Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?
Kapitoly článku:
V době, kdy auta tloustnou a jsou elektrifikována, kdy se vytrácí ryzí zaměření na řidiče a automobilky lpí především na kvalitě dotykových displejů, způsobilo jedno oznámení výbuch nadšení snad u všech automobilových fandů. Před několika lety se na veřejnost dostala informace, že Mazda spolupracuje s Alfou Romeo na kompaktním sporťáku.
Jak už to u spekulací bývá, vyrojily se divoké představy, právě však sedím za volantem finálního produktu a... je to Fiat. Italové se v průběhu vývoje rozhodli nedarovat orgány nové generace Mazdy MX-5 Alfě. Tu staví do prémiové pozice a malý roadster by nejspíš neuměli prodat "jen" za 700 tisíc. Místo toho se snaží po jednotkách udat dvoumilionové 4C s karbonovým monokokem, ale to už je jiný příběh.
Jako rychlokvaška však novodobý Fiat 124 Spider rozhodně nepůsobí. Naopak, chytrými designovými prvky navazuje na svého předchůdce a ve strategii Fiatu a lá "pětistovka na X způsobů" má svou důležitou roli. Vždyť malý sporťák z Itálie na trh prostě patří, navíc základ má přímo vynikající. Jak se japonsko-italská spolupráce povedla na evropské straně?
Klame tělem
Vůz do redakce dorazil v nejvyšší výbavě Lusso. Tu poznáte podle stříbrného okenního rámu a sedmnáctipalcových elegantních disků. Za příplatek byl vůz vybaven také plně diodovými světlomety. Baví nás designové vzpomínky na předchůdce, včetně zvláštního výrazu přední části - zamračeného a vykuleného zároveň.
Ve srovnání s Mazdou má Fiat o poznání větší převisy. Designu to pomohlo
Celková stavba je zejména ve srovnání s na pohled malinkou Mazdou docela velkorysá. Fiat působí o dost širším a delším dojmem. Designově klame tělem, i když si ke stále kompaktním rozměrům pár milimetrů především na délku přidal. Pakliže jsou dojmy ze vzhledu čistě subjektivní záležitostí, dovolím si za hezčí označit právě Fiat.
Hezky se podařilo zakomponovat i plátěnou střechu, byť někteří zákazníci by jistě ocenili i možnost hardtopu, jako tomu je u Mazdy RF. Mechanismus ovládání je ale vyřešen geniálně. Vše se děje manuálně, jen okna se přiklopí při každém z úkonů automaticky. Stačí pákou odjistit a lehkým švihem zaklapnout za sebe - v opačném gardu poté postupovat při natažení. Vše zvládnete hravě jednou rukou, jen doporučuji činit tak maximálně do padesáti kilometrů v hodině - ani se nezdá, že by měl aerodynamický svist až takovou sílu...
Už vám někdy překážel výfuk?
Ve třídě kompaktních roadsterů se nosí fráze typu "na plasty to nejezdí". Zvykem je malichernosti typu měkčené palubní desky nebo ovládání infotainmetu velkoryse a s okatým "znaleckým" opovržením přehlížet. Jak se ale dočtete i v dalších kapitolách, výhodou Fiatu je, že tak činit nemusíte.
Například právě palubní deska, kterou sdílí s Mazdou, je totiž opravdu měkčená, její design je povedený, a i když ostatní materiály většinou tyto poměry nenásledují, necítíte se jako v na kost oholeném sporťáčku. Doslova do uší, tedy i z repráčků v hlavových opěrkách, vám hraje slušné audio Bose a zábavně-informační systém od Mazdy má logické ovládání ve stylu BMW iDrive, navíc je rychlý.
Jediný použitelný odkládací prostor je mezi sedadly
I přes dloubavou vsuvku na začátku se však přeci jen přesuňme k důležitějším disciplínám, jako třeba pozice za volantem. Pochopitelně se sedí velice nízko, s volantem kolmo k tělu - přesně, jak to má být. Problém může být s prostorem.
Tehdy záleží na dvou parametrech, které v jiných autech často příliš neřešíte. I o něco menší kolegové, kteří však mají delší nohy, by potřebovali posunout sedačku dále od volantu, než jim konstrukce dovolí. To já jsem svých 190 cm měl problém složit spíš na výšku. Pokud jsem se zvláštně neskrčil či nepřirozeně neposunul v sedadle, jel jsem buď s vyboulenou plátěnou střechou, nebo mi hlava čouhala ven. Chci tím říci, že před koupí či zatracení tohoto auta je alespoň zkušební posazení nutné - každý jsme jiný a nelze exaktně určit hranici, od které výšky je pro vás tento roadster příliš malý.
Spolujezdci nebudete závidět v žádném případě. Na vině je boule vedle převodovky, kudy vede výfuk. Člověk pak musí zaujmout vyosenou pozici s permanentně nataženýma nohama, a to komfortu úplně nepřidá. Nepraktické je pak řešení odkládacích prostor. To, že si nikam neodložíte nápoj, ještě beru, ale chybí přihrádky nebo alespoň síťky na dveřích, stejně jako schránka před spolujezdcem. Spolehnout se tak můžete jen na "pidipřihádku" mezi sedadly, a větší uzamykatelnou schránku za ní. Pochválit ale pogumované místo pro mobilní telefon.
Svébytný design
Relativně kvalitní a hodnotný interiér
Jednoduché řešení skládací střechy
Charakterní motor s chutí po otáčkách
Přesná převodovka
Pohodlné a přitom velice jisté chování podvozku
Nechybí hravost, umí bavit v legálních rychlostech
V nabídce chybí samosvorný diferenciál
Aerodynamický hluk na dálnici
Charakteristika atmosférického motoru se k roadsteru může hodit lépe
Standardní výfuk by mohl být hlučnější
Absence běžných odkládacích prostorů
Méně místa pro spolujezdce
8 /10