U nás to sice ještě neplatí, ale ve většině evropských zemích jsou nejprodávanějšími automobily vozy nižší střední třídy. Ambice prodejních bestsellerů mají po loňských premiérách i modely Fiat Stilo a Peugeot 307.
Úspěšnost vozů nižší střední třídy je zcela přirozená, neboť zákazníkům nabízejí při přijatelných cenách možnost širokého výběru typů karosérií, motorů, výkonů i spotřeby. Platí to – byť zatím omezeně – i o italském Fiatu Stilo a francouzském Peugeotu 307.
Tvrdá konkurenceNení divu, že rentabilnost mnohých automobilek závisí právě na prodeji vozů této třídy. To zase vede k tomu, že je doslova nabitá

rozličnými modely a tedy uspět ve velké konkurenci není nijak snadné. Nejúspěšnějším autem nižší třídy na českém trhu je dlouhodobě domácí
Škoda Octavia, ze zahraničních značek se tu nejlépe vede Opelu Astra, Volkswagenu Golf , Fordu Focus a Renaultu Mégane. Na hodnocení úspěšnosti Peugeotu 307 a Fiatu Stilo je ještě brzy, vždyť oba vozy se prodávají jen pár měsíců. Lepší výchozí pozici má v tuzemsku francouzský vůz, neboť se prodává asi od poloviny roku 2001, zatímco italská novinka přišla na trh až v jeho samotném závěru. Buď jak buď, i tak lze o obou tvrdit, že představují současnou špičku ve svém segmentu.
Jak si stojí PeugeotFrancouzská značka nenechala nic náhodě a věnovala nové generaci svého vozu v nižší střední třídě náležitou pozornost. Výsledek stojí za to. Snad proto vůz lehce sbírá všemožná odborná

ocenění, včetně prestižního novinářského titulu Evropský vůz roku 2002. Jen pro doplnění: na vrchol obdobné ankety jej zvolili i tuzemští motorističtí novináři. Obměna celé modelové řady je u Peugeotu naplánována do několika kroků, v její první fázi značka uvedla do života základní tří- a pětidvéřový hatchback. Už letos nabídku rozšíří

praktické kombi, příští rok pak i verze CC, tedy coupé cabrio.
Jedním z velkých trumfů nového modelu je paleta pohonných jednotek, v druhé fázi i stupňů výbavy. V nabídce motorů najdeme všechny základní jednotky, ať už v dieselové, tak benzínové variantě. Největší zájem (kvůli ceně) bude asi o základní benzínovou čtrnáctistovku, testovaná šestnáctistovka pak osloví zájemce, kteří chtějí více koní pod kapotou. Tradičně velký úspěch budou mít varianty s turbodiesely, především pak nedávno uvedená 1,4 HDI. Základní cena modelu v ČR začíná na 420 tisících Kč.
Jaký je Fiat
Italský výrobce připravoval veřejnost na generační obměnu svého modelu v nižší třídě dlouhou dobu. Možná si tím trochu uškodil, protože prodeje předchozí bravy se tak téměř zastavily. Stejně jako

u Peugeotu ovšem nový nástupce se rychle zařadil mezi špičku segmentu. Podobně jako u modelu Bravo/Brava se i u stila do určité míry vzhledově odlišilo základní tří- a pětidvéřové provedení a jasně tak definovalo jejich využití. Třídvéřové Stilo je určeno spíše sportovně založeným jednotlivcům či mladým bezdětným párům, pětidvéřová karosérie svou praktičností zcela vyhoví rodinám s dětmi.
Stejně jako „třistasedmička“ Peugeotu, i Stilo se snaží zájemce o jeho koupi přesvědčit nejen přitažlivým vzhledem, ale i šíří typů

pohonných jednotek a výbavou. Základním kamenem motorizace je osmdesátikoňový šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 1,2 litru. Proti Peugeotu uspokojí Fiat jedním motorem i sportovně naladěné motoristy prostřednictvím výkonného pětiválce 2,4 20V. Menším handicapem je ale nabídka turbodieselů – vybrat si lze osmdesáti- nebo stopatnáctikoňový, nicméně pouze v objemu 1,9 litru. To může pro vyšší povinné ručení některé zájemce od Fiatu nasměrovat právě k Peugeotu.
Atraktivní vzhled Fiat již léta určuje, jak budou auta v dalších letech vypadat, tentokrát však má právě v Peugeotu zdatného soupeře. Nové Stilo

určují především ostré hrany karosérie. Třídvéřové provedení je pak o něco zajímavěji pojaté hlavně zadní částí, naproti tomu vypadá pětidvéřové Stilo zezadu trochu více všedně. Ocenit je třeba však fakt, že Fiat Stilo přináší zcela nové pojetí stylu karosérie. A že je to zajímavé. To Peugeot designem třistasedmičky víceméně jen navazuje na už jednou použité nápady u typů 206 a 607. Linie novinky však rozvíjí takřka k dokonalosti, že o tomto autě neřekne nic jiného, než že je krásné. A co víc, neokouká se tak rychle jako kupříkladu futuristický styl Fordu Focus.
Jedním z určujících parametrů při rozhodování o volbě konkrétního auta jsou i jeho rozměry. Postavíme-li vedle sebe Fiat Stilo a Peugeot 307 nabídne nám italský vůz o něco více centimetrů ve

všech směrech. Pět centimetrů více na délku (4253 proti 4202 mm), o centimetr více na šířku (1756:1746) a výšku (1525:1510). Co je však podstatné, vnitřní prostor -měřeno rozvorem - nabídnou oba modely de facto shodný – 2600 mm. Že je uvnitř dost místa, přesvědčí oba vozy i pocitově po usednutí na jakékoliv sedadlo. Místa je hodně hlavně nad hlavami, ale i do stran, nejedou-li na zadních sedačkách zrovna tři cestující.
Dalším měřeným parametrem bývá objem zavazadlového prostoru. Ani v tomto směru se jeden od druhého příliš neliší – hodnoty obou (Peugeot 307 má 341 a Fiat Stilo 355 litrů) jsou shodné se zvyklostmi ve třídě. U obou jsou též zadní dveře výklopné vzhůru a umožňují tak dobrý přístup k zavazadlům. U Peugeotu přijde vhod pružná síťka na zachycení menších předmětů v zavazadelníku, Stilo zase nabízí lepší ochranu hrany vstupního otvoru a otvor do interiéru pro převážení delších předmětů (projdou jím však například jen jedny lyže!).
Motory, které jsou v oblibě Oba testované modely byly vybaveny zážehovou šestnáctistovkou a stejně jako v rozměrech, i ve výkonových parametrech se od sebe nijak neliší. Šestnáctiventilový motor Stila má zdvihový objem 1596 cm3 a dosáhne maximálního výkonu 76 kW (103 koní) při 5750 otáčkách. Naproti tomu šestnáctistovka u Peugeotu při objemu 1587 cm3 nabídne až 80 kW (110 k) výkonu při 5800 otáčkách. O něco lepší charakteristiku má Peugeot díky hodnotě točivého momentu – 162 N.m při 3500 min-1 proti 145 N.m při 4000 min-1. Maximální rychlost je výše posazena u Peugeotu (190 proti 183 km/h u stila), lepší hodnotu má francouzský vůz i ve zrychlení z místa na 100 km/h – 10,7 sekundy, zatímco u Fiatu probíhá o dvě setiny sekundy déle. Vzácně vyrovnané hodnoty nabízejí oba vozy ve spotřebě paliva: při kombinovaném provozu spotřebovávají na stokilometrové vzdálenosti podobné množství benzínu – 7,2, resp. 7,4 litru .
Dojmy z jízdy Pocit z jízdních vlastností u obou modelů vychází z toho, co od něj očekáváte. Jste-li klidná povaha, bude jedno, pro jakou z nabízených šestnáctistovek se rozhodnete. Oba vozy jsou postaveny na podobné podlahové plošině a z toho vyplývá i velká

podobnost jejich vlastností. Není samozřejmě těžké je dostat do smyku, ale při normální jízdě se do něj dostanete jen vinou svou nebo podmínek na silnici. Ovládání je snadné a lehké u obou, u Stila vadí, že posilovač s narůstající rychlostí „netvrdne“, Peugeot má zase o něco hlučnější řazení.
Přístrojové desky obou konkurentů se vyznačují příkladnou ergonomií ovládacích prvků, více odkládacích prostor poskytuje Stilo, u třistasedmičky zase oceníte přehledný diplej v horní části palubní desky. Sedačky mají lepší tvarování a tvrdší pérování v Peugeotu, ¨v něm také sedíte o něco výš a máte tak z vozu dobrý výhled. Variabilitou vnitřního prostoru překvapí Stilo. Standardní výbavy obou prověřovaných modelů (Fiat Stilo Active a Peugeot 307 XT Presence) jsou hodně bohaté a najdete v nich především hodně prvků pasivní bezpečnosti (čtyři airbagy, ABS, EBD, posilovač řízení aj.). A ceny? Francouzský model v testované podobě přijde zájemce na 475 tisíc korun, testované Stilo na 464 000 korun.
Jak je z porovnání obou testovaných modelů jasně vidět, ani jeden z nich nechce dát druhému příčinu k tomu, aby nabídl nějakou výraznější přednost, která by mohla zákazníky přivábit k jejich pořízení. Vše je tedy na subjektivních požadavcích každého zájemce.