Test Fiat Punto Sport: konkurence pro Fabii RS

Po testu Punta s motorem 1.2 jsme proklepli verzi z druhého konce – sportovně laděný hatch s dieselem 1.9 JTD o výkonu 96 kW.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér, Motor
  2. Spotřeba, Jízda, Závěr, Plusy a minusy, Cenové a technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie

Nové Punto je na trhu už od konce loňského a za tu dobu jsme mu věnovali již dva podrobné články. V prvním jsme prezentovali naše dojmy z verzí s motory 1.4 57 kW a 1.3 JTD 66 kW, v druhém jsme vás podrobně seznámili s benzinovým modelem 1.2 48 kW, který tvoří jeden ze základů nabídky. Nyní zkoušená verze má o jednu řadu dveří méně a pod kapotou nejsilnější motor nabídky – naftový čtyřválec 1.9 JTD s výkonem 96 kW. Přesně tolik má Škoda Fabia RS, která nabízí i takřka stejné dynamické parametry. Stojí však více (495 oproti 472 tisíc) a má odlišnou výbavu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Třídveřové provedení vypadá velice dobře

Punto má v základu navíc ESP a dvouzonovou automatickou klimatizaci, zatímco Fabia RS xenonové světlomety. Punto se může pochlubit také 17“ litými koly 205/45 R17, přičemž Fabia má „jen“ šestnáctky 205/45 R16. K dobu Fabie nutno připočíst druhou dvojici dveří, které usnadňují cestování ve více lidech, na straně druhé třídveřové provedení Punta má odolnější karoserii a vypadá celkově efektněji a sportovněji. Punto stojí v základu – 3D 1.2 48 kW 279 900 Kč, za pětidveřový model pak musíte „vysolit na dřevo“ o 15 tisíc více. Fiat má v nabídce akční model Sole, kdy za manuální klimatizaci připlácíte místo 35 tisíc jen 15 tisíc korun.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Pozornost kolemjdoucích přitahuje nejen pohledná příď, ale i záď

Parádní design…

Třídveřové Punto vypadá ještě o krapet lépe než pětidvířko a to díky dobře zpracované zadní partii. Jedny boční dveře, navíc notně protažené, tolik nedělí boční profil vozu, takže celek vypadá vyváženěji a dravěji. Ostatně to je vlastnost všech třídveřových hatchbacků. Verze Sport je doplněna 15" nebo 17" litými koly – záleží na tom, čemu dáte přednost, za 17" kola nic nepřiplácíte. Je to bezesporu dobrá cenová politika, komu se zdají 15" měkké, zvolí 17" a naopak. Vozu nechybí chromovaná koncovka výfuku a střešní spoiler, žádné další designerské výstřelky už ale nehledejte. Zkrátka vůz vypadá v podstatě civilně – a přesto se za ním mužské oko vždy otočilo. Punto se zkrátka povedlo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
17" litá kola vozu sluší --- Dělené boční sklo nepřispívá dobrému výhledu z vozu

Verze Sport je vybavena sportovními sedačkami s výrazným bočním vedením. Za příplatek si můžete hovět v kůži, osobně bych ale dal přednost běžnému čalounění. Kůže mne v horkém počasí pálila a potila se mi záda i pozadí. Spálil jsem se i o loketní opěrku, která je rovněž za příplatek, stejně jako boční a hlavové airbagy a tempomat. Sedadla jsou i přes tvrdší boční vedení v oblasti sedáku pohodlná a na delší cestě neunaví. Líbila se mi elektricky ovládaná bederní opěrka (za příplatek), její ovladač je ale umístěn hodně nešikovně pod loketní opěrkou. Jinak je ergonomie interiéru příkladná, vše je na svém místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

…ale obyčejný interiér

Palubní desce ale chybí výraznější nápad, je poměrně strohá, i když designově povedená. Na obrázcích se mi moc nelíbila, skutečnost je ale o mnoho lepší – zejména plast imitující tmavý leštěný kov se do interiéru hodí; rozhodně lepší než světlé provedení, které se snaží vypadat jako hliník. Tříramenný volant potažený kůži skvěle padne do ruky, má dostatečně tlustý věnec a hlavně vynikající profil, takže ruce nekloužou a vůz se dobře ovládá. Na volantu je ovládání rádia a je škoda, že chybí tlačítka pro ovládání tempomatu. Páčka „udržovače rychlosti“ je umístěna pod volantem a není na ni vidět; míval jsem problém ji při jízdě najít bez toho, aniž bych musel sklonit hlavu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Interiér je oproti exteriéru poněkud obyčejný, ale ergonomický

Prostor vpředu je doslova královský, nemohu si na nic stěžovat. To vzadu je to horší – nejen přístupem (byť sedadla se posouvají dostatečně dopředu a mají paměť), ale i místem pro kolena. Sám za sebou sedím tak akorát, větší osoby už budou mít problémy. Třídveřák je pouze čtyřmístný, chybí prostřední opěrka i pás. Sedák je totiž výrazně profilovaný (to abyste vzadu „nelítali“ při agresivní jízdě), takže cestující by uprostřed mnoho pohodlí nenašel. Zavazadelník má průměrný objem, což trochu kazí vysoká nakládací hrana. Líbí se mi však, že se dveře „kufru“ zvedají velmi vysoko, takže nehrozí poranění hlavy. Dveře zavazadelníku ale nemají madlo, takže pokud bude auto špinavé, umažete se.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Bílý podkres budíků k vozům tohoto typu patří --- Sedadla jsou pohodlná a s dobrým bočním vedením

Hrubší, ale silný motor

Motor je na můj vkus poněkud hrubší, čekal jsem jemnější chod. Tvrdý klapot je slyšet ve všech otáčkách, v těch nízkých je ale dobře utlumen – do 2 500 ot. se motor chová kultivovaně. Od této úrovně hlučnost roste a po překročení třech tisíc se nafťák projevuje už dost neotesaně a duní. Pokud budete jezdit trošku sportovněji, to znamená často motor vytáčet, dost vás unaví. Nafťák se pro řidiče se sportovním srdcem nikdy příliš nehodí, pod kapotou raději "uvidí" motor, co se dobře poslouchá. A to testovaný agregát není; znám tišší a měkčí naftové agregáty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Řadička mohla být kratší, dráhy jsou ale přesné --- Na nedostatek odkládacích prostor si stěžovat nebudete

Dynamika a pružnost motoru je velmi dobrá, vzhledem ke hmotnosti vozu a výkonu se ani není čemu divit. Motor dobře táhne od cca 1 700 otáček a nepolevuje do nějakých 4 500 ot. Po překročení hranice 4 700 ot. už motor uvadá a dál ho točit nemá smysl. Turboefekt je docela výrazný, ale je rozhodně menší než u slabšího motoru 1.3 JTD 66 kW, který „kopne“ o poznání více. Točivý moment 280 Nm je v porovnání s Fabií RS o 30 Nm nižší, což zajišťuje plynulejší nárůst výkonu. Trošku si musím postěžovat na spojku, která zabírá velmi zprudka a dost dlouho mi trvalo najít v noze ten správný cit. To ovšem k některým silnějším motorům patří. Naopak řazení je perfektní, bez odporu, přesné, jemné. Nebýt poněkud delších drah, označil bych ho za dokonalé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Dveře se otvírají doširoka --- Přístup na zadní sedadla je ucházející --- Vzadu chybí místo pro třetího
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Exteriér, Interiér, Motor
  2. Spotřeba, Jízda, Závěr, Plusy a minusy, Cenové a technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků