Kapitoly článku:
Přitažlivá Italka
Maskulinisté odpustí, že u fiátku používám ženský rod. Pětistovka je především další pěkné italské auto. I kdyby technika nefungovala, kabát musí být vždy perfektní. Tak by se dala shrnout filosofie Italů. A vzhledem k použití techniky z Pandy slibuje F500 nejen pěkný kabát. Začněme ale přece jen u něj.
Padesátá i šedesátá léta se vyznačovala spoustou ozdobných chromovaných lišt, pohlednými maskami, vyumělkovaností i graciézní elegancí kulatých karosérií. Přesně taková je i nová pětistovka. Zakulacená příď kopíruje pojetí svého předchůdce, světlomety s čirou optikou se na vás lišácky dívají, zatímco tlamička s chromovanou lištou v nárazníku se směje. Auta dnes neútočí na zákazníky jen chromem nebo přítlačnými křídly, ale také psychologicky, když se snaží vytvářet grimasy. Kdo mi popře, že se Fiat usmívá? A stejně tak působí celá řada dalších aut.
Dvojice předních světlometů s čirou optikou je doplněna dvojicí parkovacích světel v odděleném reflektoru, blikač zůstal v hlavním reflektoru. Místo přední masky zůstala jen ozdobná lišta s historickým logem Fiatu, tedy vzpomínka na koncepci vše vzadu, kdy ještě pod přední kapotou nesídlil motor, ale skromné batůžky cestujících (o kufrech při těchto rozměrech nešlo hovořit).
Přední kapota kopíruje vyboulení svého předchůdce a nese opět ozdobnou lištu podbnou ploutvi, kterou se vyznačovala např. Škoda 1000 MB. Zkrátka dokonalé retro. Buclaté boky rovněž ctí proporce padesátých let, jen zrcátka jsou málo retro a připomínají dobu vniku nové pětistovku. Možná bych byl na místě Fiatu odvážnější a osadil fiátek chromovanými zrcátky, i když ta zase neumožňují elektrické ovládání sklonu skel. Nakonec jsme v nabídce i u námi testovaného kousku našli chromované kryty vnějších zpětných zrcátek. Klika už je jak má být, tedy v chromu.
Designéři mohou mít radost, protože proporce nového fiátku jemně vyvážili dle původního vzoru. A tak je příď buclatější a záď ladně ustupuje vzhůru. Námi testovaný kousek, říkejme mu číslo 5 podle samolepky na karosérii měl navíc závodní černobílou mozaiku na střeše a elegantní střešní spoiler na pátých dveřích. K našemu smutku jsme po jejich otevření nenašli elegantní italský dvouválec se vzduchovým chlazením, ale zavazadlový prostor. Příznivce retrostylu ale potěšíme informací o přípravě výroby vysoce výkonných nízkoobjemových dvouválců pod kapotou nové pětistovky. Tomu se říká downsizing!
Sdružené koncové svítilny mají opět retronádech, navíc mají čirý krycí plast. Na pátých dveřích zase najdeme retrolištu v chromu s nápisem 500 a historické logo automobilky. Zadní nárazník nese průduch, jako by se v zádi nacházel motor. Místo obvyklého shrnutí designu jen údiv a zatleskání, jak skvělou práci Italové odvedli.
Panda na palubě
Interiér nové pětistovky nikoho nenechá na pochybách, že se v rámci globálního snižování nákladů šlo cestou společných komponentů se starší sestřičkou jménem Panda. A tak na palubní desce najdeme řadu společných detailů a pětistovku odlišuje především jednoduchý přístrojový štít a hezky tvarovaná přední sedadla. Na krátkých vzdálenostech jsou pohodlná a dobře drží řidiče i při prudkém průjezdu zatáčkou. Na hodnocení je ale brzy, na to budeme muset s malým fiátkem najet tisíce kilometrů.
Testovaný kousek má líbivé výplně dveří v kombinaci laciného šedivého plastu a jemné hnědé kůže a koženky, některé detaily jsou přitom v chromu a hlavní panel na palubní desce le lakován v barvě vozu. Italové už bohužel nezměnil z funkčního hlediska bezchybné umístění řadicí páky zvlášt na středovém panelu jako součást přístrojové desky. To je sice praktické, ale každému dojde píbuznost řešení právě s Pandou a není to příliš retro. Tříramenný volant nesnese kritiku, rovněž řadicí páka nejen svým tvarem, ale i přesným chodem, což v této třídě stále není samozřejmostí.
Fiat v interiéru nabízí vše, co ostatní modely této značky – bluetooth zařízení s operačním systémem Windows, plnou elektrickou výbavu vozu nebo třeba posuvnou prosklenou střechu. Panda zde metastázovala v legendu a Italové se vkusem sobě vlastním dokázali oživit jedinečnou legendu i na palubě. V nové pětistovce přitom není nic agresivního jako u Mini, to auto je jednoduše roztomilé.
Vysoký posez za volantem
Zažili jste někdy, jaké je sedět na posezu během lovu pozorováni ostatními? Pětistovka sice není pro myslivce, ale vysoký posez z Pandy si zachovala. Výhled je fenomenální směrem dopředu i do stran, A sloupky zbytečně nepřekážejí, jedině výhled dozadu je při couvání překvapivě stížen splývající zádí. Ta tak zejméně nižším postavám a drobným ženám můžeš činit potíže při odhadování místa za vámi během couvání. Pro tento případ nabízí Fiat parkovací senzory, což je v této třídě poněkud neobvyklé.
Ergonomie palubní desky je italsky rozverná, nečekejte strohost německého řešení, ale hravost Francouzů, Italové ctí především estetiku.