Kapitoly článku:
Na silnici
Motor se projevuje tichým a vyrovnaným chodem a zkoušenému vozu opravdu „slušel“. Vyznačuje se působivým zátahem z nízkých otáček, jenž navíc není doprovázen větší prodlevou na sešlápnutí plynu ani svistem dmychadla. Do otáček se dere s takovou vervou, že snadno zapomenete na jeho spíše skromný objem.
Odstupňování převodovky je dobré, ačkoli řazení není zrovna vzorem přesnosti. Z pohledu do tabulek naměřených údajů zjistíte, že šestka má spíše charakter hospodárného rychloběhu, proto jsme ji při měření pružného zrychlení nepoužívali. Nicméně motor má natolik vydatný tah, že na dánici i v plném vytížení v žádném kopci nebudete muset podřazovat. Milou drobností je standardně dodávané a účinné nasvětlování zatáček skrze mlhovky. Funguje v rychlostech do 40 km/h a spustí se buď sepnutím blinkru, nebo po vytočení volantu o více než půl otáčky.
I ve vyšších rychlostech je Bravo velmi komfortní a tiché, účinně tlumí rázy od vozovky a i hladina aerodynamického hluku nás mile překvapila, zatímco z žádné části interiéru se na nerovnostech neozývají pazvuky. Směrová stabilita vozu je díky slušnému rozvoru náprav (překonává i Octavii II) velmi dobrá, v zatáčkách jsme nezaznamenali výraznější náklony. Na nerovnostech v zatáčce kola neodskakují, Bravo z rovnováhy nevyvedou serpentiny ani série výtluků, celkově patří Bravo v otázce jízdních vlastností k těm nejlepším ve svém segmentu. Ale... To řízení. Je bohužel až příliš lehké a neposkytuje řidiči žádný kontakt s vozovkou.
A vystupujeme
Celkově vzato Bravo bez potíží drží krok s nejlepšími konkurenty a v určitých ohledech je překonává. Jde o robustní a přitom mimořádně elegantní vůz se znamenitým motorem, jaký jen těžko hledá u srovnatelných vozů soupeře, na druhou stranu je pro řádné využívání jeho potenciálu limitujícím faktorem dosti nepřesné řízení.
Za volantem zkoušného vozu jsme během týdenního testu najeli přes 1 200 km a kromě hučících a „kopajících“ brzd jsme na něm neshledali žádné nedostatky. Potvrdilo se, že u maloobjemových turbomotorů hraje v otázce spotřeby paliva zásadní úlohu styl jízdy a její podmínky. Ve městě se spotřeba šplhala až k hranici 9 l/100 km, zatímco při ustálené jízdě po dálnici na horní hranici jízdních limitů jsme se bez potíží dostali na 6,7 l/100 km. Klidné svezení po venkovských silničkách pak umožňuje stlačit spotřebu hluboko pod 6 l/100 km.
Fiat Bravo je kvalitním, moderním vozem nižší střední třídy, který se nebojíme zároveň označit za rodinný. Na evropských trzích je zatím přijímán dobře, zvláště ve východoevropských zemích se však stále potýká se stigmatem „nespolehlivého taliána“...
Vůz k testu zapůjčila společnost AAA Auto.
Partnerem skce pro slovenský trh je Autobazar EU, www.autobazar.eu.
Stručné technické údaje | | |
Počet válců/ventilů na válec | 4/4, DOHC |
Zdvihový objem motoru, typ | 1 368 cm3, zážehový, T-Jet |
Nejvyšší výkon | 88 kW (120 koní)/5 000 ot./min. |
Nejvyšší krouticí moment | 206 Nm/1 750 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,6 s |
Nejvyšší rychlost | 197 km/h |
Převodovka – způsob řazení, stupně | Man., 6 st. |
Objem zavazad. prostoru | 400 – 1 175 l |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Hmotnost pohotovostní/užitečná | 1 335/435 kg |
Spotřeba paliva město/mimo/kombin. | 8,7/5,6/6,7 l/100 km |
Rozvor náprav | 2 600 mm |
Délka/šířka/výška | 4 336/1 792/1 498 mm |
Naměřené hodnoty
Otáčky motoru na jednotlivé rychlostní stupně při silničních limitech |
Stupeň/rychlost | 50 km/h | 90 km/h | 130 km/h |
1 | - | - | - |
2 | 3 500 ot./min. | - | - |
3 | 2 400 ot./min. | 4 300 ot./min. | - |
4 | 1 650 ot./min. | 3 000 ot./min. | 4 500 ot./min. |
5 | 1 300 ot./min. | 2 500 ot./min. | 3 700 ot./min. |
6 | | 2 100 ot./min. | 3 100 ot./min. |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
Číslo měření | Čas v s. |
1 | 10,32 |
2 | 10,07 |
3 | 10,26 |
Průměr | 10,217 |
Pružnost | |
60 – 100 km/h | |
3. st. | 5,92 s |
4. st. | 7,89 s |
| |
80 – 120 km/h | |
4. st. | 8,48 s |
5. st. | 7,61 s |