42
Fotogalerie

Test Fiat Punto 1,4 T-Jet: dostupný hothatch

Kapitoly článku:


Vzpomínka na budoucnost

Italové vždy slibovali řidičská úžasná auta a doplňovali je svými fascinujícími motory. Ne vždy byl výsledek takový, ale minimálně pozoruhodné motory italové vždy uměli, stačí si vzpomenout třeba na dvoulitrový pětiválec ve Fiatu Coupé v devadesátých letech. Tentokrát se ale vydali cestou downsizingu a rozhodli se motorářům z Wolfsburgu dokázat, že jejich TSI nebude výkonově porážet italské malolitrážní motory.

Kompaktní přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1 368 ccm nabízí největší výkon 88 kW (120 k) při 5 000 ot./min. Točivý moment vrcholí přesně v polovině toho, co je potřeba pro výkon, konkrétně nabízí 206 Nm při 2 500 ot./min. Papírové hodnoty jsou solidní, jaká je praxe?

Startujeme a zvukovou kulisa nám zvyšuje srdeční tep. Po nastartování se ozývá tlumený baryton, který při polechtání pedálu plynu přechází v hrubý alt. Rozjezdy s Puntem lze řešit stylem „důchodce“ nebo také stylem „závodník“. Měkká spojka umožňuje oba režimy. Při úsporné městské jízdě se držíme pozadu, zato naše spotřeba zůstává na 7,9 l/100 km.

fiat_puntotest1/P1870944.JPG fiat_puntotest1/P1870951.JPG fiat_puntotest1/P1870958.JPG

Stačí přišlápnout plyn a brzy závodíme v nejvybranější společnosti na každé křižovatce. Cesta z města se stává adrenalinovým sportem a pohledy kolemjdoucích jsou vzhledem ke zvukové kulise a fascinujícímu vzhledu malého Itala drogou. Při takovém stylu jízdy nás ve městě poctí spotřebou 10,9 l/100 km.

Mimo město se z Itala stává příležitostný jezdec Formule 1, jenž se s radostí vrhá do serpentin a ukazuje zátah bravurní jednačtyřky s turbem. Při ekonomické jízdě lze jezdit za 7,5 l/100 km, při ostré sportovní jízdě spotřeba šplhá k 9,7 l/100 km.

Dalniční ploužení zvládá italské turbo za 7,3 l100 km při konstatní rychlosti 100 km/h, při předpisové stotřicítce to činí již 8,7 l/100 km. Když se rozhodujeme vyzkoušet limity, bereme si turbo jako garanta, že budeme vždy první. Grande Punto sviští maximální stodevadesátkou celou cestu a s kopce zvyšuje až na 200 km/h. Samozřejmě, na opravdu silné vozy nemá, ale pocit prvenství v kategorií dostupných strojů nabídne bez odříkání.

 fiat_puntotest1/P1870957.JPG fiat_puntotest1/P1870949.JPG 

Naše spotřeba při dálničním sprintu se zastavuje na 12,9 l/100 km. To je spotřeba, kterou běžný řidič v běžném provozu často nepřekročí. Italské turbo v každém nově testovaném modelu dokazuje, že je tím správným vítězem v kategorii kompaktních benzinových motorů. Umí jezdit zlehka za rozumnou spotřebu, ale umí i tvrdě pracovat.

Naměřená dynamika

Maximální rychlost: 190 km/h

Zrychlení:

0-100 km/h:   9,3 s
0-120 km/h: 12,5 s
0-140 km/h: 19,4 s
0-160 km/h: 28,2 s
0-180 km/h: 39,6 s

Pružnost:

40 - 80 km/h: 2 st. 4,2 s; 3 st.  6,0 s; 4 st. 10,5 s; 5 st. 16,1 s
60-100 km/h:                  3 st.  6,3 s; 4 st.   8,5 s; 5 st. 10,4 s
80-120 km/h:                  3 st.  7,1 s; 4 st.   9,7 s; 5 st. 11,6 s

Maximální rychlosti na jednotlivé převodové stupně:

1 –   50 km/h při 6 500 ot./min
2 –   90 km/h při 6 500 ot./min
3 – 145 km/h při 6 500 ot./min
4 – 190 km/h při 6 000 ot./min
5 – 190 km/h při 4 900 ot./min

Převody:

 40:   2 - 2600; 3 – 1800; 4 - 1300; 5 - 1000
 60:   2 - 4000; 3 - 2600; 4 - 1800; 5 - 1500
 80:   2 - 5500; 3 - 3500; 4 - 2500; 5 - 2000
100:                 3 - 4500; 4 - 3100; 5 - 2500
120:                 3 - 5300; 4 - 3800; 5 - 3000
140:                 3 - 6200; 4 - 4400; 5 - 3600
160                                4 - 5000; 5 - 4100

Schopný, ale tvrdý podvozek

Fiat Grande Punto vyniká mezi Italy svým podvozkem. Ten je navzdory jednoduché konstrukci zadní nápravy s torzní příčkou natolik vyspělý, že posloužil nejen dvojčatům Fiat Grande Punto a Opel Corsa, ale i dodávkám Citroën Nemo, Fiat Fiorino a Peugeot Bipper.

Italský podvozek má manýry motokáry. Rád totiž hladí dokonalý německý asfalt, skvěle se hodí na prázdné kvalitní autostrády, kde nezůstává nic dlužen pověsti sportovce. Zato na českých vozovkách reaguje na výtluky nervózním poskakováním a odskakováním ze stopy.

fiat_puntotest1/P1880114.JPG fiat_puntotest1/P1880115.JPG fiat_puntotest1/P1880118.JPG fiat_puntotest1/P1880122.JPG

Našla by se jistě řada řidičů, kterým toto naladění podvozku bude výsostně lahodit. Vždyť co je krásnějšího, než přesně vést stopu, než uvádět žaludek do stavu pohotovosti, zatímco kola kopírují stopu. V Česku jich ale příliš nebude, místní cesty s naladěním Punta příliš kompatibilní nejsou...

Jízda v přímém směru je pohodová, na rozbitých českých vozovkách přesto trochu nervózní jako u pravého sporťáku. Při utahování zatáček je cítit výsostnou neutralitu, která v určitém okamžiku přechází v lehce korigovatelný nedotáčivý smyk. Ten ovlivňuje perfektně řiditelná záď vozu s dobrým rozložením hmotnosti.

Při dálniční sprintu stodevadesátkou však přesto překvapí citlivost na boční vítr, která se projevuje mírným zhoupnutím karosérie ve směru bočního nárazu. Kontroverzním prvkem je lehce přeposilované řízení, které se udobří teprve ve 150 km/h a nadobro ztuhne. Naprosto nedoporučujeme režim City, ve kterém se z řízení stává volant na hraní v autíčkách na dětském kolotoči.

Řazení je na italské poměry proklatě dobré, i když Volkswagenu Polo se ještě nevyrovnalo. Také u brzd Italové přitvrdili. Ani při opakovaném intenzivním brzdění nedochází k jejich únavě. To vše dohromady činí z Grande Punta řidičsky příjemný hothatch.

Fiat Punto

Fiat Punto si získává zákazníky především stylovým italským designem, ale v jeho prospěch mluví i jistý podvozek a energický turbomotor 1,4 l. Vyrábí se i jako sportovní Abarth.

Test Fiat Punto Evo 1,4

Doporučujeme

Články odjinud