Test Fiat 500 1,3 Multijet: miláček davů

Nejmenší z Fiatů je opět na scéně. Vyzkoušeli jsme pro vás horkou novinku z Itálie, na kterou se čeká déle než na luxusnější konkurenty.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Magnet každým coulem, Italská renesance
  2. Pohoda na palubě, Nafta ó nafta, Ecorallye naživo
  3. Naměřená dynamika, Motokára s ručením neomezeným, Kam až s cenou?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie

Důvodů, proč si koupit zrovna Fiat 500 je opravdu mnoho. Jste-li žena, jednoznačně získáte obdiv širokého okolí bez ohledu na pohlaví, věk či národnost. Jste-li muž, nezatracujte hravé tvary pětistovky, budou se vám na ní totiž doslova lepit vnadné ženy. Jste-li gayem či lesbou, pořiďte si italské mini v růžovém a ušetříte tak čas vyhledáváním kontaktů v seznamce. Fiat 500 je absolutním magnetem, který přitahuje všechny bez rozdílu.

Historii původní pětistovky jsme probírali již při prvním seznámení s novým modelem, a tak se proto nyní jen zmiňme, že legendární předchůdce si vysloužil nehynoucí slávu a lásku italské motoristické veřejnosti, a proto ještě dnes najdeme zejména v Kalábrii či na Sicílii desítky naleštěných krasavců ve stavu velmi blízkém po opuštění výrobní linky.

To, čím byl pro východní Němce Trabant představoval pro Italy Fiat Topolino v padesátých letech, v šedesátých letech Fiat 500, v sedmdesátých letech Fiat 126 a v osmdesátých letech Fiat Panda. Právě současná generace Pandy se stala technickým základem nové pětistovky a tak je tradice zachována. Co na tom, že po otevření zadního víka nenajdete motor...

Magnet každým coulem

I kdyby Evropa neměla Fiat 500, musela by si ho vymyslet. Zatímco Mini Cooper sní svůj sen o masové výrobě a trpí vysokou cenou, výrobní linky Fiatu praskají ve švech. A tak dvacet let po Sametové revoluci vypisujeme pořadníky na Fiat 500, jako by se psal rok 1968. Je to zejména úžasným designem? Je toho více, pětistovka má jen málo mínusových bodů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příď nové pětistovky je nepokrytě retro, ačkoliv přední reflektory využívají čirou optiku a vnější zpětná zrcátka nezapřou svůj koncernový původ. Bezesporu vtipným řešením je instalace pozičních světel v samostatném reflektoru, čím Fiat znásobuje počet oválů, jako by šlo o Ford. Však také sourozencem Fiatu 500 bude druhá generace Fordu Ka.

Příď dovedně maskuje, že tentokrát se motor skrývá vpředu, rovněž profil vozu ctí původní tvary. Ty jsou natolik hařrmonické, že Fiátku odpustíte i prosklenou střechu. Ne, že by nevypadala krásně, ale řekněte, neslušela by mu více ta původní, plátěná?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Čisté zpracování fascinuje a provokuje, rovněž historizující parskovitá litá kola dodávají ten správný esprit. Záď je pak vrcholnou tečkou za uměním italských designérů, respektive potvrzením nadčasovosti italského designu. Čirý kryt koncových svítilen, chromované madlo pátých dveří, nezbytná chromovaná lišta v zadním nárazníku připomínající nárazník slavného předchůdce. Bravissimo!

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Italská renesance

Italská renesance je pojem sám o sobě. Sám výraz znamená znovuzrození něčeho dřívějšího. A totéž platí pro Fiat 500, který zachovává důležité detaily původní pětistovky. Z nejdůležitějších lakovanou desku palubní desky v barvě karosérie. Retro budík před řidičem připomene Mini Cooper, ale provedení ve Fiatu je o něco čistší. Analogový ciferník tachometru a otáčkoměru doplňuje digitální ukazatel palubního počítače uprostřed.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rovněž stylový střed sportovního volantu dovede rozbušit srdce řidiče bez ohledu na pohlaví. Některé ovládací prvky, například mlhovky jsou skryty nešikovně ve stylových spínačích, tudíž na intuitivní ergonomii zapomeňte, u Fiátka déle trvá, než si na jeho ovládací prvky zvyknete.

Ústupkem globalizaci je také umístění řadicí páky na středový panel u pravého kolene řidiče. Takové řešení se osvědčilo u dodávek a v roce 2004 jej dostal i Fiat Panda. Právě od něho jej podědila i pětistovka. Těsně nad řadicí pákou si našel místo citlivě vsazený panel audiosoustavy a klimatizace. Na pravé straně před řidičem se nachází nápis 500 a místo klasické úložné schrány zbylo jen hluboké korýtko v úrovni kolen pasažérů. I to ale dost dobře poslouží.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přední látková sedadla vhodně doplňují tvrdé plasty, výhradu jsme měli k vysokému posezu a nepohodlným opěrkám hlavy. Ty jsou právě z tvrdého plastu a dvakrát komfortní zrovna nejsou. Rovněž vysoký posez je vhodný pro pasažéry menšího vzrůstu, ale řidič s dvoumetrovou výškou nepochopitelně strádá a opírá temeno hlavy o střešní polstrování. Přitom by stačilo umožnit výškovou aretaci sedadla ještě o pět centimetrů níže. Snad se tedy nižších sedadel dočkáme ve sportovní verzi Abarth.

Na zadních sedadlech se cítíte podobně jako v Porsche. Ano, místo tam je, ale přepych nečekejte. Máte-li doma dvě malé děti, naděláte však s novou pětistovkou ještě stále dost parády. Cestující budou možná trochu nervózní, že zadní sklo končí pět centimetrů za jejich hlavami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Celkově je ergonomie nového Fiátku zlatým středem v kategorii miniautomobilů. Nebýt mé výšky, byl bych spokojen. A vzhledem k nadměrné výšce sedáku je možnost tento problém docela lacině vyřešit. Typičtí zákazníci s výškou pod 1,80 m však mít problém nebudou.

Dosud jsme nezmínili zavazadlový prostor. 185 litrů je standard v třídě Mini a vzhledem k perfektní přístupnosti lze s Fiátkem cestovat i na dlouhé trasy a větším počtem kompaktních zavazadel. A ve dvou zkrátka využít i prostor nad sklopenými zadními sedadly. To pak lze ve Fiátku stěhovat i myčku nádobí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Magnet každým coulem, Italská renesance
  2. Pohoda na palubě, Nafta ó nafta, Ecorallye naživo
  3. Naměřená dynamika, Motokára s ručením neomezeným, Kam až s cenou?, Technické údaje
  4. Kompletní fotogalerie
TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

21.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 72 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 38 příspěvků