Test Fiat Scudo 2,0 MJ: temperamentní dodávka

Fiat Scudo je pokračováním úspěšné italsko-francouzské spolupráce. Obstojí provedení mikrobus i ve srovnání s „osobáky”?
Seznam kapitol
  1. Úvod, Velká dávka emocí, N1 aneb princezna a půl království k tomu
  2. Motor ve výpůjčce, Naměřená dynamika, Podvozkem neurazí, Tunový test
  3. Kam zařadit Scudo?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

První generace Scuda vydržela ve výrobě jedenáct let. Vznikla jako produkt spolupráce koncernů PSA a Fiat. Nové Scudo má vyšší nosnost 1000 - 1200 kg (zatímco u předchozí verze byla pouze 815 - 900 kg), nabízí dvě různé délky na dvou rozvorech a dvě různé výšky. Vzrostl i užitečný objem, který nyní dosahuje 5 - 7 m3, což představuje zvýšení o 2 m3 oproti předchozí modelové řadě. Samé body k dobru.

Nechtěli jsme jen klasický test, který by posuzoval dodávku tradičními kritérii. Proto jsme na ní pohlíželi jako na standardní MPV. Obstál Fiat v takovém testu?

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Velká dávka emocí

Fiatu nikdy nechyběl sklon k temperamentnímu designu. O to více překvapí, že své designérské geny úspěšně přenesl i na dodávku. Oproti francouzským sourozencům proto Fiat vypadá na jedné straně důstojněji, na druhé straně agresivněji.

Unifikované tvary nových dodávek od PSA a Fiatu se nesou v oblých tvarech, výrazný je sklon čelního skla a stejně tak přední kapoty. Záď už ctí dodávkový charakter modelů. Vraťme se ale k přídi. Tu určuje především mohutná maska čtvercového tvaru s fiatovským grilem. Na přední masku navazují do boku protažené přední světlomety s čirou optikou, které ještě stupňují agresi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sportovní geny se snaží dodat vícečlenný přední nárazník s kulatými předními mlhovkami. Pohled zboku prozrazuje, že dynamiku vozu tvoří jednak zmíněný sklon přídi a pak také řadu prolisů v karosérii.

Prosklení předních dveří včetně A sloupku připomíná orlí nos. Zde pak dynamika končí, záď vozu je sice vyzdobena několika profily, ale dynamiky by se v nich člověk nedořezal. Fiat svůj testovací vůz vybavil líbivými litými koly s logem automobilky a ty opět dodávají Scudu na přitažlivosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Svislou záď vozu tvoří výklopné páté dveře a hranaté koncové svítilny s čirou optikou. Zadní nárazník se nesnaží o extravaganci a kopíruje design u desítek jiných dodávek. Hodnotíme-li design Scuda měřítky dodávek, je naprosto jedinečné. Hodnotíme-li jej jako přerostlý van, pak dnes představuje spíše konzervativnější pojetí designu.

N1 aneb princezna a půl království k tomu

V minulosti testovaný Citroën Jumpy byl v provedení mikrobus daleko variabilnější než nyní testovaný Fiat v provedení N1. Odpočtová stěna je dost velkou daní za slevu právě na dani. Během jízdy nesnesitelně rachotí a navíc kazí snahy o civilnější pojetí dodávky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Po otevření dveří zaujme kombinace tvrdých, ovšem na pohled kvalitních plastů a jemné potahové látky (semiš) na dveřích. Přední sedadla ctí ergonomii sedadel v autobusech a nákladních automobilech. Poloha za volantem také připomíná spíše řízení nákladního automobilu, přispívá k tomu i sklon sloupku řízení a velikost volantu.

Palubní deska nese řadu stylistických prvků vozidel francouzského koncernu PSA, který interiér také navrhoval. Po stranách u dveří jsou umístěny výsuvné držáky nápojů, do kapsy v předních dveřích lze umístit PET láhev standardních rozměrů. Prostor před řidičem zabírá rozměrný přístrojový štít se standardními ukazateli, spolujezdec má před sebou kromě mělké schrány také hlubokou přihrádku na horní hraně palubní desky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Středový panel nese ovládání kvalitní audiosoustavy, automatické klimatizace a zakončuje ho výlisek pro řadicí páku, což je specialita italsko-francouzských dodávek. Napravo pak nechybí popelník se zapalovačem.

Středový tunel byste marně hledali, je zbytečný, protože v jeho místě se nachází třetí sedadlo. Scudo je tedy šestimístné. Další úložné boxy lze najít na stropě nad čelním sklem. Cestující vzadu také potěší výdechy klimatizace nad jejich hlavami včetně možnosti jejího ovládání. Nechybí ani samostatné osvětlení pro přední a zadní část kabiny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na zadních sedadlech čeká na posádku trojice plnohodnotných sedadel, za jejichž ergonomii by se nemusely stydět ani dálkové autobusy Scania. Prostornost je díky dodávkovému charakteru Scuda jednou z hlavních předností kabiny. Zde skutečně nebudete stísněni kabinou.

Nákladový prostor má základní objem 2 500 litrů. To je velmi slušná hodnota a s pevnou přepážkou lze dále manipulovat směrem do kabiny po vymontování zadní řady sedadel. Přístup do nákladového prostoru je vynikající, jen je třeba dát pozor na páté dveře odklopené nahoru. Toto řešení je vždy méně praktické než klasické křídlové dveře.

Za zmínku stojí pohotovostní hmotnost pouhých 1 757 kg, což dnes běžně váží i některé sedany střední třídy. Celková nosnost pak činí celých 908 kg. V praxi ale lze Scudo zatížit i tunou, což ovšem nedoporučujeme, hrozí-li vám policejní kontrola.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Velká dávka emocí, N1 aneb princezna a půl království k tomu
  2. Motor ve výpůjčce, Naměřená dynamika, Podvozkem neurazí, Tunový test
  3. Kam zařadit Scudo?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

bazar

Fiat Scudo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 115 436 km
Cena: 153 000 Kč
Fiat Scudo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 165 813 km
Cena: 156 000 Kč
Fiat Scudo 2
Rok výroby: 2009
Stav: 194 266 km
Cena: 210 000 Kč
Fiat 500X 1,4
Rok výroby: 2015
Stav: 7 076 km
Cena: 370 000 Kč
Fiat Freemont 2
Rok výroby: 2012
Stav: 104 912 km
Cena: 300 000 Kč
Fiat Sedici 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 59 174 km
Cena: 216 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků