Test Fiat 500 1,3 Multijet: miláček davů

Nejmenší z Fiatů je opět na scéně. Vyzkoušeli jsme pro vás horkou novinku z Itálie, na kterou se čeká déle než na luxusnější konkurenty.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Magnet každým coulem, Italská renesance
  2. Pohoda na palubě, Nafta ó nafta, Ecorallye naživo
  3. Naměřená dynamika, Motokára s ručením neomezeným, Kam až s cenou?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Důvodů, proč si koupit zrovna Fiat 500 je opravdu mnoho. Jste-li žena, jednoznačně získáte obdiv širokého okolí bez ohledu na pohlaví, věk či národnost. Jste-li muž, nezatracujte hravé tvary pětistovky, budou se vám na ní totiž doslova lepit vnadné ženy. Jste-li gayem či lesbou, pořiďte si italské mini v růžovém a ušetříte tak čas vyhledáváním kontaktů v seznamce. Fiat 500 je absolutním magnetem, který přitahuje všechny bez rozdílu.

Historii původní pětistovky jsme probírali již při prvním seznámení s novým modelem, a tak se proto nyní jen zmiňme, že legendární předchůdce si vysloužil nehynoucí slávu a lásku italské motoristické veřejnosti, a proto ještě dnes najdeme zejména v Kalábrii či na Sicílii desítky naleštěných krasavců ve stavu velmi blízkém po opuštění výrobní linky.

To, čím byl pro východní Němce Trabant představoval pro Italy Fiat Topolino v padesátých letech, v šedesátých letech Fiat 500, v sedmdesátých letech Fiat 126 a v osmdesátých letech Fiat Panda. Právě současná generace Pandy se stala technickým základem nové pětistovky a tak je tradice zachována. Co na tom, že po otevření zadního víka nenajdete motor...

Magnet každým coulem

I kdyby Evropa neměla Fiat 500, musela by si ho vymyslet. Zatímco Mini Cooper sní svůj sen o masové výrobě a trpí vysokou cenou, výrobní linky Fiatu praskají ve švech. A tak dvacet let po Sametové revoluci vypisujeme pořadníky na Fiat 500, jako by se psal rok 1968. Je to zejména úžasným designem? Je toho více, pětistovka má jen málo mínusových bodů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příď nové pětistovky je nepokrytě retro, ačkoliv přední reflektory využívají čirou optiku a vnější zpětná zrcátka nezapřou svůj koncernový původ. Bezesporu vtipným řešením je instalace pozičních světel v samostatném reflektoru, čím Fiat znásobuje počet oválů, jako by šlo o Ford. Však také sourozencem Fiatu 500 bude druhá generace Fordu Ka.

Příď dovedně maskuje, že tentokrát se motor skrývá vpředu, rovněž profil vozu ctí původní tvary. Ty jsou natolik hařrmonické, že Fiátku odpustíte i prosklenou střechu. Ne, že by nevypadala krásně, ale řekněte, neslušela by mu více ta původní, plátěná?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Čisté zpracování fascinuje a provokuje, rovněž historizující parskovitá litá kola dodávají ten správný esprit. Záď je pak vrcholnou tečkou za uměním italských designérů, respektive potvrzením nadčasovosti italského designu. Čirý kryt koncových svítilen, chromované madlo pátých dveří, nezbytná chromovaná lišta v zadním nárazníku připomínající nárazník slavného předchůdce. Bravissimo!

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Italská renesance

Italská renesance je pojem sám o sobě. Sám výraz znamená znovuzrození něčeho dřívějšího. A totéž platí pro Fiat 500, který zachovává důležité detaily původní pětistovky. Z nejdůležitějších lakovanou desku palubní desky v barvě karosérie. Retro budík před řidičem připomene Mini Cooper, ale provedení ve Fiatu je o něco čistší. Analogový ciferník tachometru a otáčkoměru doplňuje digitální ukazatel palubního počítače uprostřed.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rovněž stylový střed sportovního volantu dovede rozbušit srdce řidiče bez ohledu na pohlaví. Některé ovládací prvky, například mlhovky jsou skryty nešikovně ve stylových spínačích, tudíž na intuitivní ergonomii zapomeňte, u Fiátka déle trvá, než si na jeho ovládací prvky zvyknete.

Ústupkem globalizaci je také umístění řadicí páky na středový panel u pravého kolene řidiče. Takové řešení se osvědčilo u dodávek a v roce 2004 jej dostal i Fiat Panda. Právě od něho jej podědila i pětistovka. Těsně nad řadicí pákou si našel místo citlivě vsazený panel audiosoustavy a klimatizace. Na pravé straně před řidičem se nachází nápis 500 a místo klasické úložné schrány zbylo jen hluboké korýtko v úrovni kolen pasažérů. I to ale dost dobře poslouží.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední látková sedadla vhodně doplňují tvrdé plasty, výhradu jsme měli k vysokému posezu a nepohodlným opěrkám hlavy. Ty jsou právě z tvrdého plastu a dvakrát komfortní zrovna nejsou. Rovněž vysoký posez je vhodný pro pasažéry menšího vzrůstu, ale řidič s dvoumetrovou výškou nepochopitelně strádá a opírá temeno hlavy o střešní polstrování. Přitom by stačilo umožnit výškovou aretaci sedadla ještě o pět centimetrů níže. Snad se tedy nižších sedadel dočkáme ve sportovní verzi Abarth.

Na zadních sedadlech se cítíte podobně jako v Porsche. Ano, místo tam je, ale přepych nečekejte. Máte-li doma dvě malé děti, naděláte však s novou pětistovkou ještě stále dost parády. Cestující budou možná trochu nervózní, že zadní sklo končí pět centimetrů za jejich hlavami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Celkově je ergonomie nového Fiátku zlatým středem v kategorii miniautomobilů. Nebýt mé výšky, byl bych spokojen. A vzhledem k nadměrné výšce sedáku je možnost tento problém docela lacině vyřešit. Typičtí zákazníci s výškou pod 1,80 m však mít problém nebudou.

Dosud jsme nezmínili zavazadlový prostor. 185 litrů je standard v třídě Mini a vzhledem k perfektní přístupnosti lze s Fiátkem cestovat i na dlouhé trasy a větším počtem kompaktních zavazadel. A ve dvou zkrátka využít i prostor nad sklopenými zadními sedadly. To pak lze ve Fiátku stěhovat i myčku nádobí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Magnet každým coulem, Italská renesance
  2. Pohoda na palubě, Nafta ó nafta, Ecorallye naživo
  3. Naměřená dynamika, Motokára s ručením neomezeným, Kam až s cenou?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

bazar

Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 275 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 275 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 275 000 Kč
Fiat 500 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 275 000 Kč
Fiat Punto 1,2
Rok výroby: 2013
Stav: 69 351 km
Cena: 150 000 Kč
Fiat Scudo 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 080 km
Cena: 156 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků