Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.
Seznam kapitol
  1. Na mechanice L200 se nic nemění
  2. Technické údaje a hodnocení

S úbytkem plnohodnotných terénních automobilů se na trhu začínají v hojné míře objevovat terénní pickupy. Je to asi logické vyústění stavu, když běžný zákazník skutečně nepotřebuje u svého SUV tuhé nápravy a žebřinový rám. Pokud chcete pracovní auto, které navíc neudělá ostudu ani při návštěvě společenské události, pak můžete vybírat z bohaté nabídky, kterou svými variacemi nedávno rozšířil Fiat či Mercedes. 

Zatímco prémiová značka se obrátila na alianci Nissanu s Renaultem, Italové oslovili Mitsubishi a "koupili" L200 páté generace. Tento vůz do Evropy dorazil v roce 2015. Fiat se nesnažil vozu násilně vtisknout svou korporátní tvář, takže to, co vidíte na fotkách, je až na několik málo drobností, jako je přední nárazník a logo Fiatu, kompletně Mitsubishi L200.

Fiat Fullback využívá stejné technologie pohonu všech kol, která u mateřské firmy dostala označení Super Select 4WD. Oproti předchozím L200 je na palubě namísto manuálně přiřaditelného pohonu otočný volič. Přiřazování pohonu je tak daleko jednodušší a uživatelsky přívětivější, ale tak nějak chybí ta offroadová mechanická poctivost. Prostě doba pokročila.

Pickup Renault Alaskan se začne vyrábět za půl roku i v této stylové verzi

Pickup Renault Alaskan se začne vyrábět za půl roku i v této stylové verzi

Pod vyboulenou přední kapotou Fiatu Fullback najdeme neoznačený vznětový čtyřválec 4N1, poprvé představený roku 2010. Tuhle řadu motorů japonský výrobce používá také pro ASX, Lancer a Outlander a Fiat ji v provedení 2442 cm2 přejal ve dvou výkonových nastaveních – 113 a 133 kW (154 a 181 koní). Kromě celohliníkové konstrukce a ventilového rozvodu 16V DOHC se chlubí systémem proměnného časování ventilů na straně sání (pouze pro výkonnější variantu) a turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek.

NA PICK-UP SLUŠNÉ ŘÍZENÍ

Stejně jako exteriér, také interiér vozu je L200 se vším všudy. Je velká škoda, že Fiat nevěnoval ani trochu pozornosti několika mála detailům, které by oba vozy výrazněji odlišily. Samotný interiér je poměrně archaická záležitost a jak trefně poznamenal jeden můj kolega novinář, člověk zvyklý na moderní automobily může nabýt pocit, že některé prvky vypadají jako z dvacet let starého auta. Jenže u tohoto vozu to vadí výrazně méně než jinde, slícování je navíc dostatečně precizní, takže rozhodně nečekejte nějaké vrzání či jiné pazvuky.

Příjemným překvapením byla pohodlná sedadla a především slušné řízení s převodem 3,8 otáček od dorazu k dorazu. Jen málo podobně koncipovaných terénních pickupů řidiči nabídne tolik informací do řízení, jako právě nová L200. A rozhodně to není vykoupené nějakými kompromisy v terénu. Jen při vysokých rychlostech výrazněji zlehkne a pak se řidič trochu ztrácí pod rukama.

Třída X není žádná revoluce. Pick-up od Mercedesu tu už kdysi byl

Třída X není žádná revoluce. Pick-up od Mercedesu tu už kdysi byl

Stabilizaci má Fiat má stejně naladěnou jako L200. Tudíž, cela vypnout ji nelze dokud nezvolíte pohon všech kol s redukcí a uzavřeným zadním diferenciálem. Redukce má pomalejší převod, takže se vozidlo se na dvojku či trojku pohybuje docela rychle. Osobně bych bral rychlejší poměr.

Použitá pětistupňová samočinná převodovka z Pajera řadí hladce a dostatečně rychle, třebaže její charakteristika je spíše uvolněnější. Amarok a jeho "8kvalt" je pohotovější. Než připlácet 35 tisíc Kč, volte manuál.

Maximální točivý moment 430 Nm je k dispozici od 2500 min/1 a na zpevněné komunikaci nemáte pocit, že by byl zapotřebí větší krouťák.  

S pohonem jen zadní nápravy, což je na zpevněném povrchu po většinu času logické, se vůz v rychle projížděných zatáčkách chová předvídavě a velmi kultivovaně. Podvozek s lichoběžníkovým zavěšením a vinutými pružinami vpředu a listovými pery vzadu vykazuje výtečnou torzní tuhost a podvozek jako celek, až na tradiční poskakování zadní tuhé nápravy, funguje skvěle. Přesto si myslím, že NP300 Navara umí být díky své pětibodové nápravě ještě o něco kultivovanější.

I Mitsubishi má svůj program speciálních operací. Debutuje pick-upem L200

I Mitsubishi má svůj program speciálních operací. Debutuje pick-upem L200

Čtyřválcový agregát si v nízkých otáčkách (až do nějakých 1800 ot/min) jen tak ševelil. Při vytáčení do vyšších otáček se ale začal projevovat hlučněji. Spotřeba paliva se dala udržet na hranici 8,5 l/100 km, ovšem stačilo trochu přidat plyn a rázem to bylo 11 až 12 litrů na 100 km.

TA STABILIZACE…

S FulLbackem jsme se byli podívat také v terénu a až na jednu výjimku neměl žádný problém. Díky přednímu nájezdovému úhlu 30°, zadnímu 22°, přechodovému 24°, maximálnímu bočnímu náklonu 45° a brodivosti 600 mm si poradí s většinou nástrah, které při konání práce, ke které byl zkonstruován, potká, třebaže například brodivost je výrazně lepší u Fordu Ranger.

Je možná trochu škoda, že při zapnuté dvoukolce nelze vypnout stabilizaci, která jinak zbytečně zasahuje do jízdy. Pokud by tomu tak nebylo, Fullback by se rázem stal nejzábavnějším pickupem na trhu. Fiat skutečně udělal terno, když oslovil zrovna Mitsubishi. Fullback je poctivý automobil s prvky staré školy a při běžném používání by kromě nepříliš pohodlných zadních sedadel neměl posádce jízdu jakkoliv kazit.

A jestli vás zajímá, jestli se vůbec v něčem od L200 liší, pak je to zadní chromový rám a kryt s LED světlem zadní korby od Moparu. Není toho moc, ale na druhou stranu, vzpomeňte, jak se Fiatu povedl stejný tah s Dodge Journey. Tomu dal svůj dvoulitrový Multijet a rázem se zákazníci hrnuli. Tady motor zapotřebí nebyl, protože pohonná jednotka od Mitsubishi je velmi povedená, výkonná a úsporná.

 Na galerii fotografií pořízených během testování se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Na mechanice L200 se nic nemění
  2. Technické údaje a hodnocení
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 35 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků