad podlahou. Díky střešnímu oknu není s prostorem pro hlavu větší problém. Posádka zde může využívat dva USB konektory, které má Explorer v základní výbavě – chválíme.
Kufr má po otevření dobrou podchozí výšku pod pátými dveřmi, dno má pravidelné tvary a najdete pod ním prostor pro uložení nabíjecího kabelu. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 1/3 ku 2/3, nachází se v nich také praktický průvlak pro přepravu delších předmětů. Po sklopení vznikne téměř rovná plocha bez schodu mezi zavazadelníkem a prostorem před ním. Pokud ale jdete po maximální přepravní kapacitě, vězte, že základní kapacita kufru činí 465 litrů, zatím co o 116 milimetrů delší ID.4 nabídne až 543 litrů. Pro úplnost dodejme, že Explorer má vždy jen opravnou sadu, stejně jako do prakticky kteréhokoliv elektromobilu se sem rezerva nevejde.
Pokračování 2 / 3
Jízda: I v zimě toho zvládne hodně
Z hlediska pohonu není nabídka u Fordu Explorer žádným šokem, parametry až na jednu drobnost kopírují sesterské ID.4. Základem nabídky je varianta se standardním dojezdem a pohonem zadních kol, jejíž baterie má využitelnou kapacitu 52 kWh, udávaný dojezd až 378 km a výkon 125 kW. Druhou zadokolkou je provedení s prodlouženým dojezdem a 77kWh baterií, které dává výkon 210 kW a mělo by ujet až 602 kilometrů.
Tato verze s pohonem všech kol výkonově odpovídá vrcholném Volkswagenu ID.4 GTX, takže má shodných 250 kW. Její baterie ale nabídne o chlup vyšší využitelnou kapacitu 79 kWh, s níž by měla zvládat až 566 kilometrů v základní výbavě Explorer nebo 532 v této vyšší specifikaci Premium.
V teplotách okolo nuly, na zimních pneu a se zapnutým topením (za tepelné čerpadlo se připlácí 30.000 Kč) se dá při normálním jezdění zvládat něco přes 450 kilometrů na jedno nabití, což je u auta této velikosti vlastně docela dobré. Když jedete plynule, na příznivém profilu trasy se opravdu můžete dostat na udávanou spotřebu mezi 16 a 17 kWh/100 km. Nabíjení je u čtyřkolky s výbavou Premium možné až 181 kW, základ kupodivu umí až 191 kW.
Auto o hmotnosti skoro 2,2 tuny je díky svému výkonu a točivému momentu až 679 Nm samozřejmě velmi svižné, na 100 km/h zrychlí za 5,3 sekundy a jeho maximem je na elektromobil dostatečných 180 km/h. V přímce to skutečně umí i z hlediska pružnosti při předjíždění a připojování se do rychlejšího provozu. Zatáčky také nejsou problém, nemá tak jako například Škoda Enyaq na stejné technice sklony k větší nedotáčivosti, chová se konzistentně a způsobně.
Na jízdní komfort zde evidentně mají vliv příplatková 21palcová kola, ne že by auto bylo nepohodlné, ale na některých nerovnostech se cítit jejich setrvačnost při pohybu nahoru a dolů. Proto bych doporučil obětovat špetku stylu, ušetřit peníze a sáhnout po menších discích.
Pokračování 3 / 3
Verdikt: Dobrá volba, pokud nejste stěhovák
Fordu se podařilo na vypůjčené technice postavit dostatečně svébytné auto po stránce designu i jízdních vlastností. Překousnout musíte některé ne příliš žádané styčné body typu ovládání klimatizace na displeji, posuvníku pro hlasitost a ne příliš uživatelsky vstřícných tlačítko-plošek na volantu. Jinak je ale obsluha bezproblémová, obří displej infotainmentu působí skutečně famózně a potěší také hromada odkládacích prostorů v přední části auta. Kufr je menší, než u technicky spřízněných modelů od VW a Škodovky, ale s prostorem pro posádku problém není. Svezte se a uvidíte – plusů má Explorer dost, včetně velmi zajímavých akčních cen, které i s ucelenou a bohatou základní výbavou startují na 986.900 Kč.
Ford Explorer: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
986.900 Kč (125 kW Explorer) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.390.900 Kč (250 kW Premium) |
Cena testovaného vozidla |
1.493.600 Kč (250 kW Premium) |
Technické údaje: Ford Explorer
Rok • stupeň výbavy
2025 • Premium
Nejvyšší výkon
250 kW (679 koní)
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,3 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 1 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
465 l • 1 455 l
Hmotnost: provozní • celková
2 179 kg • 2 740 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 589 mm • 1 580 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 468 × 1 872 × 1 639 mm
Standardní výbava: 20palcová litá kola, LED Matrix přední světlomety, bezdotykové elektrické ovládání pátých dveří, sedadla čalouněná v prémiovém vinylu Sensico, audiosystém B&O s 10 reproduktory vč. subwooferu, ambientní LED osvětlení interiéru s možností volby barev, bezdrátové připojení funkcí Android Auto nebo Apple CarPlay, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s masážní funkcí a pamětí, Ford SYNC Move s 14,6" dotykovým displejem, uzamykatelná schránka My Private Locker, FordPass Connect pro vzdálené nastavení a ovládání vozu, plánování tras nebo vyhledávání nabíjecích stanic, systém hlídání mrtvého úhlu se signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách, varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa (CTA) s aktivním brzděním, varování při otevření dveří, automatická dvouzónová klimatizace, vyhřívaná přední sedadla a volant
Příplatková výbava: sada Assist (31.200 Kč), panoramatická střecha (32.000 Kč), tepelné čerpadlo (30.000 Kč), elektricky sklopné tažné zařízení (26.000 Kč), 21palcová kola (14.500 Kč)